Sportonderstel of niet.. Hoe zit het?

marcelker

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben bijna op het punt om een O2 EBL te bestellen, echter is er nog één ding dat mij onduidelijk is.

Kijkend naar de diverse foto's op dit forum, heb ik gemerkt dat bepaalde type velgen ( bijvoorbeeld de 17" pallas ) mij de ene keer wel kunen bekoren en de andere keer niet. Reden tot uitzoeken.

Het resultaat is dat ik heb vastgesteld dat het hem zit in hoe hoog de betreffende auto op de wielen staat. Op foto's van een O2 EBL met 17" pallas, zie ik dat de auto vooral hoog op de wielen staat.

Dus skoda site uitgepluisd en kom ik tot de ontdekking dat er bij een "niet businessline" veelal de optie : "
Sportpakket Dynamic met 17" xxxx lichtmetalen velgen


Wat houd dit nu precies in.. Zit hierin het verschil dat ik zie op de diverse foto's? Namelijk dat in dit pakket ook verlaging zit? Ik kan nergens de details vinden van deze optie om hier duidelijkheid over te krijgen.

De EBL uitvoering heeft deze optie niet en staat wellicht daarom altijd op hoge vering, maar is hier achteraf dan iets mee te doen? Ik heb mij EBL zo goed als compleet op de offerte staan, en zelfs met 18" neptune, maar ben toch bang dat het gewenste resultaat niet behaald zal worden omdat de auto alsnog hoog op de pootjes komt.:icon_smile_dead:

Alvast bedankt!


Groet,

Marcel
 

Rolle

Senior Member
Ik heb het sportonderstel op mijn O2 PFL en als ik het correct voorheb ligt deze idd wat lager (ik dacht 2,5 cm ofzoiets)
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij krijg je de verlaging er automatisch bij als je een O2 EBL Greentech besteld...
...maar dan is af fabriek 17" weer geen optie... :mad:

Sportpakket Dynamic bestaat uit een 15mm verlaagd sportonderstel, sportstoelen voor en een 3-spaaks stuur...

Keuzes, keuzes... :ahum:
 

MarcoO2

Forumguru
Tsja, exact daarom overweeg ik nu om er achteraf Koni's oid onder te zetten zodra ik mijn nieuwe auto heb. Dat is ook een O2 EBL met 17"-ers eronder.
 

marcelker

Nieuw lid
Helaas heb ik de EBL in 1.2 TSI + DSG als wens. Dus geen greentech, en daarmee dus blijkbaar geen standaard verlaging.

Het "Dynamic Sport" pakket is niet te kiezen voor deze configuratie. Ik zou deze graag op de EBL hebben. Dan is hij super compleet :)

Ik ga de dealer maar eens vragen of hij achteraf wat verlaging kan regelen. Geen idee wat dat ongeveer moet kosten. :icon_smile_question

Kunnen mensen die achteraf verlaging hebben toegepast, en ook de combi van 17 of 18" eens aangeven wat de ervaringen zijn? Zou ik erg blij mee zijn.. Meld dan ook even hoeveel cm hij omlaag is gegaan.

Alvast erg bedankt!
 

marcelker

Nieuw lid
Bedankt!

Heb de topics doorgelezen, maar het wordt er niet makkelijker op. In het voorbeeld van ronny http://www.skodaforum.nl/board/attachment.php?attachmentid=15152&d=1310128024 , vind ik dus precies hetgeen waar ik bang voor ben. Ik vind het er echt niet uit zien.

Ik ben ook wel benieuwd wat precies de details van het sportonderstel zijn. De prijs van het sportonderstel los is 290 euro. Hetgeen mijn inziens wel redelijk overeen komt met de prijs van een setje verlaging veren. Ik DENK dat het daarom niet veel meer zal zijn dan dat.

Iemand die exact weet wat het "sportonderstel" precies inhoud?
 

JayBee

Nieuw lid
Ik heb precies het zelfde probleem. Ben best tevreden met mijn 17'' Pallas verlgen onder mijn O2 EBL maar ik wil ook heeeeel graag verlagen. 3cm lijkt mij prima.
Maakt voor mij het verschil tussen een prima auto en een fantastische auto.
Wat ik echter niet terug kan vinden is wat de kosten zijn als je de boel (achteraf) laat monteren.
Als ergens een goede prijs gemaakt wordt rij ik er wel heen.
Heeft iemand ervaring met -3cm en een vaste trekhaak? (Gebruikt de haar zelden maar hij zit er wel op.

