Speakerupdate

Gert-Y

Nieuw lid
Weet iemand of er bedrading zit voor de speakers in de achterdeuren? Ik kon het op het forum niet vinden. Wel bij de Octavia het "vermoeden" dat het er niet zat. In mn oude Volvo S70 zaten achter ook geen speakers maar daar zat al wel bedrading. Dat was lekker makkelijk.
 

Tees

Donateur
Volgens mij zit het er bij VAG auto's zelden. Logisch ook, want extra werk voor niets.
 

Gert-Y

Nieuw lid
Voor de update van mijn speakers als nabrander nog een paar vraagjes:
1
Moeilijk te vinden maar het lijkt er op dat in de Yeti achter ook 16,5 cm speakers moeten. Klopt dat?
2
Zijn adapterringen noodzakelijk of is dat niet nodig wanneer je de goede speakerafmetingen hebt.
3
Moet je de tweeter ook vervangen als je de frontspeaker vervangt? Of is dat niet nodig?
 
Laatst bewerkt:

Gert-Y

Nieuw lid
Graag wil ik een speakerupdate in de voor- en achterdeuren. Als ik het goed zie zijn het 16,5 cm speakers. Wat ik nergens kan vinden welke inbouwdiepte mogelijk is.
Ik overweeg o.a. de JBL GTO 629 met een inbouwdiepte van 5 cm.
 

Pindasaus

Forumguru
Dat is een kwestie van zelf opmeten, tenzij je een bericht kan vinden van iemand die het eerder heeft gedaan. Demonteer het deurpaneel, doe de ruit naar beneden en meten maar.

De JBL GTO 629 is een coax. Zou je niet liever de tweeter op de plek van de originele tweeter willen, naast de deurhendel? Dat klinkt beter.
 
Laatst bewerkt:

Gert-Y

Nieuw lid
Dat is een kwestie van zelf opmeten, tenzij je een bericht kan vinden van iemand die het eerder heeft gedaan. Demonteer het deurpaneel, doe de ruit naar beneden en meten maar.
Dankje, voor de één een makkie, voor mij niet. Ik laat ze inbouwen. Vandaar de hoop dat iemand het weet.
De JBL GTO 629 is een coax. Zou je niet liever de tweeter op de plek van de originele tweeter willen, naast de deurhendel? Dat klinkt beter.
De tweeter die er al zit vind ik eigenlijk wel o.k. Ik dacht dat in dat geval coaxiaal net zo makkelijk is als composet en het voor de kwaliteit van het geluid geen ramp is.
Ik zoek in ieder geval een betere kwaliteit geluid en een wat vollere bas. Ik kom van een 2 jaar jonge corsa, zonder speciaal audiopakket. Ik mis de audiokwaliteit van deze auto.
Maar ik ben geen kenner dus tips zijn welkom.
 

Gert-Y

Nieuw lid
Inmiddels ben ik weer wat verder. Bij Audiovolt worden een paar speakerupdates aanbevolen voor de Yeti. Onder andere de JBL 622. Deze heeft een inbouwdiepte van 51,5mm. Dat vereenvoudigd mijn zoektocht alweer.
Verder een foto van een inbouw in de deuren met de adapterring.
Wat nog overblijft is de vraag of het (qua geluidskwaliteit én gemak) erg is om, naast de tweeter, een coaxiale, speaker te plaatsen.
 

Bijlagen

  • Yeti speaker achterdeur.jpg
    Yeti speaker achterdeur.jpg
    483,5 KB · Weergaven: 25

Bakkertje

Forumguru
interessante luidspreker @Gert-Y die hebben een impedantie van 3 ohm in plaats van de gebruikelijke 4 ohm.
En een hoog rendement van 93 dB, dus op papier een goede keus.
Hoe het klinkt kun je van papier niet aflezen natuurlijk..
 

Cordoba

Forumguru
Een specifiek vermogen van 93 dB/Watt is inderdaad erg hoog, maar 3 Ohm impedantie i.p.v. 4 Ohm heeft ook invloed op het scheidingsfilter tussen tweeter en en de rest.
 

Gert-Y

Nieuw lid
Een specifiek vermogen van 93 dB/Watt is inderdaad erg hoog, maar 3 Ohm impedantie i.p.v. 4 Ohm heeft ook invloed op het scheidingsfilter tussen tweeter en en de rest.
@Cordoba, kun je uitleggen welke invloed dat heeft? Ik denk trouwens aan een andere JBL maar die heeft ook 3 Ohm.
 

