Specht in dashboard

Sinds kort heb ik als ik de auto start een tikkend/kloppend geluid vanonder het dashboard. Dit is na korte tijd weg en dan hoor je het ook niet weer. Klinkt (!) dit bekend voor iemand ?

SuperBartje

Forumguru
pas maar op, is een specht niet ook een beschermde diersoort? (steenmarter helaas wel...)
Misschien gewoon een verwaalde klopgeest, het is/was(?) pas Halloween...

Rallye

Forumguru
Nee, inderdaad de stelkleppen. Dat geluid is normaal voor een Octavia. Je zou het al eerder gehoord moeten hebben.

Zwapp

Forumguru
Inderdaad de stelkleppen, is normaal bij de O2!

Ik heb echter ook kleine spechten in de 4 deuren :sterretjes: heel willekeurig hoor ik ze deur voor deur 3x tikken...
Misschien een beetje :ot: maar misschien dat dit ook bekend is bij iemand?

Antera

Donateur
Geluid is niet normaal. Het hoort stil te zijn. Het tikken komt omdat de stelmotoren of de een van de regelkleppen niet meer lekker staat of kapot is waardoor hij zijn waardes niet meer haalt en de klep dus blijft proberen zijn waarde te halen. Dit op lossen word je stelmotor vervangen vaak V71 klep

Monteurtje

Forumguru
Als je een climatronic hebt, automatische airco met links en rechts aparte temperatuurregeling, dan kunnen de stelkleppen tikkend geluid maken. Hoor je het ook als je de temperatuur verandert?
Met de testkast kun je een aanpassing van de E(E)PROM doen. Dan wordt het tikken minder tot zelfs helemaal weg.

Cordoba

Forumguru
@Kampendiek Volgens mij is er (bijna) niemand die het heeft over geluid vanuit de motorruimte. Een stelmotor, of stappenmotor is een elektromotor die in stappen naar een bepaalde positie gaat, en zo bijvoorbeeld de kacheltemperatuur regelt, en zo zitten er meer stelmotoren weggebouwd in/onder je dashboard.

Cordoba

Forumguru
Dat ligt eraan welke het is, en wat er precies gebeurt. Bij de Fabia is het meestal zo dat kapotte stelmotor betekent dat je de auto uitgestookt wordt, met als gevolg concentratieverlies voor de bestuurder en dus meer kans op een ongeluk. Als je door kapotte stelmotor de blower op de voorruit niet warm krijgt, betekent dat APK-afkeur (geen mogelijkheid om de voorruit warm te krijgen, dus bij vorst kans op dichtvriezende ramen tijdens de rit, daarom is (voorruit)verwarming een APK-punt).

Taan

Lid
Ik wist meteen wat je bedoelde met de titel.:jaja:
Ik heb het ook al heel lang. ik merk niets aan het niet functioneren van bepaalde zaken.

Ik denk wel eens dat het een blaadje o.i.d is wat zit te klapperen. Het is de ene keer ook meer aanwezig dan de andere. Ik laat het maar zo.

Bovenaan Onderaan