Spetters bij losdraaien oliedop bij draaiende motor

sroctavia

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Ik ben van plan een skoda octavia te kopen met een 1.9 tdi motor (105 pk uit 2006). Als controlle heb ik gehoord dat als je de oliedop
losdraait en je plaatst je hand op de opening dat er dan geen oliespetters op je hand mogen komen. Bij deze auto was dat wel het geval.
De verkoper zei dat dit normaal was. De auto wordt echter zonder garantie verkocht. Is dit probleem bekend bij iemand en is het verstandig
om deze auto te kopen. Graag reactie

Cyrus

Actief lid
Wie heeft jou die controle als advies meegegeven? Zoiets dergelijks heb ik nog nooit gehoord. Noch de controle als zodanig, noch dat het "niet OK" is als daar wat spettert.

Ben daar wel benieuwd naar.

Noord26

Forumguru
Laat een keuring doen als je het niet vertrouwd voor aankoop, of eis 6 maanden BOVAG? Zowel particulier als bedrijfsmatig is een aankoopkeuring tegenwoordig mogelijk.

Wat je verteld over oliespetters op je hand heb ik nog nooit van gehoord.

sroctavia

Nieuw lid
Hallo Edwin,

Dit advies heb ik van verschillende autoverkopers gehoord. Als er bij een draaiende motor de oliedop losdraaid en je legt je hand op de vulopening van de oliedop en er komen oliespetters op je hand, dan kan het zijn dat de karterdruk niet goed is of dat er lekkage is bij de zuigers of iets dergelijks. Helaas heb ik er zelf geen voldoende verstand van en lees ik op internet dat het danwel geen probleem is
of dat er een mogelijke lekkage is.

Ronnie

Forumguru
Als een Diesel bij deze temperaturen 's morgens met koude motor direct aanslaat hoef je je nergens zorgen over te maken,
dan is de compressie wel o.k..
Het verhaal van de oliespetters op de hand is gel..l,
Er is altijd een luchtbeweging vanwege de zuigerbewegingen, als je de peilstok eruit trekt bij lopende motor(met gesloten oliedop) en er dan olie uitkomt (niet een spettertje, maar iets meer) dan is er een probleem.
Als je het niet vertouwt kun je er beter een compressietester opzetten.

Chatslet

Forumguru
Beetje een klok en klepel verhaal. Als je de oliedop er af haalt bij een draaiende motor en er kom zwarte rook uit dan is er sprake van blow by en slechte compressie. Oliespetters mogen er best uit komen. Er zitten namelijk bewegende delen in een motor die zo nu en dan eens een spatje olie de lucht in kunnen slingeren.

Cordoba

Forumguru
Ik ken wel een variatie hierop: de vuldop eraf draaien en los op de vulopening leggen. Als het goed is, zie je dan dat de dop door het vacuum iets naar beneden getrokken wordt (de rubberafdichting wordt 1 mm of zo samengedrukt).

Mettes

Forumguru
Deze test hebben ze ooit bij mijn seat, in overname, ook gedaan.(tdi 140k)
Onder luid protest van mij, hebben we een test gedaan bij een nieuwe wagen en eentje die 20k gelopen had.
Bij alle drie waren er spatten op de hand te vinden.
maw Versleten of nieuw,elke VAG tdi geeft spatten.
Bij mijn toenmalige dealer was het gewoon een trukje om de overnameprijs te drukken,hetgeen niet gelukt is.

Cordoba

Forumguru
@Mettes: je had eigenlijk met de nieuwe auto terug moeten gaan, en zeggen dat ie niet door de 'oliespat-test' was gekomen, en vragen om je geld terug te krijgen.

Chatslet

Forumguru
Waar het bij deze test om gaat is het patroon van de spatjes. Bij een gezonde motor zal dit een blokjespatroon geven. Is de motor versleten dan zal je zien dat de blokjes in het blokjespatroon ronde of schuinaflopende hoekjes krijgen. Als de blokjes wazig worden of op sommige plaatsen spatjes missen dan duidt dit op slijtage aan de olieverspetteraar.

Mettes

Forumguru
@Cordoba,Deze dealer heeft mij geen nieuwe wagen meer verkocht;(dealer was wel OK,maar de nieuwe verkoper een dikke nul)
Hierdoor ben ik overgeschakeld op Skoda
De Seat-dealer zag elke 4 jaar 2 nieuwe wagens uit zijn omzet verdwijnen,dit ondanks al zijn verontschuldigingen.
Deze mensen hebben mijn vertrouwen geschaad,maar ook hun imago.

delta

Actief lid
Om e.e.a zeker te stellen kunt u bij de dealer een malletje halen om aan de hand van het spetterpatroon te kijken of de motor nog in topstaat is.
Als de vierkante spetters door de ronde gaatjes gaan heeft u echt een probleem en is de motor aan vervanging toe.

rickvandevelde

Senior Member
Net ook controle uitgevoerd op mijn 4 weken oude Superb.
Heb ronde ipv vierkante spetters.................moet ik nu een afspraak maken met de garage voor reparatie onder garantie?:407:

Basjo

Lid
Tip: mocht je last hebben van vierkante spetters, leg dan je olie vuldop een nachtje in een bakje zuiver zeezout. De volgende dag heb je weer mooi ronde spetters. ;)

Bovenaan Onderaan