Spinnende wielen

Ron467

Actief lid
Vraag me af hoe de RS al z´n vermogen op de weg krijgt.:ahum:
Bij mij moet de ESP al veelvuldig ingrijpen als ik weer eens vlot wegrij vanuit stilstand.
Gisteren (nat wegdek en 5 volwassenen) ging het af en toe echt met gillende banden (dus daadwerkelijk stukkken doorslippend), maar wel telkens als eerste ergens gekomen :24:.
Voor het verbruik niet echt gunstig (maar ook weer niet schokkend slechter hoor), maar af en toe wel erug leuk om te doen!

Trouwens (stiekem) met 6 volwassenen (4 achterin) in de Fabia ging ook, maar niet te lang.
 

EdK

Forumguru
ESP of je ASR ???
is zelfde lampje, maar met optrekken spreek je je ASR aan volgens mijn weten
 

Ron467

Actief lid
Geef je blindelings gelijk.
ESP is het programma, waarin ASR, EDS, ABS enz. geïntegreerd zijn.
Alleen ASR (vermindering toerental bij doorslippen) is hierbij individueel uit te schakelen.

Bij te snel accelereren in bochten grijpt ESP in door EDS te sturen, waardoor er daadwerkelijk één wiel geremd wordt.
En dàt (zelfde) lampje heb ik ook al vaker zien knipogen :winkie:

Jaaaa ik heb de "owners manual" weer geraadpleegd.

Blijft mijn vraag hoe de 180 PK versie hier beter mee omgaat (of doe ie dat niet :icon_smile_question)
Zal voorlopig wel een retorische vraag blijven, totdat er wat (meer) verkocht worden hier in NL
 

MarcoO2

Forumguru
Vergeet niet dat bij snellere auto's zoals de RS de hele setup anders is: sportonderstel, andere banden, andere afstelling... dat scheelt een hoop!
 

peperskoda

Forumguru
ESP is middels software zo uit te breiden dat er een soort van computergestuurd sperdifferentieel ontstaat dat er dan voor zorgt dat het ene wiel dat dreigt door te slaan minder vermogen krijgt en het wiel dat wel grip heeft meer vermogen. In het standaard systeem dat in onze auto's gemonteerd wordt is in die regeling niet voorzien. Het zou dus kunnen dat een dergelijk systeem wel op de RS aanwezig is.
 

Ron467

Actief lid
In principe heb ik dezefde assistenten als de RS (geen GL, maar TSI met DSG waar ESP standaard is), maar idd de afstelling van het geheel, de schokbrekers, stijfheid onderstel en dergelijke zullen wel het verschil maken. (of in ieder geval het verschil in vermogen goedmaken in de tractie):24:


Auto's met ESP zijn uitgerust met een elektronisch sperdifferentieel (EDS).
 

Ron467

Actief lid
Ja ook.
:santa:
Nattig weer, 5 volwassenen en een twee seizoenen gebruikte set winterbanden kleuren het geheel wel.
Maar we hebben weer wat te lezen/schrijven.
 

Chatslet

Forumguru
Met piepende bandjes optrekken doet iedere auto al snel als je plots gas geeft en de koppeling snel laat opkomen. Als je echt snel wilt optrekken kun je een techniek die shortshifting heet toepassen. Dit is even anders dan je gewent bent. De versnellingspook pak je niet aan de bovenkant vast maar veel lager, in het midden of net tegen de middenconsole bijvoorbeeld. Hierdoor kun je veel sneller schakelen. Ook zijn er korte versnellingspoken te koop die vooral in de racerij gebruikt worden maar die passen gewoon op iedere auto. Bij stilstand hou je de auto in ze 1 en moet je de koppeling net tegen het aangrijpingspunt houden, dan pas gas geven zodat hij al voor uit komt en zodra de motor in het optimale toerenbereik (powerband) komt de koppeling vlot los laten en tegelijk vol gas geven. Bij mijn GL is dat bijvoorbeeld tussen de 2100 en 2700 rpm. Op die manier beperk je het toerenverlies door slippende banden/koppeling zo veel mogelijk. Opschakelen op de zelfde manier doen en de koppeling bij het schakelen er zo kort mogelijk of alleen gedeeltelijk tot net onder het aangrijpingspunt er af.
Als je hier wat handiger in bent dan weet je het toerental bij aangrijpen van de koppeling gelijk te houden of slechts licht te laten stijgen en kun je dit zonder "tandjes poetsen". De gemiddelde stoplichtsprinter weet in ieder geval niet wat hij met je mee maakt.
 

kylimo

Senior Member
Ik ben altijd van mening geweest dat shortshiften doorschakelen is zonder dat het volle vermogen van de versnelling is gebruikt. Je ziet het in de auto en motorsport. Zelf rijd ik zeer geregeld met mijn motor(en) op circuits. Dan zijn er bochten die lekkerder lopen als je halverwege de bocht sneller doorschakelt in een bepaalde versnelling, zodat je sneller de bocht uitkomt. Daarom zie je shortshiften meestal in de bochten. Op het rechte eind wordt het gebruikt voor het sparen van de motor of het benzineverbruik wat lager te houden. Maar ik kan er naast zitten :pieker:.
 

Chatslet

Forumguru
Dat klinkt meer als iets voor dogbox achtige zaken waarbij je met rechte vertanding en zonder synchro rijdt. Schakelen gaat dan vaak ook zonder koppeling. Is wat voor te zeggen maar heeft flink nadelen zoals bijvoorbeeld geen achteruitversnelling en heel goed moeten opletten wanneer je kunt schakelen. Persoonlijk niet mijn voorkeur. Heb zelf een racekoppeling op mijn circuitwagen met gewoon de standaard bak, gaat goed genoeg.
 
Bovenaan Onderaan