Sport/Drive modus

Antera

Donateur
Ik werd vandaag door een klant ergens op gewezen en wat ik nog niet eerder voorbij heb zien komen.

het betreft hier de modellen met een Drive mode knop.

Wat blijkt als je de auto in de sportstand zet dan werkt alles ook naar deze instelling. En dan kan je zien door rechtsboven in je maxidot te kijken en staat er S1.... Nu zet je de auto uit. DSG in de P stand en stapt uit doet de auto op slot. Wacht even tot het display uit is en stapt weer in start de auto en zet de auto in de P/S stand. En wat staat er dan vreemdgenoeg rechts boven in de maxidot? D1 en is de bak over gegaan van de sportstand naar de Drive stand.

Je moet er perse je pook even een tik extra geven of de drive modus opnieuw selecteren anders blijft de bak in de normale drive modus staan.

Is dit bij iedereen zo? Beetje vreemd vind ik het wel eigenlijk vandaar de vraag voor de O3 rijders hier

tha a

Senior Member
ja, is bij mij ook zo. DSG gaat terug naar "normale modus" rest blijft wel in sportstand

Joske

Forumguru
Is hier al eens gepasseerd, mijn idee toen was dat dit een soort bescherming van de motor is als je koud start de volgende morgen. Althans maar een hypothese :)

lugolux78

Forumguru
Geen DSG maar sportstand onthoudt auto gewoon. Dus als sportstand een keer geselecteerd is blijf hij ook staan. Hetzelfde met individuele modus.

rouwehand

Senior Member
Volgens mij geldt dat bij iedereen met deze optie.
Voor mij geldt dit ook.

Ik weet niet als je de individual mode (alles op Sport zetten) gebruikt, of deze instellingen dan wel blijven staan?!
Morgen even testen.

micky

Forumguru
Ondanks dat in het menu de motor op sport staat, gaat na het opnieuw starten de bak gewoon weer in de D, dus die moet je telkens in de S tikken na het starten, stel je onder het rijden bijv. van normaal naar individual, dan gaat de bak wel naar de sportstand.
Overigens grappig, zet de motor eens op eco, dan remt je auto niet meer op de motor af, laat je het gas los, valt gelijk te toerenteller naald naar beneden :)

Rene C

Forumguru
Hier ook. Sportstand bij herstart gewoon D1 en geen S1.

Ook ecostand geprobeerd, maar man wat is hij dan traag en schakeld echt veel te snel door..

Archie

Senior Member
In de CT200h was dit ter voorkoming van onnodig (in hun ogen) brandstof verbruik. Daarom bleeft de Eco stand wel onthouden maar werd hij minimaal teruggezet naar de drive mode (sport moet dus altijd weer geselecteerd worden).

Ik kan me het voorstellen; zeker aangezien de auto toch met deze temperaturen niet hoog in de toeren gejaagd hoeft te worden aangezien het langer duurt voordat de motor warm is.

Antera

Donateur
Is het mogelijk om de drivemode optie naderhand vrij te schakelen (via VCDS?)

Hier word hard aan gewerkt en de oplossing zou er moeten komen maar wanneer helaas geen idee.

Sorry dat ik dit euvel al niet ergens had gelezen anders had ik de vraag nooit gesteld. Maar vreemd dat het bij een handbak wel zo is en een DSG niet. Maar je kan de bak toch in S zetten of die nu koud is of niet en dat zullen er vermoedelijk maar genoeg doen?

Bovenaan Onderaan