Cordoba

Forumguru
Door de andere impedantie verschuift ook de scheidingsfrequentie tussen de tweeter en mid/bass, afhankelijk van hoe het scheidingsfilter precies is gemonteerd en voor welk type filter is gekozen kan die scheidingsfrequentie óf omhoog óf juist omlaag gaan. (en 25% verschil in impedantie laat die scheidingsfrequentie dus een flink stuk verschuiven). Je hebt verschillende opties om dat te ondervangen: of een ander scheidingfilter plaatsen dat hier op is berekend, of ook de tweeter vervangen door een tweeter met 3 Ohm impedantie (dan is de verhouding tussen de impedantie voor mid/bass en voor de tweeter weer 1:1 en zul je een verwaarloosbaar verschil hebben.

Overigens kun je voor de achterspeakers door middel van de juiste stekkertjes die gewoon in de multistekker toevoegen en hoef je aan de radio-zijde weinig te doen. Die stekkertjes kun je vinden bij Rick Donkers
 

Gert-Y

Nieuw lid
@Cordoba, bedankt. Technisch begrijp ik het niet helemaal maar ik heb dankzij je toelichting wel ongeveer in beeld wat het resultaat is. En dat is al heel wat ;) Als de scheidingsfrequentie een flink stuk verschuift lijkt me dat zeker niet wenselijk. Naast de door jou genoemde opties is het ook nog steeds mogelijk om voor 4 Ohm te gaan. Ik moet nl. de keus nog maken en er is ontzettend veel aanbod. Jammer dat je het tegenwoordig van testen en reviews moet hebben en dat je autospeakers zelden meer in het echt kunt horen. Alhoewel dat ook geen zuiver beeld gaf omdat het nooit een weerspiegeling is van de auto. Voor m'n huiskamer kon ik eerst in de hifi zaak luisteren en daarna lekker op proef thuis.
Voor wat betreft de speakers in de achterdeuren: die zijn er achteraf in gekomen, incl. bekabeling. Daar komt slecht geluid uit. Ik vermoed dat daarvoor standaard speakerstekkertjes gebruikt zijn. Ben benieuwd wat daar voor speakertje in zit.
 

Bakkertje

Forumguru
@Cordoba volgens mij zit er af fabriek een heel simpel filtertje op de mid-laag en de tweeter (gewoon een 1e orde filter).

Ben er zelf inmiddels de nodige jaren uit en heb de formules zo niet meer paraat..
Een complete set met filter zou dan het meest voor de hand liggen..
 

Cordoba

Forumguru
Kan ook zijn dat de impedantie van de achterspeakers gewoon niet past bij de rest, waardoor de achterspeakers slecht geluid geven.
 

Bakkertje

Forumguru
Als ik me niet vergis wordt er standaard wel iets gefilterd op zowel de 16,5 cm als op de tweeter, maar gewoon met een simpele condensator. Als je die 16,5 cm gaat vervangen dan zou je die condensator kunnen herbruiken, maar zoals @Cordoba al aangeeft, met de andere impedantie klopt de scheiding tussen laag en hoog niet meer. Dus je zult het hoog wel wegfilteren met de condensator, maar of het dan goed aansluit op de tweeter is even de vraag.

Overigens als je aan de slag gaat zou ik ook zeker even de binnenkant van de deur laten beplakken met loodbitumen (achter de luidspreker). Dat levert een stuk strakker geluid op.
 

Pindasaus

Forumguru
Het bestaande filter is hoe dan ook 'fout' als je andere luidsprekers plaatst, want elke luidspreker heeft zijn eigen karakteristiek. In het filter is daar rekening mee gehouden.
Wat nog overblijft is de vraag of het (qua geluidskwaliteit én gemak) erg is om, naast de tweeter, een coaxiale, speaker te plaatsen.
Voor het geluid is het OK om achterin een coax te plaatsen. Die luidsprekers hoor je niet zo hard als je voorin zit. Verder worden de hoge tonen van de coax worden voor een deel gedempt door de passagiers en achterbank / voorstoel / bekleding. In het ergste geval ontkoppel je de (bij sommige auto's achterin niet geplaatste) originele tweeters.

Voorin lijkt een composet me logischer, als je een upgrade wilt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan