Sport onderstel, wat is er nu anders?

Ad_O2

Lid
Ik heb nu al een tijdje zitten snuffelen op het forum naar de verschillen tussen het "normale" onderstel van de O2 en een met een sport onderstel.
Tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan dat er een verlaagde veren set onder zit.
Weet iemand wat er nu nog meer veranderd is aan het onderstel.
En kom nou niet met: "je krijgt er ook 17" Pegasus bij en...."
Wie helpt mij uit de brand, ik wil graag mij BE ombouwen.
grin.gif
 

Okki

Donateur
Bij een 'echt' sportonderstel is de verlaging een combinatie van veren ÉN schokdempers. Veelal zijn ook bijv. de torsiestangen/staven (stabilisatoren) dikker uitgevoerd.

Bij de O2 vermoed ik dat het alleen lagere veren betreft.
 

SkodaMan

Actief lid
Ook de boordcomputer is anders ingesteld. ESP (incl. ASR) en stuurgedrag zijn meer "sportief" (lees: oncomfortabel). In de tabel met instellingen via VAGcom kun je de wijzigingsmogelijkheid lezen. Zonder deze aanpassing zou ik geen verandering aan het onderstel doorvoeren.
 

Ad_O2

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

Ook de boordcomputer is anders ingesteld. ESP (incl. ASR) en stuurgedrag zijn meer "sportief" (lees: oncomfortabel). In de tabel met instellingen via VAGcom kun je de wijzigingsmogelijkheid lezen. Zonder deze aanpassing zou ik geen verandering aan het onderstel doorvoeren.

[/ QUOTE ]

Even doorgaan op wat jij zegt Skodaman...
Als ik er nu een verlagingset onder zou zetten, zou dit nadelige gevolgen hebben voor het rijgedrag?
En zou ik ze zo "gek" in de werkplaats kunnen krijgen om deze aanpassingen voor mij te willen doen?
 

Dutch4x4

Senior Member
Hee, da's een leuk weetje, SkodaMan!

Maar goed, om dan maar helemaal niet te gaan verlagen? Ik wed dat het ESP en de stuuruitslag in mijn 4x4 turbo ook nog op 'comfortabel' staan, maar om nou te zeggen dat de verlaging een drama heeft opgeleverd?

Een auto met een scherper stuurhuis had ik best prettig gevonden, maar echt gemist heb ik het ook niet. Bij een 'sportiever' ESP kan ik me trouwens alleen een ESP voorstellen dat later ingrijpt. Dus hoe een sneller ingrijpend ESP van negatieve invloed kan zijn op een verlaagde auto? Ik zie het verband niet zo.
 

SkodaMan

Actief lid
Ja, het verlagen van de O2 zonder aanpassing van de software heeft nadelige gevolgen voor het weggedrag van je wagen. en voldoet niet meer aan het ontwerp van de constructeur.
Ook is de typekeur van je auto niet meer in overeenstemming met de werkelijkheid en dat gaat garantie- en aansprakelijksheidsproblemen opleveren bij een verwijtbaatbaar ongeval. Als je de dealer de verlaging laat uitvoeren heb je die problemen niet. Geldt ook voor chiptuning, sportuitlaat en al het andere wat je verandert aan je auto. Dit is dé reden waarom de autofabrikanten terughoudend zijn met het uit handen geven van software. Het gaat steeds meer over aansprakelijkheid en de verantwoording die je als bestuurder hebt.

Als je voor de rechter staat en hij vraagt of je alles in het werk hebt gesteld om ongelukken te voorkomen en jij zegt ja, dat wordt je gepakt op tuning en andere onzin waaruit blijkt dat je niet te goeder trouw gehandeld hebt.
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Een auto met een scherper stuurhuis had ik best prettig gevonden, maar echt gemist heb ik het ook niet. Bij een 'sportiever' ESP kan ik me trouwens alleen een ESP voorstellen dat later ingrijpt. Dus hoe een sneller ingrijpend ESP van negatieve invloed kan zijn op een verlaagde auto? Ik zie het verband niet zo.

[/ QUOTE ]

De auto voldoet niet meer aan het ontwerp van de constructeur en aan de typekeur. Zie ook de reply hierboven.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

Als je de dealer de verlaging laat uitvoeren heb je die problemen niet.

[/ QUOTE ]

Uiteraard laat je zoiets bij de dealer doen. Ik zeg toch ook nergens dat je zelf zou moeten klussen? Maar als een dealer een verlagingsset monteert, gaat hij echt niet ook nog aan de software morrelen. Zou kunnen dat hij dat inmiddels wel doet voor een O2 - omdat die mogelijkheid nu bestaat - maar voor oudere types geldt dat zeker niet en die zijn er echt niet onveiliger op geworden.

Verder is het natuurlijk kul dat het achterwege blijven van zo'n softwareaanpassing 'nadelige gevolgen' heeft voor je weggedrag. Als iets niet meer voldoet aan het ontwerp van de constructeur, wordt 't er niet meteen slechter op.

Dat het zou kunnen worden aangevoerd als reden om niet te betalen bij claims, ja, daar kan ik me daarentegen weer álles bij voorstellen.
grin.gif
 

___JC___

Forumguru
Ik heb het bij een SEAT dealer laten doen maar ik denk echt niet dat ze de software aangepast hebben.
Lijkt me ook niet zo'n probleem moet ik zeggen.
 

Henny

Actief lid
Toen ik mijn O² (bj: 1-2006), een Elegance, kocht vertelde mijn dealer dat het sportonderstel uitsluitend een verlaging van 2,5 cm was en de 17" velgen, verder niets.
Omdat wij die velgen niet mooi vonden en per sé de Vega wilden, hebben we dat dus niet gedaan en wel onlangs, zoals de dealer toen al vertelde, achteraf de verlaging eronder laten zetten, dat is nu 3 cm. Verder is er niks aan veranderd en ik(wij) vind(en) de auto nog meer dan comfortabel genoeg en hij rijdt prettiger. Hij helt echt minder over in bochten. Voordeel is dat we nu altijd terugkunnen als we dat willen, want de originele veren hebben we nu thuis. Bij de keuze voor de nieuw veren heb ik me door de dealer laten vertellen dat ik alleen voor de MAD veren kon kiezen, anders zou men van de fabriek/importeur wel eens moeilijk kunnen doen bij eventuele garantiegevallen. Ik dacht echter elders op dit forum eens gelezen te hebben dat iemand andere veren bij zijn/haar dealer heeft laten monteren.
Maar goed, ik ben erg tevreden met deze. Nog lang geen "stuiterbak", waar sommigen me voor waarschuwden. Maar dat blijft persoonlijk natuurlijk, wat de één te hard vindt, vindt de ander nog meer dan comfortabel genoeg. Ik houd van erg hard afgeveerd, misschien dat dit me daarom alleszins meeviel.
 

Ad_O2

Lid
Kijk..., nu gaan we praten
laugh.gif

Nog meer mensen met ervaringen?
Ik las ook nog ergens dat iemand er Apex veren onder zijn O2 had laten zetten.
Kan je bijv. de zelfde veren "krijgen" als bij de orginele sport onderstel???
 

Jager

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ad_O2</font><hr />

Kijk..., nu gaan we praten
laugh.gif

Nog meer mensen met ervaringen?
Ik las ook nog ergens dat iemand er Apex veren onder zijn O2 had laten zetten.
Kan je bijv. de zelfde veren "krijgen" als bij de orginele sport onderstel???

[/ QUOTE ]
Heb zelf ook de business edition besteld met de standaard Vega, en denk er wel aan om hem te laten verlagen tzt door de dealer..met de MAD veren (3cm)
 

Peter79

Actief lid
Ik heb dan helemaal een speciaal verhaal misschien. Ik heb 1 jaar geleden een leaseauto uitgezocht in een bepaalde kleur (2.0TDI ELegance, zonder sportonderstel). In Venlo, waar ik woon, stond toen deze auto nog maar wel met sportonderstel en 17" velgen. Aangezien mijn bestelde kleur niet meer werd gemaakt, is er een deal gemaakt dat ik deze auto kreeg met sportonderstel en de standaard 15" velgen van de Elegance. Dit heb ik dus nu en ik moet zeggen dat het perfect rijd, geen stuiterwagen ofzo. Natuurlijk heb ik meer rubber om de banden wat al een hoop goedmaakt. Maar het is alleen een verlaging met veren, geen schokdempers ofzo, dat weet ik wel.
Vwb de electronica aanpassing, daar weet ik helaas niets van. Wat ik wel weet is dat deze verlaging gewoon mooi staat bij de o2, ligt gewoon strakker op de weg. Succes met je keuze
 
Ik heb laatst gebeld met de garage om te vragen wat het kost.
Ruim 400 euro, ik vind dat nogal veel voor een paar andere veren.
Kan dat ook voor een wat vriendelijkere prijs????
 

___JC___

Forumguru
Voor iets meer dan de helft had ik bij SEAT van der Velden in benthuizen een setje Apex veren. Inclusief arbeidsloon en uitlijnen.
 
Kijk dat lijkt er meer op.
Bij mijn broer in z'n suziki-tje was het ook gefixt voor 220 euro, vond het verschil al erg hoog.

Bedankt en ik zal eens kijken.
 

mebis

Nieuw lid
ja ik ben eigentlijk ook benieuwd wat et inhoud ..
veren dempers ...stabi stang enz ? want mijn wagen ligt vrij had op de baan met et sportonderstel , heb et niet in optie moeten nemen ..staat er op bij de RS line uitvoering in belgie .
nu echt zou ik wel et verschil willen weten tegenover standaard /sportondersel/rs line / en de echte RS .
want denk dat de RS toch nog niet iets anders zal zijn ?
denk als ik gewoon via computer stuknr kan bezien van veren en stabi stangen enz dat ik er wel uit ben ..
want zo denk ik ook dat er zelf vering en speciaal stabi op een wagen staan als je standaard een trekhaak hebt voor trekken van zware lasten ..had dit op men vorige vw golf.
 
Bovenaan Onderaan