Spatborden wel.....of niet

Luca

Nieuw lid
bij het aankopen van mijn Yeti had ik mijn dealer gevraagd mijn wagen te voorzien van spatborden,bij het afhalen van mijn "sneeuwmonster" waren die netjes gemonteerd en deden ze zeker geen afbraak aan de look van mijn wagen (oké, de kleur van de Yeti was Magic Black en de match met de zwarte spatborden was 100%,wat misschien minder gaat voor een witte wagen)
vorig weekend zijn we met enkele vrienden wat gaan rijden (niét racen) en hebben daarbij over een kilometers lange grindweg gereden, en omdat één van de anderen wat achtergebleven was met zijn Kia Sorento wachtten wij hem op ,op het einde van die grindweg..........wat bleek:hij moest ons laten rijden want de opspattende stenen onder zijn wielen sloegen als het ware in als "kogels" tegen de onderkant én de wielkasten,de "schade" was toch wel aanzienlijk (een vijftal diepe inslagen) terwijl onze beide Yeti's mét spatborden totaal niks van schade hadden,gewoon wat wit/grijs stof in de wielkasten alsook wat putjes in de spatborden......
zo zie je maar dat spatborden niet alleen een pak minder water van het koetswerk weghouden maar ook en vooral schade verhinderen door opspattende steentjes en dergelijke
ben héél blij dat ik deze laten monteren hebt want voor de prijs van nog geen 40€ moet je het zeker niet laten,natuurlijk zal de "look" bij velen primeren maar ik,in mijn persoonlijke opinie, zou ze zeker niet willen missen:wink:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik neem aan dat je onder spartborden verstaat wat bij ons spatlappen heet. Ik heb ze ook en vind ze niet misstaan. Ik maak me echter geen al te grote illusies over het mitigerend effect op opspattend water/modder. Rijd regelmatig over kleine boerenweggetjes in Friesland en dan zit de zijkant meestal een heel eind onder de troep. Misschien zonder spatlappen een decimeter hoger, maar dat maakt dan eigenlijk ook niet veel uit. Het effect wat jij beschrijft komt meer ten goede aan de andere weggebruikers. Dat is dan wel navrant, wanneer je bedenkt dat ik zelf inmiddels al mijn 3e voorruit heb.
 

Luca

Nieuw lid
gebruik ik nu eens het woord "spatbord" om het vlaamse "spatlap" wat mooier te laten klinken en wat blijkt......de hollanders zijn dan toch nog vlaamser dan we hier al dachten :joyful::joyful::joyful:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Ik maak me echter geen al te grote illusies over het mitigerend effect op opspattend water/modder.
Dat zal vermoedelijk liggen aan het feit dat het opspattende water en modder veel meer de neiging heeft om rond de auto te gaan wervelen dan de kiezeltjes, die immers aanmerkelijk meer massa hebben.
Als die tegen een spatlap (niks vlaams aan overigens - al lang bestaand goed Nederlands woord!) aangeslingerd worden, zullen ze eerder een andere kant op kaatsen dan tegen je koetswerk te slaan; je zult niet snel een "kiezel-nevel" zien ontstaan.

Aanvulling voor Luca: onder een spatbord verstaan we in NL het onderdeel dat in Franstalige streken wordt aangeduid met "aile".
Anders gezegd: de spatlap hangt doorgaans onderaan het spatbord.
 

Luca

Nieuw lid
elke keer ik hier op dit forum kom (en ook op het andere .eu)leer ik wat bij,waar gaat dit eindigen?:laugh:
@Canon-Eye:het franse "aile" betekend in het nederlands "vleugel":wink:
 

dirkie996

Forumguru
Aanvulling voor Luca: onder een spatbord verstaan we in NL het onderdeel dat in Franstalige streken wordt aangeduid met "aile".
Anders gezegd: de spatlap hangt doorgaans onderaan het spatbord.
Aile is de mooie benaming( vleugel). In West Vlaanderen heet dit : "gardebou".:writing:
 

Canon-Eye

Forumguru
het franse "aile" betekend in het nederlands "vleugel"
Correct.
En een buitenspiegel die vooraan op het spatbord gemonteerd is (i.p.v. naast het portierraam, in vroeger jaren heel gebruikelijk) heet in het Engels een 'wing mirror'.
De Duitsers hebben het dan weer over een Kotflügel als ze een spatbord bedoelen.

