Speakers achter

Voordat ik zaken uit elkaar ga trekken vraag ik het eerst maar even...

Omdat ik niet echt tevreden ben over de geluidskwaliteit van de speakers in de voordeuren wil ik achterin speakers zetten.
Helaas hebben mijn achterdeuren geen openingen voor luidsprekers.
Mijn vraag is in hoeverre Skoda standaard bedrading heeft in de achterdeuren voor speakers. Of moeten deze zelf vanaf de middenconsole getrokken worden?

Het gaat hier over een Skoda Octavia combi (bestelauto uitvoering) 1.9 tdi uit 2002.

smutzkanone

Forumguru
Niet je vraag,maar je kan beter kijken voor betere speakers in je voordeuren, en achterin gewoon niks.
Dat geeft een veel prettiger geluidsbeeld

Niet je vraag,maar je kan beter kijken voor betere speakers in je voordeuren, en achterin gewoon niks.
Dat geeft een veel prettiger geluidsbeeld

Probleem is de ruimte die ik heb voor de speakers. Die is niet erg groot helaas. Ik heb voorin al andere (Pioneer) speakers zitten. Is niet echt een verbetering helaas. En anders moet ik heel m'n deur mollen om grotere speaker-openingen te krijgen ;)

Bakkertje

Forumguru
Grotere en of andere luidsprekers zijn niet per definitie de oplossing ;)
De versterker die de boel aanstuurt is even belangrijk, als je dat doet met een standaard Skoda radio kun je het beste kijken naar luidsprekers met een hoog rendement (> 90dB/w).

Om antwoord te geven op je eerste vraag. Er ligt alleen zeker standaard bekabeling als er ook daadwerkelijk luidsprekers inzitten of hebben gezeten uiteraard. Als het niet af-fabriek is, dan kun je het snelste kijken door even de radio te demonteren en te kijken of er 4 luidspreker draden aangesloten zijn. Als dat niet het geval is moet ie er toch uit ;)

Draden van voor naar achteren is prima te doen overigens, plastic delen onder het stuur en het dashboard kastje (als er een schakelaar zit voor je airbag moet je die niet los maken, dan krijg je een airbag storing en mag je langs de dealer om die te laten resetten) zijn eenvoudig te verwijderen, dorpels ook. enige lastig is je deurbekleding, maar als ik me niet vergis kun je bij de Octavia uit jouw bouwjaar de luidspreker roosters nog naar buiten toe eruit wippen, wellicht dat je dan door het gat bij de rubberen verbinding kunt komen tussen de deur en de carrosserie.

Grotere en of andere luidsprekers zijn niet per definitie de oplossing ;)
De versterker die de boel aanstuurt is even belangrijk, als je dat doet met een standaard Skoda radio kun je het beste kijken naar luidsprekers met een hoog rendement (> 90dB/w).

Om antwoord te geven op je eerste vraag. Er ligt alleen zeker standaard bekabeling als er ook daadwerkelijk luidsprekers inzitten of hebben gezeten uiteraard. Als het niet af-fabriek is, dan kun je het snelste kijken door even de radio te demonteren en te kijken of er 4 luidspreker draden aangesloten zijn. Als dat niet het geval is moet ie er toch uit ;)

Draden van voor naar achteren is prima te doen overigens, plastic delen onder het stuur en het dashboard kastje (als er een schakelaar zit voor je airbag moet je die niet los maken, dan krijg je een airbag storing en mag je langs de dealer om die te laten resetten) zijn eenvoudig te verwijderen, dorpels ook. enige lastig is je deurbekleding, maar als ik me niet vergis kun je bij de Octavia uit jouw bouwjaar de luidspreker roosters nog naar buiten toe eruit wippen, wellicht dat je dan door het gat bij de rubberen verbinding kunt komen tussen de deur en de carrosserie.

Grootte is niet belangrijk, klankkast wel. En dat heeft mijn deur niet :)
Bedankt voor de informatie!

smutzkanone

Forumguru
in principe is de deur de klankkast.Het zal niet op jouw situatie van toepassing zijn,maar als je de deur akoestisch dood maakt dmv oa dempingsmatten en rammeldingen afplakken krijg je echt een enorme verbetering

Bovenaan Onderaan