Superb 3 Speed limit

BBO

Senior Member
Heeft er al iemand de speed limit ontdekt op zijn SIII? Volgens de uitrustingslijst moet op mijn Superb L&K Speed limit aanwezig zijn. Volgens de handleiding zitten de knoppen daarvoor op de hendel van de richtingaanwijzers. Maar bij mij zitten die er niet op. Ik heb enkele filmpjes bekeken op Youtube en daar zie ik die knoppen ook niet op de hendel.

Is er iemand die de speed limit op zijn Superb heeft? Is er iemand een idee wat de vereisten zijn op die functie al dan niet te hebben... Ik vermoed dat het niet samengaat met het ACC maar ben niet zeker.
 

Dirkmk1

Senior Member
Bedoel je de snelheidsbegrenzer die je met de dezelfde hendel als de linker richting aanwijzer kan instellen blz 165 van het instructieboekje uitgave 2015. Dit zie je dan terug in je kleurendisplay tussen je klokken.

Of via de boordcomputer instellen dat de wagen een signaal geeft bij een bepaalde snelheid (bijv. ivm gemonteerde winterbanden met een andere max. V indicatie).
 

BBO

Senior Member
Blijkbaar is speed limit niet te combineren met ACC vraag me niet waarom. Ik ben er beginnen op letten als ik ergens een Superb zach staan. Ofwel hebben ze het extra hendeltje voor ACC. Indien niet zie ik steeds het logo van speed limit op hendel richtingaanwijzer

Mijn vader heeft dat al jaren in zijn Mercedes. Toen ik als vervangwagen met een Renault reed betrapte ik er mij op dat ik dit onmiddellijk gebruikte.

@B.Stuurder. ACC is zeer handig op gewestwegen en autosnelweg. Maar als je binnen bebouwdekom rijdt vind ik dit niet handig. Je moet constant stoppen voor voorrang van rechts of zebrapad. Bij ACC blijft hij constant zijn snelheid houden, ook bij scherpe bochten. Als je aan uw rem komt moet je hem opnieuw instellen.

Als de speedlimit op hetzelfde principe werkt als bij Renault en Mercedes. Dan stel je bij het passeren van het bord bebouwdekom 50km/h in en de wagen zorgt ervoor dat je niet sneller rijdt. Moet je remmen of vertragen of stoppen blijft de snelheid ingesteld op 50 km/ h zonder dat je zelf opnieuw op een hendel moet duwen ofzo. Dit maakt dat je ook niet constant naar u snelheidsmeter moet zitten kijken. Ik vind dit zeer handig en een gemis op mijn Superb.
 

Bakkertje

Forumguru
Hebben jullie (jullie = skoda rijders) dan geen knopje op je stuur om dat in te stellen??
Bij mijn Passat zit dat er gewoon op (het knopje mode). Daarnaast kan ik met de + en - in stappen van 10km/uur de snelheid instellen en met de set en res knoppen in stappen van 1 km/uur. De knop tussen de + en - in is om de ACC afstand in te stellen..

$_1.JPG


Oh ja, de limiter werkt inderdaad hetzelfde als bij Renault, de auto houdt in als de ingestelde snelheid bereikt wordt, door het gaspedaal helemaal in te trappen kun je toch sneller als je wilt.

De limiter gebruik ik eigenlijk alleen in Nijmegen, daar staan zo idioot veel van die flitskasten ...
 

BBO

Senior Member
Hebben jullie (jullie = skoda rijders) dan geen knopje op je stuur om dat in te stellen??
Bij mijn Passat zit dat er gewoon op (het knopje mode). Daarnaast kan ik met de + en - in stappen van 10km/uur de snelheid instellen en met de set en res knoppen in stappen van 1 km/uur. De knop tussen de + en - in is om de ACC afstand in te stellen..

$_1.JPG


Oh ja, de limiter werkt inderdaad hetzelfde als bij Renault, de auto houdt in als de ingestelde snelheid bereikt wordt, door het gaspedaal helemaal in te trappen kun je toch sneller als je wilt.

De limiter gebruik ik eigenlijk alleen in Nijmegen, daar staan zo idioot veel van die flitskasten ...
Bij Skoda is dit hetzelfde hendeltje zoals in de Audi A6. Het stuur is zo al druk genoeg met 6 knopjes en 2 scrollwieltjes die ook als drukknop diennen.
 

Renkie

Forumguru
Ik heb wel die limiter. Ik heb geen ACC.
Er zit op de richtingaanwijzer een knop (aan de onderkant). Daarmee switch je tussen CC of limiter. Je kunt dan niet harder dan de ingestelde snelheid, ook al geef je vol gas. Als de limiter aan staat werkt de CC niet.

Plek van de knop is wat onhandig. Je kunt deze ook per ongeluk indrukken als je het knipperlicht naar rechts aanzet.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij Skoda is dit hetzelfde hendeltje zoals in de Audi A6. Het stuur is zo al druk genoeg met 6 knopjes en 2 scrollwieltjes die ook als drukknop diennen.

Dat hendeltje zit ook al in de A4 van mijn schoonouwelui uit 2001 ...

Ow en ook bij de citroen Xsara heb je en apart hendeltje...
220px-Cruise_control_Citroen_Xsara.jpg


Dat het in een A6 zit wil nog niet zeggen dat het praktisch is.. De bediening via het stuur is echt vele malen prettiger en veiliger bovendien.

Maar we dwalen af. Mijn auto met ACC heeft gewoon ook een speedlimiter dus wellicht dat als dat niet zo is bij Skoda dat het wel te programmeren is?
 