Ik wil maar zeggen: er is heus wel een verband tussen veel van die talen...

In West Vlaanderen heet dit : "gardebou".
Dat ziet er toch behoorlijk Frans uit - en ik maar denken dat die Vlamingen altijd alles willen vervlaamsen...:unsure:
 

dirkie996

Forumguru
@ Canon-Eye: Wij zijn niet voor niks grensgevallen, hé. Ons dialect is doorspekt met verfranste woorden. Zelfs fietsonderdelen spreekt men op z'n frans uit.
stuur v.e. fiets: guidon/ tandwielen: pions/ remmen: freins ( uitgesproken als " frinjs). Als je er niet in geboren bent, is het zo moeilijk als voor ons het fries is. Dat maakt de verschillende streken zo uniek, ondanks dat we allemaal nederlands praten:)
 

Luca

Nieuw lid
nu we toch bezig zijn,nog eentje voor onze noorderburen:

traction avant=??

en om het helemaal af te ronden

la direction=??
(heeft wel degelijk met auto's te maken)
 

dirkie996

Forumguru
patineren: doorslippen
vis patiné: contactpunten
demarreur: starter ( start eens: demareert eens)
ambriage: koppeling ( koppelen: ambrieren)
 

The bone collector

Senior Member
Bijna alle auto onderdelen hebben bij ons toch Vlaamse varianten (allemaal gebaseerd op het Frans). Zo wist ik eerst niet wat men bedoelde met koppakking, dat bleek dan een join de culasse te zijn :)

Ralenti, ambriage, boite, echappement, delco: allemaal termen die wij zo gewoon zijn. Gelukkig zijn er ook een paar overgenomen in Nederland: radiateur, alternator (alternateur), bougies.
 

ertromp

Forumguru
M'n vocabulaire (zal wel uit het Frans overgenomen zijn) aardig uitgebreidt en dat allemaal naar aanleiding van een spatlap :D
 
Op mijn linkerdeur zit een steenslag plek die roestvorming vertoond. Aangegeven bij mijn dealer dat ik dat niet normaal vind. Mij werd aangegeven dat ik beter spatlappen had kunnen monteren. Heb verbaasd gereageerd had dat dan gelijk bij aflevering aangegeven en geregeld. Tja achteraf dan maar spatlappen besteld voor een schrikbarende prijs ad 48,-- per set (Zelf monteren). Daarna niets meet gehoord van de dealer. Ben gaan surfen op internet en stuitte op een webwinkel van Skodadealer Kreijne te Amersfoort de spatlappen kosten daar 12,-- per set. Spatlappen bij dealer geannuleerd. Bij Kreijne te Amersfoort de spatlappen besteld. Montage een fluitje van een cent. Nu geen nieuwe steenslag plekken! Zijn er meerdere Yeti rijders met het steenslag (roest) probleem?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, maar ik heb spatlappen. Vraag me wel af of dat er echt iets mee te maken heeft, lijkt me nogal sterk.
Eerder gewoon botte pech, zoals ik al aan mijn 3e voorruit ben en een lekke condensor heb gehad agv steenslag.
Stenen spatten alle kanten uit en trekken zich echt niets aan van een paar spatlappen. Lijkt mij tenminste.
 
De voorwielen komen bij de onderdorpel voorbij het koetswerk steentjes spatten dan op tegen de deur onder de sierstrip. Wanneer een spatlap is gemonteerd worden opspattende steentjes tegengehouden.
 
Bovenaan Onderaan