spiegelverwarming signaallampje ??

Roco

Lid
't is (soms/bijna) weer tijd voor de spiegelverwarming.
Natuuuuurlijk vergeet ik dan dat schakelaartje weer terug te zetten.:biggthumpdown:
Ik heb tot nu toe nergens een tekentje of lampje kunnen ontdekken dat aangeeft dat de spiegelverwarming aanstaat.:ahum:
Dus is mijn volgende vraag.......
enig idee hoe ik dmv een ledje oid kan laten aangeven of de spiegelverwarming aanstaat.
(hamvraag: wie weet hoe je de draaischakelaar kunt uitbouwen om te kijken wat er achter zit??):ahum:

nemo

Senior Member
't is (soms/bijna) weer tijd voor de spiegelverwarming.
Natuuuuurlijk vergeet ik dan dat schakelaartje weer terug te zetten.:biggthumpdown:
Ik heb tot nu toe nergens een tekentje of lampje kunnen ontdekken dat aangeeft dat de spiegelverwarming aanstaat.:ahum:
Dus is mijn volgende vraag.......
enig idee hoe ik dmv een ledje oid kan laten aangeven of de spiegelverwarming aanstaat.
(hamvraag: wie weet hoe je de draaischakelaar kunt uitbouwen om te kijken wat er achter zit??):ahum:

Slim om zoiets in te bouwen!
Ik heb uit andere topics geleerd dat als je schakelaar aan stond terwijl je de auto start, hij niet aan gaat, maar dat je dan óf de schakelaar aan-en-uit moet zetten, óf de achterruitverwarming aan moet zetten.
Maar een ledje zou erg handig zijn..

LenK

Forumguru
Is ie niet synchroon met de achterruitverwarming? Spiegelverwarming gaat pas aan zodra die avw wordt ingeschakeld en uit met de time-out daarvan.
In mijn O2 stond de spvw in ieder geval altijd op de aan-stand. Die knop was zo gammel daar durfde ik niet teveel aan te draaien.

Roco

Lid
Op blz 57 van de manual staat alleen, dat de buitenspiegelverwarming alleen werkt met draaiende motor. Verder geen info.
Knop...tja, gevoelsmatig komt hij kwakkelig over, maar ik heb nog niet gezien wat er achter zit. Maar voor het gevoel had ik ook graag een "klikkende" schakelaar gehad.

Ronnie

Forumguru
De spiegelverwarming wordt automatisch uitgeschakeld (Can-bus gestuurd, ik dacht na zo'n 12 min.) door het comfortmodule. Deze tijd is in te stellen met VAG-COM.
Een ledje aansluiten gaat dus niet vanaf de schakelaar, maar alleen direct vanaf de spiegel of de bedrading ernaar toe. De schakelaar geeft slechts een "inschakelpuls" naar het comfortmodule.

Aiii

Lid
Juist, net als de achterruitverwaming gaat deze na verloop van tijd vanzelf uit.

Heb em zelf ook altijd op aan staan.

Wallie

Lid
Da's appart, want als ik naar m'n werk rijd, en ik zet ze gelijk aan thuis, dan zijn m'n spiegels bij aankomst (50min later) nog warm.

Roco

Lid
eeeeehh....niet dus........
Ok...ik weet nu zeker dat ik de spiegels kan verwarmen door de schakelaar äan" te zetten.
Er is dus idd geen verklikkerlampje.
Maar.....de spiegelverwarming gaat autom uit na een aantal minuten.
Hoeveel....weet niemand, maar dat is in te stellen cq uit te lezen.
En ik kan dus aan de schakelaar (die pulssturend werkt) geen ledje verbinden.
Blijft nog mijn schouderhamvraag over...
weet iemand hoe je die schakelaar voorzichtig kunt verwijderen uit de deurbekleding?

Verder zal ik me dus niet druk hoeven te maken over het "aan" staan van de spiegelverwarming, aangezien deze toch snel automatisch uitgaat.

Is er trouwens al een soort vraagbaakboek van de Fab 2 ? ( soort werkplaatshandboek)

Ronnie

Forumguru
Indien de portierhandgreep hetzelfde is dan een Fab.1 dan zit er aan de onderzijde een kleine inkeping, daar kun je met een dunne schroevendraaier in, dan schroevendraaier iets draaien (lipje binnenin iets losbuigen) en de schakelaar naar boven drukken.

Ik heb hier even gekeken voor een werkplaatshandboek, wel nieuw voor de O2, maar nog niet voor de Fab2. (1 wel).
http://www.delius-klasing.de/themen/auto/so-wirds-gemacht

Roco

Lid
Dank voor de moeite !
Morgen es ff kijken of ik achter de schakelaar kan kijken. ben benieuwd naar het hoe en waarom van dat slappe contactmoment voor de verwarming.
(altijd handig als je weet hoe en wat als ie kapot gaat...alhoewel....straks in de winter in Praag garages genoeg dunkt me....)

Jee13

Forumguru
ik heb op mijn passat een ledje gesoldeerd achterop het spiegelglas

spiegelmodjeeled.jpg

spiegelmodjeeled2.jpg

spiegelmodJee.jpg

MarcoO2

Forumguru
Da's voor het eerst dat ik subtiele led-verlichting zie... en die werkt dan dus alleen als je spiegelverwarming aanstaat?

Roco

Lid
sodeknetter, dat is gaaaaaaaaaaaf !!!!!!!!:xyxthumbs::xyxthumbs::xyxthumbs:

een led aansluiten op 12 volt hoeft niet altijd met een weerstand. (soms moeilijk uit te rekenen)
Het kan ook als volgt ( tussen 5 en 20 volt, max 25 volt, werkt perfect bij de treintjes))

Bijlagen

• led aansluiten.JPG
    led aansluiten.JPG
    13,7 KB · Weergaven: 25

MarcoO2

Forumguru
ik ben een leek, maar als ik de foto zo zie is het doortrekken van twee draadjes en daar een ledje "tussen hangen" al genoeg, toch?

Roco

Lid
ik ben een leek, maar als ik de foto zo zie is het doortrekken van twee draadjes en daar een ledje "tussen hangen" al genoeg, toch?

ja, dat kan wel, maar dan brandt het ledje 1/10 deel van een seconde....... :1439:

Die werkt nl op 1,2 volt, zelfde affect als je een fietslampje op 230 volt aansluit....
vandaar dus de weerstand ( of een andere schakeling)
je hebt al wel ledjes die op 12 volt werken, maar, volgens mij, zijn dat alleen nog de 5 mm uitvoeringen of knipperledjes( ja, juist ! die je in auto's ziet als anti inbraak. Kun je dus zo aansluiten op de sigarenaansteker)

en.....een led heeft een pluskant en een minkant, korte poot is de minkant.

Bovenaan Onderaan