Speakermaten achterin

Djinn_4fun

Actief lid
Welke maat speakers kan ik achterin mijn fabia kwijt?
Hoe kom ik er het beste bij, moet ik gaten maken?
Ik heb nu niets achterin zitten, dus alleen voor. (tweeter en speaker)
Ik lees verschillende maten dus ik wil zeker zijn voor ik mijn speakers ga aanschaffen.

Tevens wil ik weten of het makkelijk is om de tweeters in de achterdeuren te plaatsen, via het doorvoerrubber of zit dit weer heel anders.
Bij de doorvoerrubbers die ik op mijn golf heb kan je er alles gewoon doorheen doen. Bij de polo van een vriendin zit alles op een grote stekker waar je draden bij moet pluggen.

Cordoba

Forumguru
Verschillende maten kan kloppen: in de combi heb je rechthoekige/ovale speakers, in de hatchback vierkante/ronde speakers. Daarnaast moet je goed opletten hoe de afmetingen aangegeven worden: soms worden de afmetingen van de bevestigingsmaten aangegeven, soms de maten van de conus en een enkele keer de buitenmaten van het speakerframe.

Je kunt tweeters in de achterdeuren zetten, je kunt ook 2-weg of 3-weg gewoon achterin plaatsen, dan heb je daar de tweeter bij in, en hoef je daar geen aparte draden voor te trekken.

Bij de combi kun je gewoon de zijstukken waar de rollo in rust er uit schroeven, in die zijstukken is gewoon ruimte, gaten maken niet nodig. Ik denk dat het voor de hatchback vergelijkbaar is.

darkprojectx

Forumguru
que? rollo? :confused:

ik ben eigenlijk ook ff benieuwd (als f1 combi rijder) hoe je bij je achterspeaker (in de deur) komt. Schijnbaar is 1 ervan niet zo lekker meer..
Hoeft het paneel daarvoor niet eraf?

Cordoba

Forumguru
Combi heeft in de deur alleen de tweeter zitten (of de plaats ervoor). De mid- en basspeaker voor achterin zitten achter de achterbank boven de wielkast in de kunststofsteunen.

@darkprojectx: misschien dat je een afwijkende uitvoering hebt, of misschien heeft een vorige eigenaar deurpanelen uit een hatchback geplaatst.

2mrfsid.jpg

2mrfsid.jpg

darkprojectx

Forumguru
jeetje je hebt helemaal gelijk!!!
Ben net buiten ff wezen kijken haha.. ik meende echt dat ik ze in de deur had gezien.. achja ik zit ook niet zovaak achterin natuurlijk :680:

heeft iemand misschien een plaatje hoe een en ander uit elkaar gedraaid wordt om bv deze speaker te vervangen? (de speaker die dus eigenlijk boven het achterwiel zit).
Ik ben wel benieuwd wat voor maat hierin past.. dat biedt aardig wat mogelijkheden om een voller geluid te creeren!

Ronnie

Forumguru
Ik heb Links en rechts een speaker in de zijwand van de kofferbak gebouwd, 12 mm mdf op maat zagen ter versterking van het klepje, tezamen met een 100 watt eindtrapje van Conrad(€ 69,-), speakers zijn 20 cm subs uit een huiskamer surround set.
Geeft een perfect geluid.......

Bijlagen

• Woofer.jpg
    Woofer.jpg
    165,4 KB · Weergaven: 98

darkprojectx

Forumguru
hmm dat is natuurlijk ook een optie... maar hoe heb je dat mdf dan op het paneel vast gemaakt?
of heb je een klankkast van mdf gemaakt die achter het klepje zit?

en de voeding van het versterkertje is een aparte voeding vanaf voor of zit die ergens op de 12v erbij geprikt?

Cordoba

Forumguru
Voor de simpele oplossing: rollo eruit, dan per kant drie schroeven losdraaien (1 bij de rollo-houder, 1 bij/achter het kofferbaklampje, en nog een derde), vervolgens kun je het plastic deel naar het midden van de auto trekken (zit alleen nog vast met clips zoals bijv. bij het deksel van de zekeringkast). Vervolgens kun je de stekkers lostrekken en het deel mee naar binnen nemen om de speaker te vervangen.

Voor de simpele oplossing: rollo eruit, dan per kant drie schroeven losdraaien (1 bij de rollo-houder, 1 bij/achter het kofferbaklampje, en nog een derde), vervolgens kun je het plastic deel naar het midden van de auto trekken (zit alleen nog vast met clips zoals bijv. bij het deksel van de zekeringkast). Vervolgens kun je de stekkers lostrekken en het deel mee naar binnen nemen om de speaker te vervangen.

Hi Cordoba,

Ik wil graag ook mijn speakers vervangen achterin,m heb de 2 schroeven los maar waar zit die derde ??

Beste Joske,

Als je zou willen kijken graag ! Ik heb het idee dat hij ter hoogte van de kofferbak verlichting nog vast zit maar kan niet ontdekken waarmee/ waar aan

Joske

Forumguru
Graag gedaan @martein

zou jij je ook willen voorstellen in de meet-en greet van dit forum? :)

dat appreciëren we wel, als nieuwe leden dat doen. Iets over jezelf, iets over je auto, een paar foto's.. wilde plannen met de wagen.. ;)

Hi Joske en Cordoba !

Bedankt voor jullie hulp ! Er kwam iets anders tussen door maar heb ondertussen het paneel losgekregen en de speaker er uit. Zal nu nog even gaan kijken waar mee ik hem ga vervangen.
Zal zo ook even mezelf voorstellen bij de meet en greet

Bovenaan Onderaan