Superb 3 Speed limit

B.Stuurder

Forumguru
Ik houd liever mijn voeten op de pedalen in de bebouwde kom. Ik heb nog niks kunnen bedenken als ik een kind zou aanrijden op cc, anders dan " sorry, maar hij stond op cruise control"
 

hemi24

Forumguru
Ik houd liever mijn voeten op de pedalen in de bebouwde kom. Ik heb nog niks kunnen bedenken als ik een kind zou aanrijden op cc, anders dan " sorry, maar hij stond op cruise control"

Goed plan, voeten op de pedalen in de bebouwde kom: fietsen dus... :maakmegek:

Remmen doe ik trouwens niet met het gaspedaal!!! Dus de CC kan er bij mij ook gewoon in de bebouwde kom op!
 

B.Stuurder

Forumguru
Het is leuk om er grapjes over te maken, maar ik vind cc niet iets om binnen de bebouwde kom te gebruiken. Hoe moet ik dat zien, zit je met je benen opgetrokken met de auto op cc en rijd je dan door de stad?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vermoed ook dat ze bij Skoda ook niet verwachten dat iemand cc of limiter binnen de bebouwde kom wil gebruiken.
Ik gebruik de cc ook zéér regelmatig in de bebouwde kom. Hij doet het prima, ook op 30 of 50 km/u en dat maakt het veel makkelijker om die snelheden aan te houden op die straten waar vaak wordt gecontroleerd omdat ze door hun layout harder rijden ahw uitlokken.
Met precies 51 gps-gemeten km/u zwaaiend langs een controle rijden is zó leuk... :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Trouwens, het inschakelen van de cc betekent toch niet het uitschakelen van je ogen? Integendeel, je kunt die constant op de weg houden want je hoeft niet meer op de tacho te letten.
Bijkomend voordeel: met de rechtervoet in de juiste positie hoef je die voor een noodremactie alleen maar naar voren te schoppen, oftewel in één richting te bewegen. Kost volgens mij net iets minder tijd in vergelijking met eerst gas loslaten (dus voet naar je toe halen) gevolgd door rem intrappen (voet van je af bewegen).
 

B.Stuurder

Forumguru
zal ik wel een zeikerd zijn, maar ik voel me niet op mijn gemak op de cc in de bebouwde kom, bijvoorbeeld midden in Rotterdam. Ik rijd altijd met mijn voet boven de rem, als ik nog naar voren moet schoppen, dan ben ik geheid een keer te laat. Misschien is het idioten-gehalte in Rotterdam hoger, die zo uit zijstraten schieten en achter auto's vandaan de weg op springen. Daarom val ik ook niet zo op denk ik....
 

Jan A

Actief lid
Trouwens, het inschakelen van de cc betekent toch niet het uitschakelen van je ogen? Integendeel, je kunt die constant op de weg houden want je hoeft niet meer op de tacho te letten.
Bijkomend voordeel: met de rechtervoet in de juiste positie hoef je die voor een noodremactie alleen maar naar voren te schoppen, oftewel in één richting te bewegen. Kost volgens mij net iets minder tijd in vergelijking met eerst gas loslaten (dus voet naar je toe halen) gevolgd door rem intrappen (voet van je af bewegen).
Zo doe ik het dus ook!
 

Canon-Eye

Forumguru
maar ik voel me niet op mijn gemak op de cc in de bebouwde kom, bijvoorbeeld midden in Rotterdam
Maar er zijn ook in Rotterdam toch hoofdroutes genoeg waar nauwelijks zijstraten zijn maar waar je wel kans loopt op een prent, juist omdat die zo uitnodigen tot iets meer gas geven. Ik denk aan de tunneltrverse, Horvathweg, Schiedamseweg vanaf Marconiplein naar Schiedam, etc. etc., teveel om op te noemen.

En hier in de buurtzijn de meeste dorpen tot 30km zone gebombardeerd terwijl er best lange rechte stukken zijn zonder zijstraten en met vrij weinig huizen. Daarvwordt:-) dan ook door veel mensen te hard gereden - ik zet de cc aan en ben dan een seconde of 10, 20 later thuis.
 

B.Stuurder

Forumguru
Maar er zijn ook in Rotterdam toch hoofdroutes genoeg waar nauwelijks zijstraten zijn maar waar je wel kans loopt op een prent, juist omdat die zo uitnodigen tot iets meer gas geven. Ik denk aan de tunneltrverse, Horvathweg, Schiedamseweg vanaf Marconiplein naar Schiedam, etc. etc., teveel om op te noemen.

