Sponzige remmen na vervanging ABS unit

Beste forum leden,

Na vervanging van de ABS unit en nog een aantal aanverwante onderdelen, [ EMC melding] bleek nadat ikweer ging rijden, de remmen erg sponzig aanvoelden. Normaal voelen ze 'hard' aan wanneer je op het rempedaal trapt.
Was wel even schrikken, omdat ik het pedaal veel dieper moest intrappen.
Wederom terug naar de dealer, leidingen ontlucht, proefrit en nog steeds sponzig.Weer op de brug dus en nu met twee monteurs er aan gewerkt. Is iets beter, maar niet echt zoals het hoort te zijn.Volgens de dealer is er niets meer, wat er nog zou kunnen worden gedaan om het euvel te verhelpen. Het is een nieuwe Yeti, met nog maar 8000 km op de teller. Ben er niet blij mee en geen goed gevoel erover. Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt, of weet een oplossing hier voor?

Met vriendelijke groet
 

Noord26

Forumguru
Lekkende hoofdremcilinder zou kunnen. Maar dat zou dan wel heel toevallig zijn. Er is idd niets meer als remvloeistof en lucht aanwezig in het systeem. Lucht kun je wel samen persen en remvloeistof niet, daarom voelt je pedaal sponzig aan als er lucht in het gesloten systeem zit.

Hebben ze niet eerst proef gereden alvorens de auto weer mee terug te geven?
 

Monteurtje

Forumguru
Vraag of ze de remmen nog een keer willen ontluchten. Vooral bij zo jonge auto hoort dat niet zo. Waarom is de ABS unit vervangen?
 

Bakkertje

Forumguru
Met VCDS kan de ABS unit ook nog aangepast worden.

Brake Assist: (Apparantly makes brakes a bit harder/softer. Set at Avg initially. The Yeti's brakes are awful soft imho)
3 - ABS Brakes
Brake Assist - 0/1/2 Assist Avg/Low/high

Wellicht dat je dealer dit nog even kan controleren?
 

Ronnie

Forumguru
Waarschijnlijk is er nog lucht achtergebleven in de plunjers van de ABS unit; Ooit eens bij een Peugeot 307 2005 meegemaakt na een schade.
Is opgelost door achteruit met de auto te rijden op een gladde garagevloer en dan hard te remmen, zo wordt de ABS pomp in werking gezet en verdwijnt de lucht eruit.
Daarna nog een keertje alle vier wielen ontluchten.
Dit was afdoende om het pedaal weer "hard" te krijgen.
'T is misschien een on-orthodoxe methode, maar het werkt wel.........
 

Ronnie

Forumguru
Probeer het maar eens op sneeuw/ijs......
Bij achteruitrijden, en tevens vol remmen, komt de voortrein omhoog wat de druk op de voorwielen vermindert, zodat deze eerder blokkeren. (de garage is maar 100 mtr. lang, bij vooruit rijden werd het een beetje krap).......
 

hemi24

Forumguru
Bij achteruit rijden, werkt de ABS toch juist niet?

Waarom niet???

Enige wat ik kan bedenken is dat de remkracht anders verdeelt wordt en er meer druk naar de achterremmen gaat, maar of dit voordelen heeft voor het ontluchten... Wellicht omdat deze leidingen langer zijn en daardoor er meer lucht in kan zitten?
 

hemi24

Forumguru
verlaten landweggetje kan toch ook volstaan? Gewoon hard remmen... (en dat leren ze je wel bij een Skoda rijtraining ;) )
 

The bone collector

Senior Member
Remmen die sponzig zijn na aan het remsysteem te werken, dat kan alleen lucht zijn. Veel verder moet je niet gaan zoeken denk ik. De vraag is hoe het er weer uit te krijgen. Het was waarschijnlijk een garantiegeval, dus ik zou er persoonlijk niet zelf beginnen aan sleutelen. Ook al is het lastig om terug naar de dealer te stappen, ik zou dat toch doen. Eventueel met de oplossing van Ronnie. Het is toch geen service om eerst iets niet goed te doen, en omdat ze het dan nog niet helemaal goed krijgen, moet het maar goed zijn zoals het is.

Als het dan nog niet goed gedaan is, zou ik overwegen om gewoon naar een andere dealer te stappen. Misschien kan die wel op papier zetten dat het systeem niet goed ontlucht was, en kan je zo de kosten recupereren via PON? Garantie is garantie.
 

Cordoba

Forumguru
Waarom niet???

Enige wat ik kan bedenken is dat de remkracht anders verdeelt wordt en er meer druk naar de achterremmen gaat, maar of dit voordelen heeft voor het ontluchten... Wellicht omdat deze leidingen langer zijn en daardoor er meer lucht in kan zitten?

Bij een vorige auto wel eens geprobeerd, en bij achteruit rijden werkte het ABS systeem niet! Reden is eenvoudig: de wielen draaien de andere kant op, waardoor ABS-systeem blokkerende wielen bij remmen tijdens achteruit rijden, zien als versnellen in plaats van vertragen (dus net als doorslippen bij optrekken). Bij een auto met traction control en stabiliteitsregeling kan het anders uitpakken, maar bij een auto met alleen ABS werkt het wel zo.
 

