Spikkels op de velgen!?

Captain Hook

Forumguru
Ja, ik heb al gezocht (maar niet gevonden).

Zo te zien heeft iedereen z'n favoriete middeltje om je LM velgen te reinigen en op zich schoonmaken lukt ook wel (doe het meestal met iets als cilitbang), maar als je goed kijkt, zijn je velgen NIET schoon.

Wat bedoel ik nou precies?
Die zwarte aanslag krijg ik er wel af, maar die zwarte spikkeltjes lukt gewoon niet meer. En hard boenen met schuursponsjes, daar beschadig je de lak van de velgen mee.
Dus hoe krijg je nou die spikkels weg? Welk (ongetwijfeld zeer schadelijk) chemisch goedje kun je daar voor gebruiken?

Want ook poetsen van de velgen zorgt er wel voor dat ze er weer mooi uitzien (van een afstandje), maar die *&^^%$$% spikkels blijven erop zitten.
En waar sponjes, voorzien van nylon kous, op de gewone lak uitstekend platgeslagen vliegen e.d. eraf krijgen, op de velgen werkt dat niet :mad::mad:

EdK

Forumguru
IS het toevallig niet met wasbenzine of benzine op een doekje en dan wrijvend weg te krijgen ??
Zou zeker niet met een schuurspons op welke wijze dan ook je velgen gaan verkrachten !!

Steve

Senior Member
Ik zou een klei gebruiken die je normaal op je lak gebruikt om vuil te verwijderen.
Dit is prima te gebruiken op bv je velgen en je ruiten.

Vergeet alleen niet als je eenmaal klei hebt gebruikt op je velgen gebruik het dan absoluut niet meer op je lak !
Er kunnen hele kleine metaal splinters in komen te zitten.

Wat je eventueel kunt gebruiken om je velgen te reinigen is Dasty (wel verdunnen ! ) dit is goed verkrijgbaar bij de Wibra.
Gebruik geen Dasty op aluminium en magnesium velgen aub want dat bijt er dwars doorheen als je het verkeerd gebruikt of te lang laat zitten.

Captain Hook

Forumguru
IS het toevallig niet met wasbenzine of benzine op een doekje en dan wrijvend weg te krijgen ??
Zojuist geprobeerd, maar dat heeft geen enkel effect, behalve dan dat het een beetje dof word.
Wasbenzine is een ontvetter, en volgens mij zijn die spikkels geen vet, maar hele kleine hete deeltjes die van de remblokken/remschijven zijn gekomen en vervolgens ingeslagen/ingebrand zijn in de lak op de velgen (denk ik)

Hetzer

Forumguru
Zojuist geprobeerd, maar dat heeft geen enkel effect, behalve dan dat het een beetje dof word.
Wasbenzine is een ontvetter, en volgens mij zijn die spikkels geen vet, maar hele kleine hete deeltjes die van de remblokken/remschijven zijn gekomen en vervolgens ingeslagen/ingebrand zijn in de lak op de velgen (denk ik)

Hoe vaak was jij je velgen, ik regelmatig sowieso minimaal 1 x keer maak ik ze helemaal schooen , hoe langer je hte aggresieve stemstof op je velgen laat zitten des termeer kans het krijgt om in de velgen in te vreten...
De enige zwarte spikkels die ik ken zijn inderdaad de vet of teer (asfalt) spatten van het wegdek, die krijg je makkelijk eraf met een ontevetter, of een cleaner dat wil ook weleens werken.

Als dit allemaal niet werkt is het misschien toch al de lak van de velg beschadigd.....
Maak anders even een foto en post die even!!!!!!!!

tlpeter

Actief lid
Soms is het bitumen of spetters asfalt of iets dergelijks
Probeer het eens met je nagel er af te pulken

Captain Hook

Forumguru
Soms is het bitumen of spetters asfalt of iets dergelijks
Probeer het eens met je nagel er af te pulken
Ja dat dacht ik ook, want soortgelijke spikkels heb ik ook vaak op de achterkant van m'n combi (en met een lichte kleur als sahara beige valt het wel op). En op de gewone lak lukt het inderdaad om ze voorzichtig weg te krabben.
Maar op de velgen lukt het niet op die manier.

Bij mij in de polder zijn die vliegen ook al een ramp (vooral als je b.v. 's-avonds over de dijk Enkhuizen-Lelystad rijdt), dan kun je af en toe echt met een plamuurmes de vliegensmurrie er af steken. Of je moet stoppen omdat de lichtopbrengst van je koplampen nihil is geworden. Ik heb een buurman, zijn auto heeft soms gewoon een vachtje aan de voorzijde; lekker goor.
En als je het eraf spuit, dan stinkt het verschrikkelijk naar de rotte vis.
Maar ja, je kunt moeilijk IEDERE dag je auto wassen. (eigenlijk mag het bij ons niet eens op straat ivm gescheiden rioolstelsel)
Die vliegen verwijderen lukt nog wel met een spons die in een oude nylonkous is gestopt; werkt prima en krast niet. Heb je ook geen chemische goedjes nodig.

En waarom juist nu deze vragen? Welnu, 1 keer in de zoveel tijd doe ik echt alle randjes, richeltjes, naden, e.d. En ik had ook weer een nieuw setje Dulon besteld, maar voordat ik die Dulon (met veel zweten) erop en uit ga poetsen, wil ik wel dat de ondergrond (inclusief velgen) goed schoon is.
Zal anders kijken of ik een foto kan maken vandaag.

Bovenaan Onderaan