Speakers inbouwen achterportieren

Ik wil graag speakers inbouwen in de achterportieren van mijn Octavia Combi.
Van de dealer heb ik de speakers en alle benodigdheden gekregen, alleen moet ik ze
zelf inbouwen.

Nu heb ik de deurpanelen eraf. Kabels trekken naar voren is ook niet de eerste keer.
Alleen nu zit ik met mijn Amundsen navi.. Hoe krijg ik deze eruit? Ik heb al een tijdje gezocht
op internet, maar kom niks tegen. Op zich logisch dat ze geen uitgebreide foto-handleiding op
internet plaatsen, gezien dit in handen kan komen van ongevraagden..
Zou mij ontzettend helpen als iemand mij een soort van handleiding/uitleg kan geven hierover.

Moet ik verder nog letten op apartigheid met aansluiten achterin o.i.d.??

B.v.d.!

Bakkertje

Forumguru
Er zit een frame om je amundsen heen dat loopt helemaal van boven tot onder de climate control bediening, die zit erop geklikt. Zodra je die los haalt kun je bij de 4 schroeven waarmee de amundsen vastzit..

Is dat frame ook bevestigd met van die kunstof klikzadels net als bij de panelen in het achterportier? Die kun je zo lostrekken(?)

Br3cht

Actief lid
is dit een complete set dat je hebt gekregen (welk bestelnr?) of hebben ze alles zo meegegeven (luidsprekers en kabels?)

Ja Pioneer speakers, grote zwarte ringen waar ze in komen, popnagels, kabels met blauw aansluitingen, schroefjes, paar meter kabel en de hele rambam.. Volgens mij is het alles wat ik nodig ben..

Kan wel ff foto'tje plaatsen met alles wat ik gekregen heb,,

Bakkertje

Forumguru
Het frame zit (als ik me niet vergis) met kunstof nokken geklemd, niet dezelfde als bij de portieren. Als je onderaan begint (net boven de asbak zeg maar) dan kun je hem zo losklikken. Met een plastic spatel kun je voorkomen dat er wat afbreekt (tip als je kinderen hebt, die van Mini-steck doen het prima)

Cordoba

Forumguru
Kunststof interieur gereedschap kost je iets van 15-20 euro voor een complete set. De metalen uitvoeringen die veel automaterialenzaken hebben liggen veroorzaken snel beschadigingen in kunststofdelen. Anderhalf jaar terug een set gekocht, en samen met de torx-gereedschap denk ik het meest gebruikt.

Oh ik wist niet dat je ook speciale tools kon kopen, daar ga ik eens even naar op zoek dan. Alleen dat heb ik nog niet, voor de rest ligt de octavia maximaal vol met gereedschap die ik dagelijks nodig heb..

johan72

Actief lid
Ja Pioneer speakers, grote zwarte ringen waar ze in komen, popnagels, kabels met blauw aansluitingen, schroefjes, paar meter kabel en de hele rambam.. Volgens mij is het alles wat ik nodig ben..

Kan wel ff foto'tje plaatsen met alles wat ik gekregen heb,,

@Soekzoekie
Ik wil ook zelf speakers in de achterdeuren inbouwen, maar heb geen idee welke speakers wel/niet gaan passen.
Als je foto's van je set wilt posten heel erg graag. Ben benieuwd naar de Pioneer type nummers.
Ook ben ik benieuwd of de tweeters en de filters erbij zitten.

Wat heb je bij jouw dealer voro deze ste betaald?

groet
Johan

• Leuk
Waarderingen: Faz

Bakkertje

Forumguru
@Johan, de dealer heeft zelfs een optie in de prijslijst staan voor de opwaardering van de luidsprekers met Pioneer exemplaren.
Als je google-ed op luidspreker skoda octavia, vind je bijvoorbeeld bij de 2e hit deze info (maar ieder merk heeft wel iets dat past ..)
Als je dan vervolgens het type nummer van de luidsprekers kopieert naar een site als tweakers.net pricewatch vind je dat die luidsprekers 60 euro kosten
De adapters kun je ook vinden, bijvoorbeeld deze

johan72

Actief lid
@Bakkerje.
OMG ik sla mezelf voor de kop de aantal keren dat ik mensen wijs op Google (en soms de links met Let Me Google That For You terugstuur....)
en nu vergeet ik het zelf..... auw... een deuk in mijn ego.
Ik had wel al gegeken op de website van Pioneer maar kon geen lijst met automerken en modellen vinden.

Hoe dan ook, mag ik je nogmaal danken voor de info en de les. :worshippy:

Jewepe

Forumguru
@johan72
En dan kom ik weer terug op een tip van Bakkertje in je eigen topic over speakers in de achterdeuren ("te koop gevraagd"): koop een setje Pioneers, zet ze in de voordeuren en zet de speakers die uit de voordeur komen in de achterdeuren. Het is inderdaad twee keer demonteren en monteren, maar achter het stuur merk je het meeste van de prestaties van de voorspeakers. Voor € 60,- heb je dan optimaal rendement.

Kijk dat is inderdaad nuttige informatie. Ik heb de speakers + toebehoren gratis meegekregen van de dealer, zo geregeld met de zaak. Dus het is gewoon (origineel) spul wat erin past.
Wat het kost kan ik jullie dus niet vertellen.

Ga binnenkort eerst de deurpanelen en de cover om de navigatie eraf halen. Dan de ruiten blinderen en daarna speakers plaatsen en kabels trekken.

johan72

Actief lid
@jewepe

Inderdaad dat is een afweging die ik mij ter harte zal nemen.
Ik had in mijn eigen topic een reply gestuurd met die strekking, maar op een of andere manier is mijn post
nog niet verwerkt of niet goed ingediend.
Ben net terug van een demontagebedrijf, had alleen linkerachterportieren die compleet waren, rechts was of helemaal in kreukels of weg.
(meeste schade is blijkbaar rechts)

Zal eerst eens een achterdeur demonteren om te zien of de bekabeling compleet is.

grtz
Johan

Bij mijn dealer wisten ze wel met 100% zekerheid te vertellen dat er geen kabels in de portieren liggen.
Mijn collega heeft ook andere speakers in zijn octavia, alleen dan nog zwaarder spul en bij een professionele car-audio-zaak.
Lui waren met 4,5 uur klaar.. 4 speaker, kabels trekken + aansluiten. Nu is dat natuurlijk dagelijkse kost voor hun, maar toch.

Bovenaan Onderaan