Ronnie

Forumguru
Ik wil niet teveel off-topic gaan maar toch even iets uitleggen:
De wielsensoren van het ABS systeem zijn van het HALL principe; door plm. 0,5 cm grote nokjes op de wielnaaf wordt een magnetische puls overgebracht (beter te zeggen dat het magnetisch veld verandert) op de Hall sensor van het ABS systeem,deze bevindt zich op plm.1 mm van de nokjesschijf.
Deze sensor kan dus niet waarnemen of de auto vooruit of achteruit bewogen wordt, wel dat de auto beweegt. Tevens kan door het aantal pulsen de snelheid bepaald worden. Ik kan me voorstellen dat sommige types auto een schakeling hebben dat het ABS uitgeschakeld wordt bij het inleggen van de achteruitversnelling of zoiets, maar de Peugeot 307 en mijn Fabia 1 hebben dit in ieder geval niet......
 

hemi24

Forumguru
... de wielen draaien de andere kant op, waardoor ABS-systeem blokkerende wielen bij remmen tijdens achteruit rijden, zien als versnellen in plaats van vertragen (dus net als doorslippen bij optrekken). ...

Volgens mij zijn de abs-sensoren aan de wielen niet veel meer als pulsentellers, dus in die zin zouden ze richtingsonafhankelijk moeten zijn...
(zoals ookal aangegeven door ronnie, lees ik net te laat)
 

passie72

Nieuw lid
@Ronnie, Helemaal mee eens. De achteruitversnelling is de enige eventueel die het verschil kan maken.
Was het ook niet zo dat bandenspannings controlesystemen ook gebruik maken van deze ABS sensoren? (lekke band>kleinere diameter>meer pulsen/omwenteling in vergelijking met de andere 3 wielen).:smiley29:

OT: Verder is lucht ook het enige denk ik dat het pedaal "soft" kan doen aanvoelen.
Ik zou het idd eerst proberen om het ABS eens goed te laten werken, zowel vooruit als achteruit dan, dan nog ontluchten.
 
Sponzige remmen, na vervanging ABS unit.

Vraag of ze de remmen nog een keer willen ontluchten. Vooral bij zo jonge auto hoort dat niet zo. Waarom is de ABS unit vervangen?

Aanleiding hiertoe was een EMC melding, en alle waarschuwings signalen gingen branden, met een luid en indringende alarm toon. Bij de dealer hebben ze geprobeerd de zaak door te meten, maar kregen geen toegang tot de main unit, waar op besloten werd een nieuwe te bestellen.[ volgens monteur ABS unit en gate-
way?] moest uit Tsjechie komen, was niet op voorraad in Leusden. Auto dus enkele dagen moeten missen.
Wel een Citigo meegekregen. Ik ga maandag direkt terug, en zal enkele suggesties van jullie met de monteurs doornemen. Ik hou jullie op de hoogte.

Groet, Kokopelli.
 

RayDelft

Forumguru
In mijn Espace tijd reed ik om die reden na een beurt zowat mijn auto total loss op het eerste de beste kruispunt dat ik na de garage tegenkwam. Oorzaak; lucht in de leidingen na veranging remblokjes. Ik zou denken dat het systeem nog eens ontlucht moet worden.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb dit sponzig remmen ook tweemaal gehad, eenmaal tijdens vervanging remschijven en -blokjes, en 1 jaar later wederom na vervanging remvloeistof. Ook ik knalde bij het eerste kruispunt vanaf de dealer bijna achterop mijn voorligger.

Bij het vervangen van de schijven en blokken werd ik daarvoor gewaarschuwd, bij het vervangen van de remvloeistof dus niet. Het werd echter met de dag minder en ik neem dan ook aan dat als het zich maar tijdelijk voordoet, sponzige remmen normaal kan zijn?
Inmiddels is de pedaaldruk weer goed 'hard' :grin:
 
Geacht forum, zou jullie nog op de hoogte houden, over sponzige remmen na vervanging ABS unit. Yeti terug gebracht naar de dealer, en de monteur gevraagd alsnog het onderste uit de kan te halen. Vertelde hem ook dat ik in een andere yeti had gereden, en de eigenaar daarvan in mijn Yeti. We voelden allebei toch het verschil in remmen. Yeti wederom op de brug voor nader onder-zoek. Volgende dag opgehaald, en met de monteur gesproken. Hij heeft nogmaals anderhalve liter remolie door de leidingen gepompt, en het euvel, was bij de proefrit inderdaad verdwenen. Hij remt weer zoals het hoort. Monteur opgelucht, ik weer blij.
Kennelijk was het probleem toch lucht in de leidingen.[?]
Ik had overigens steeds dezelfde monteur, die aan mijn Yeti werkte, erg prettig.Hij is op de hoogte van het probleem, en weet, wat er al aan de wagen is gedaan.[ Voordeel van een "kleine" garage ]
Probleem opgelost, bedankt garage Zenith in Amstelveen.
 
Bovenaan Onderaan