Spanrol en distributieriem vervangen

jeve2

Lid
Goedemorgen mede-forumers,

Vorige week zijn bij de Skoda dealer mijn spanrol en distributieriem vervangen.
Dit kwam aan het licht omdat ik bijgeluiden hoorde als ik met mijn stuur draaide.

Nu vindt ik dat hij hierna slechter is gaan rijden, veel bijgeluiden onder motorkap.
Ook zie ik dat je de distributieriem gewoon kan zien, normaal zit hier toch een kap overheen ?

Mark

Banned
De distributie riem is (bij mijn wagen toch) niet zichtbaar, wat wel zichtbaar is een aandrijfriem voor servo, alternator en dergelijke.
Ik vermoed dat deze laatste is vervangen.

jeve2

Lid
Oeps,.....:1884: denk dat ik dan verkeerd gekeken heb.
Je heb gelijk.
Het is een vrede rubber snaar met groeven erin die je ziet, zit links achter de radiateur.

Maar kan het dan wel dat de auto rumoeriger is, dat bijv. de snaar niet "op tijd"staat afgesteld :confused:

Monteurtje

Forumguru
De multiriem hoef je niet optijd te zetten. Deze drijft alleen de dynamo, aircopomp en stuurbekrachtiging aan. Ik neem aan dan de complete spanner van de multiriem is vervangen en de riem. Als die nu nog steeds lawaai maakt dan zat het daar dus niet in. Je hebt een benzine, dus de vrijlooppoelie van de dynamo kan het niet zijn want die heb je niet. Dan blijft aircopomp en stuurbekrachting over. Zit er genoeg olie in het resservoir? Wordt het geluid anders als je de airco uitschakeld of inschakeld? Dit zijn een paar suggesties waar het eventueel kan zitten. Kan natuurlijk ook ergens anders wegkomen.

jeve2

Lid
Dank je.
Nee het is niet de aircopomp (althans, die is gecontroleerd, daar ga ik van uit).
Hij maakt over het algemeen meer herrie, hoe moet ik het omschrijven, droog geluid, rommelt allemaal opeens onder de motorkap, af en toe een tik/klap, bijv. bij schakelen.

HHW

Lid
Je hebt een benzine, dus de vrijlooppoelie van de dynamo kan het niet zijn want die heb je niet.

Dat is apart??? Ik heb namelijk ook een benzine en heb vorige maand de vrijlooppoelie van de dynamo laten vervangen, omdat hij volgens de dealer kapot zou zijn....

Wordt ik nu gewoon genaaid door de skoda dealer??? Of is er een misverstand?

Monteurtje

Forumguru
Nou laat ik het dan anders zeggen. Op de foto zie ik geen vrijlooppoelie. Want daar zit altijd een plastic afdekkapje voor. Deze ziet eruit als een gewone poelie. Aan de hand daarvan heb ik gezegd, 'je hebt een benzine, dus de vrijlooppoelie van de dynamo kan het niet zijn.....'

jeve2

Lid
Voordat er 2 discussies door elkaar gaan lopen....:

Hoort er bij mij op de foto nu een kap op te zitten of hoort dit gewoon zo.

Thanx!

Bovenaan Onderaan