Rallye

Forumguru
Als de speedlimit op hetzelfde principe werkt als bij Renault en Mercedes. Dan stel je bij het passeren van het bord bebouwdekom 50km/h in en de wagen zorgt ervoor dat je niet sneller rijdt. Moet je remmen of vertragen of stoppen blijft de snelheid ingesteld op 50 km/ h zonder dat je zelf opnieuw op een hendel moet duwen ofzo. Dit maakt dat je ook niet constant naar u snelheidsmeter moet zitten kijken. Ik vind dit zeer handig en een gemis op mijn Superb.

Dus het verschil is enkel dat je na elke stop/eigen remingreep de ACC weer moet aanzetten (die onthoudt de ingestelde snelheid)? Dat kan overigens tijdens het accellereren al: intrappen van de koppeling stopt de ACC niet. Ik neem aan dat je een handgeschakelde auto hebt? De DSG remt immers op de ACC tot stilstand......

De limiter gebruik ik eigenlijk alleen in Nijmegen, daar staan zo idioot veel van die flitskasten ...

Die flitskasten zijn in Nijmegen het probleem niet. Het probleem is dat de limiet op een doorgaande weg met twee rijstroken aan elke kant op 50km/h ligt, waar 70 gepaster zou zijn.....
 

RefleCs

Forumguru
Het hendeltje in de Superb ziet er zo uit, en daar zit geen mode knop op helaas zoals bij de Passat op het stuur:
maxresdefault.jpg
 

BBO

Senior Member
@Rallye mijn wagen is met dsg. En die stopt inderdaad als de wagens voor mij stopt. Maar de acc stopt niet voor voetgangers of voorrang van rechts en na het stoppen en moet je hem ook opnieuw instellen. Ik heb ook al voorgehad als er een fietspad naast de weg loopt en er rijdt een fietser op dat ACC ook mijn wagen tot stilstand brengt. En dit gaat vrij bruusk door het snelheids verschil wagen en fiets. Al enkele keren gehad dat de wagen achter mij het teken deed van onnozelaar zo plots alles dichtgooien. Nu we toch bezig zijn. Als een wagen stil staan voor een verkeerslicht. En mijn wagen heeft de wagen niet zien stoppen, als de afstand 500 meter of meer is, stopt het ACC niet heb ik de indruk of ik heb net iets teweinig vertrouwen in het systeem en begin zelf te snel te remmen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als een wagen stil staan voor een verkeerslicht. En mijn wagen heeft de wagen niet zien stoppen, als de afstand 500 meter of meer is, stopt het ACC niet heb ik de indruk of ik heb net iets teweinig vertrouwen in het systeem en begin zelf te snel te remmen.
Tsja jeetje... ben je lekker aan het rijden in je auo, moet je verdorie nog gaan zitten opletten ook...



Dat kan natuurlijk véél beter: neem een taxi! :pardon:
 

Jan A

Actief lid
@Rallye mijn wagen is met dsg. En die stopt inderdaad als de wagens voor mij stopt. Maar de acc stopt niet voor voetgangers of voorrang van rechts en na het stoppen en moet je hem ook opnieuw instellen. Ik heb ook al voorgehad als er een fietspad naast de weg loopt en er rijdt een fietser op dat ACC ook mijn wagen tot stilstand brengt. En dit gaat vrij bruusk door het snelheids verschil wagen en fiets. Al enkele keren gehad dat de wagen achter mij het teken deed van onnozelaar zo plots alles dichtgooien. Nu we toch bezig zijn. Als een wagen stil staan voor een verkeerslicht. En mijn wagen heeft de wagen niet zien stoppen, als de afstand 500 meter of meer is, stopt het ACC niet heb ik de indruk of ik heb net iets teweinig vertrouwen in het systeem en begin zelf te snel te remmen.
Dat laatste staat in de handleiding: ACC reageert niet op stilstaande voorwerpen.
 

spikehome

Forumguru
ik hoef de acc icm dsg (wel veel afkortingen achter elkaar) niet opnieuw in te stellen.
remmen diet ie zelf en rxtra gas kan altijd.
en als de acc de auto tot stilstand heeft gezet bij file b.v. en sta langer dan een paar seconden stil dan hoef ik alleen maar even gas te geven en het werkte weer en binnen een paar seconden doet de acc het sowieso al zelf.
 

RefleCs

Forumguru
Wat @BBO over de ACC meldt heb ik werkelijk nog nooit ervaren. Wel een nood ingreep door een vrachtwagen die net over de middenstreep reed (aan mijn kant) op de snelweg.

Sent from my VFD 600 using Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb ook een limiter naast de cc, maar nog nooit heb ik één van beiden in de bebouwde kom aan gezet. Alleen op snelwegen en b wegen inderdaad en dan heb ik voldoende aan acc denk ik dan. Vandaar ook mijn vraag.
Ik vermoed ook dat ze bij Skoda ook niet verwachten dat iemand cc of limiter binnen de bebouwde kom wil gebruiken.
 

Jan A

Actief lid
Ik heb ook een limiter naast de cc, maar nog nooit heb ik één van beiden in de bebouwde kom aan gezet. Alleen op snelwegen en b wegen inderdaad en dan heb ik voldoende aan acc denk ik dan. Vandaar ook mijn vraag.
Ik vermoed ook dat ze bij Skoda ook niet verwachten dat iemand cc of limiter binnen de bebouwde kom wil gebruiken.
Ik gebruik CC toch al meer dan elf jaar in de bebouwde kom, hoor. Zelfs in zone 30!
 
Bovenaan Onderaan