speakers in octavia met columbus

Ik ben volgens mij niet de enige die het geluid van de columbus in combinatie met de 8 speakers niet echt om over naar huis te schrijven vind.

Ik heb bijvoorbeeld de treble bijna op 0 staan en nog klinkt het allemaal scheller dan ik zou willen. Komt natuurlijk door de wat onhandige plaatsing van de verschillende speakers. De Tweeters lijken 90% van het werk te doen. de grotere speakers zitten niet handig en leveren meer een soort sub-bass geluid.

Nou ben ik een audio freak:680: en dit vind ik dus niet zo geweldig. De audioset leent zich nog het beste voor dance/house muziek maar niet voor gitaar muziek. Zodra de gitaren wat oversturen wordt het geluid uit de tweeters heel sompig/gruizig en ongedefinieerd. Liefst zou ik wat betere tweeters hebben (is denk ik de beste oplossing) waarbij ze wat minder schel zijn en niet sompig.

Dus.....heeft iemand een tip voor betere tweeters?

hemi24

Forumguru
Mij was ook al opgevallen dat de luidsprekers in mijn vorige O2 met Nexus beter waren dan de huidige i.c.m. de Columbus.

Gister weer wat zitten te spelen: momenteel T:+5; M:-5; B:+3.

Geen idee watvoor afmeting er in zit en/of in kan, loshalen en je weet het zou ik zo zeggen.

Gieliovd

Forumguru
Stomme vraag wellicht, heb je hier last mee met radio input of ook met CD's of iets dergelijks?

Ik heb toevallig deze week geleerd dat vanwege mogelijk onjuist aangesloten antennes ook een heel hol en schel geluid kan optreden.

Klopt.
In mijn Superb II heb ik ook een Columbus met de speakers vanaf fabriek, en ik ben er echt niet weg van. Er zit veel resonantie in alsof er iets trilt in mijn portier. Ik ga hier absoluut mee terug naar de dealer. Ik heb subtiel van de dealer gehoord dat er niet zomaar een ander type of merk speaker in gezet kan worden in verband met de Columbus connectie.

Zou dus de vraag van de dag gaan worden :
Wie kan er op dit forum vertellen of er andere speakers zijn en of die matchen met de Columbus.
Zo ja, graag merk en type nummer van de speakers !

MarcoO2

Forumguru
Raar genoeg ben ik zeer tevreden over de geluidskwaliteit. Ik had hiervoor in mijn 206 een zeer uitgebreide installatie (€ 2500,00, toen was ik nog niet getrouwd...), dus ben wel wat gewend. Maar desondanks vind ik de kwaliteit van de Columbus met 8 speakers echt niet slechts.

Zou het exemplarisch kunnen zijn? Of toch alleen een kwestie van persoonlijke voorkeuren/ muziekkeuze?

Bakkertje

Forumguru
Ik heb ook zitten dubben om er iets mee te doen. Het mooiste lijkt mij om deurpanelen van een O2 met een 3 weg systeem (soundsysteem) te zoeken en daar een 3 weg set in te monteren. Dan heb je een 10 cm en tweeter op een betere plek en dan een 16,5 cm op de plek waar nu ook de lage tonen vandaan komen.

Na de diefstal van de columbus heb ik er een JVC in laten zetten, daar zit een 7 bands "equalizer" in en daarmee heb ik het naar wens in kunnen stellen. Ik gebruik daarbij ook meerdere settings voor verschillende soorten muziek (ik luister naar van alles van Jamy Cullum tot System of a Down)

Pendragon

Donateur
Klopt.
In mijn Superb II heb ik ook een Columbus met de speakers vanaf fabriek, en ik ben er echt niet weg van. Er zit veel resonantie in alsof er iets trilt in mijn portier. Ik ga hier absoluut mee terug naar de dealer. Ik heb subtiel van de dealer gehoord dat er niet zomaar een ander type of merk speaker in gezet kan worden in verband met de Columbus connectie.

Zou dus de vraag van de dag gaan worden :
Wie kan er op dit forum vertellen of er andere speakers zijn en of die matchen met de Columbus.
Zo ja, graag merk en type nummer van de speakers !

Bij mij is dat ook zo. Ik heb ook nog het sound system (10 speakers), maar vooral in de bestuurdersdeur zit ontzettend veel resonantie. Een beetje bas en het is helemaal mis. Mijn auto wordt morgen weer ingeleverd, dus daar ben ik dan vanaf, maar vond het altijd een irritant iets. Heb het een paar keer aangegeven, maar er was weinig aan te doen.

Na de diefstal van de columbus heb ik er een JVC in laten zetten, daar zit een 7 bands "equalizer" in en daarmee heb ik het naar wens in kunnen stellen. Ik gebruik daarbij ook meerdere settings voor verschillende soorten muziek (ik luister naar van alles van Jamy Cullum tot System of a Down)

Misschien zit het hem dan ook wel deels in de equalizer van de Columbus. Sowieso bezopen dat zo'n duur systeem slechts een 3-band eq aanbiedt.
Ik mis voornamelijk volume in het laag-midden. High is te hard en ultra-low is ook te hard. 7 bands lijkt me i.d.d. stuk beter.

Ik heb al met de dealer overlegd of het soundsystem (10 speakers + 7 bands eq) een optie is, maar dat is veeeeeel te duur om naderhand in te laten bouwen. Helaas. Ik zou wel die equalizer uit dat soundsysteem willen hebben....

Bij mij is dat ook zo. Ik heb ook nog het sound system (10 speakers), maar vooral in de bestuurdersdeur zit ontzettend veel resonantie. Een beetje bas en het is helemaal mis. Mijn auto wordt morgen weer ingeleverd, dus daar ben ik dan vanaf, maar vond het altijd een irritant iets. Heb het een paar keer aangegeven, maar er was weinig aan te doen.

Pendragon : Je gaat je Superb II definitief inleveren of om naar de speakers te laten kijken ??? :(

Pendragon

Donateur
Pendragon : Je gaat je Superb II definitief inleveren of om naar de speakers te laten kijken ??? :(

Helaas moet ik m'n Superb inleveren. Ik heb nu een Octavia (was van Huyzen) gekocht. Deze komt morgen of misschien begin volgende week. Is nog steeds een hele mooie auto met veel opties.

Ik vind de Columbus een heel mooi apparaat (veel te duur, maar dat is wat anders), maar ik vind de deuren gewoon niet geschikt voor de speakers die in de auto zitten. Het trilt heel erg en soms deed ik uit ergernis gewoon de radio/cd/dvd uit, want ik werd gek van de trillingen in mijn deur. Ik begreep van de dealer dat de speakers er erg vast in zitten en dat het daarom ook niet zo makkelijk was om er iets aan te doen.

Bovenaan Onderaan