spoorbreedte Combi vs Combi 4X4

Waarom is er een klein verschil in spoorbreedte tussen een Combi & een Combi 4X4 /forum/images/graemlins/confused.gif

Ik denk niet dat die 6 mm minder een invloed hebben op het rijgedrag .

Octavia Combi :
---------------
Spoorbreedte Voor/Achter (mm) 1539 / 1528

Octavia Combi 4X4:
------------------
Spoorbreedte Voor/Achter (mm) 1533 / 1522
 

Dutch4x4

Senior Member
LOL @ higgy: ja, nogal wiedes! /forum/images/graemlins/grin.gif

Ter vergelijking hier de cijfers voor de O1 4x4:

standaard voor/achter (mm): 1513 / 1494
4x4 voor/achter (mm): 1516 / 1487

Heb er ook geen verklaring voor.
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

LOL @ higgy: ja, nogal wiedes! /forum/images/graemlins/grin.gif


[/ QUOTE ]Ja sorry, kon de inkopper niet laten... /forum/images/graemlins/smirk.gif
 
Bij een vierwiel aangedreven auto is het krachtenspel op de wielen uiteraard anders dan bij een voorwiel aangedreven auto. De rechtuit stabiliteit en het bochtengedrag zijn daardoor anders.
Bovendien kan het zijn dat je bij een 4x4 juist andere eisen stelt aan de wegligging (beter geschikt voor sneeuw e.d.).
Om de wegligging te krijgen die je wenst als constructeur zal de complete wielgeometrie (vlucht is bovenkant wiel naar binnen of buiten, sporing is voorkant wiel naar binnen of buiten, voorloop is naaf ten opzichte van veerpoot, etc.) moeten worden herzien.
Ik kan me best voorstellen dat dit effect heeft op de spoorbreedte.

Aangezien het zowel voor als achter precies 6 mm scheelt kan ik me ook nog voorstellen dat dit komt doordat de auto hoger op de wielen staat (voor en achter gelijk verhoogd). Doordat de wielen meer uitveren en de draagarmen om hetzelfde punt scharnieren, wordt de spoorbreedte dus anders. Afhankelijk van de stand van de draagarmen bij de voorwielaangedreven versie zal de spoorbreedte dus toe of afnemen bij uitveren. Het is aannemelijk dat de draagarmen richting wiel iets naar beneden lopen, bij uitveren zal de spoorbreedte dan afnemen.
 

Beker

Actief lid
Ik sluit mij aan bij de laatste alinea van SkodaRJ. De 4x4 staat hoger op zijn poten waardoor de draagarmen een grotere hoek hebben (tov een horizontaal vlak)en dat betekent dat de wielen iets dichter bij elkaar komen te staan.
 
Bovenaan Onderaan