En hier in de buurtzijn de meeste dorpen tot 30km zone gebombardeerd terwijl er best lange rechte stukken zijn zonder zijstraten en met vrij weinig huizen. Daarvwordt:-) dan ook door veel mensen te hard gereden - ik zet de cc aan en ben dan een seconde of 10, 20 later thuis.

Ja, dat zijn inderdaad wegen waar wel de cc aan zou kunnen, maar waar ik alleen op bepaalde punten 50 rijd :D
Alleen de tunneltraverse is erg link. En de 's Gravenlandse weg in Schiedam. Ik had de Nieuwe Binnenweg in gedachte bijvoorbeeld, wil ik jou wel op cc zien rijden:maakmegek:
 

gdisselkoen

Forumguru
In het verleden verschillende auto´ s gehad met cruise control waar je ook een max snelheid in kon stellen. Bij het ene merk alleen een geluidssignaal bij het overschrijden van de ingestelde limiet, bij een ander merk een soort van inhouden bij de bereikte snelheid. Bij de Skoda met ACC heb je dus geen speedlimiter. En is in feite ook niet nodig. Je stelt de snelheid in en de auto zal niet harder gaan dan de ingestelde snelheid, tenzij je het gaspedaal indrukt. Wil je langzamer dan de ingestelde snelheid? Gewoon zelf gas geven, dan werkt het systeem tijdelijk niet totdat je het gaspedaal los laat.

Wat het remmen betreft. De auto reageert inderdaad niet wanneer je op een stilstaande auto toe rijdt. Tenminste, ik heb het nooit zo ver laten komen. De auto reageert wel op een lijnbus die op een kruising door een rood verkeerslicht rijdt en jij net optrekt. Noodstop!

Ook onlangs meegemaakt: Ik stond langs een trottoir geparkeerd en reed een klein stukje achteruit om voldoende ruimte te hebben om weg te kunnen rijden. Op het zelfde moment reed er een fietser langs de auto en maakte de auto een noodstop. Inclusief optische en geluidsignalen :sterretjes:
 

Canon-Eye

Forumguru
@B.Stuurder ik zeg toch niet dat het altijd en overal moet?
Maar de impliciete stelling dat het 'in de bebouwde kom niet veilig is' ging mij veuls te ver: klopt simpelweg niet. Zodoende... ;)
 
Laatst bewerkt:

Jan A

Actief lid
Jongens, we gaan toch niet weer beginnen, hé? Van dergelijk welles-nietes staat het VCDS-topic ook al vol, hoor.
 

Rallye

Forumguru
@Rallye mijn wagen is met dsg. En die stopt inderdaad als de wagens voor mij stopt. Maar de acc stopt niet voor voetgangers of voorrang van rechts en na het stoppen en moet je hem ook opnieuw instellen.

Wat bedoel je precies met "instellen"? Volgens mij hoef ik mijn ACC na een remactie alleen opnieuw aan te zetten; één beweging met de hendel. "Instellen" betekent wat mij betreft een extra stap, namelijk dat je ook de snelheid zou moeten (inderdaad) instellen; een extra stap dus. Dan kan ik het mij voorstellen dat je ook een limiter zou willen. Alleen het weer aanzetten van de ACC na een remactie, waarna de ACC zelf weer op 50 is ingesteld, vind ik echter niet heel erg belastend. Dan is een extra limiter wat mij betreft overbodig (zoals Skoda ook lijkt te vinden).
 

Bakkertje

Forumguru
Ik rijd ook regelmatig met de ACC in de bebouwde kom, maar dan wel met mijn voet bij het rempedaal. Door niet continu met je snelheid bezig te zijn kun je veel beter opletten op wat er op de weg gebeurd. De afstand tot mijn voorligger maak ik dan overigens wel groter. Op de snelweg staat ie bij op de minimale afstand, in de bebouwde kom zet ik hem liever een tandje over 2 ruimer.

De limiter gebruik ik eigenlijk zelden, die vind ik eigenlijk alleen handig in een drukke stad waarbij je de ogen liever op de weg houdt dan op je snelheidsmeter...
 
Had de limiter nog niet gemist. Op de vorige 4 auto's allemaal een limiter aanwezig. De keren dat ik het gebruikt heb zijn voor alle 4 de auto's op één hand te tellen.

Het losse hendeltje voor de acc vind ik persoonlijk prettiger (intuïtiever) dan de stuurbediening in de Ford, VW en Citroën die hem voorgingen. Maakt me niet zoveel uit dat het in antieke Audi's ook al gemonteerd werd. Never change a winning team zou ik zeggen ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
De limiter gebruik ik alleen bij trajectcontroles waar het te druk is om met CC te rijden. ACC gaat dat helemaal oplossen.
 
Bovenaan Onderaan