Misschien goede deal te maken voor 3 auto's?
 
met sportonderstel(verlaging dus) vind ik het ook mooier, de O2 lijkt er wel iets langer door, maar niet opvallend, wel oogt de auto breder. en gek genoeg vinden mensen vaak de auto groot. nou zet hem maar naast een nieuwe golf variant, niks groter, maar toch lijkt het wel zo.daar kwam ik achter toen iemand mij vroeg of "die" Octavia van ons nou nog veel groter was dan de golf die 3 meter voor onze O2 stond.
heb maar gezegd dat het wel meeviel, en dat je bij een bijv Audi veel auto krijgt met weinig ruimte voor veel geld, en dat het bij de Octavia net iets anders is een fijne auto me veel ruimte voor minder geld, en daar tussen zit een golf, hahaha
maar goed de auto ligt gevoelsmatig beter op de weg, of het scheelt in wegligging , dat weet ik niet,maar er je voelt beter wat de auto onder je doet, zonder oncomfortabel te worden. ik zou de volgende zeker weer met sportonderstel willen, en anders een mooie scout.(vRS is ook niet verkeerd)
 

darkprojectx

Forumguru
Ik neem aan dat de dealer vast wel een O2 heeft staan met sport onderstel en zonder sport onderstel.
Op beide kan hij vast wel voor een proefrit 17 inch velgen plaatsen.
Rij een stuk met beide setups en kijk wat je eigenlijk het beste bevalt.
Misschien vindt je het sport onderstel wel 10x niets, goed mogelijk!
Een dealer die weet dat je serieus interesse hebt en daadwerkelijk tot aanschaf zult overgaan zal hier graag aan meewerken.
Op internet ga je je antwoord denk ik niet vinden, want het is puur een kwestie van persoonlijke smaak en gevoel.
 

marcelker

Nieuw lid
@darkprojectx

Uiteraard hartelijk dank voor de moeite tot een reactie, maar ik vraag me serieus af of je het topic hebt gelezen. (no offence :winkie: )

Nergens in dit hele topic, vraag ik mij namelijk af hoe de ervaring om met verlaging te rijden zal zijn. En ook nergens vraag ik me af wat het verschil zal zijn tussen wel en geen verlaging als het gaat om de rij-ervaring.

Mijn hele vraagstuk aangaande de verlaging komt voort uit het visuele aspect van de verlaging. En in eerste instantie mijn onwetendheid over hoe het precies zit met de optie: Dynamic Sport pakket, en de inhoud hiervan.

Ik heb altijd zeer sportief afgeveerde auto's gereden, en maak me niet druk over mijn eigen eisen daaromtrend. Mijn wens tot verlaging komt voort uit het visuele aspect, namelijk het feit dat ik de auto te hoog op de poten vind staan. Ik ben aan het onderzoeken of het voor mij "technisch verantwoord" is om naderhand verlaging toe te passen. Ik heb het dan wederom niet over de rij-eigenschappen, maar over "als ik achteraf verlaging toe pas van een derde partij merk, heeft dat dan mogelijk negatieve gevolgen voor de rest van de auto". Vandaar dat ik me afvraag of iemand weet wat het sportonderstel technisch exact inhoud, als het af fabriek komt?. Is het slechts verlaging door andere veren, of zijn er meer zaken die meespelen die ik mogelijk niet zal toepassen als ik achteraf slechts de veren zal laten vervangen door dealer. Te denken is bijvoorbeeld aan: schockbreker/vering combinatie die mogelijk bij het sportonderstel ook anders is.

:)
 
Sportonderstel of niet ....
Kwestie van smaak op 2 gebieden, ik heb (2 dagen) proefgereden in een O2 combi GreenLINE met standaard sportonderstel en rijd nu (helaas) in een O2 combi GreenTECH zonder sportonderstel.
Helaas omdat ik met sportondersetl inderdaad optisch mooier vind en zeker (blijkt nu in de praktijk) beter vind rijden.

Het sportonderstel (dat volgens de dealer alleen maar ca 1,5 cm verlaging door andere veren inhoudt) was niet te leveren op de GreenTECH en mijn O2 combi ABL 1.6 was niet als GreenLINE leverbaar.
Via de dealer is in ieder geval met behoud van garantie het monteren van andere veren/dempers mogelijk met behoud van garantie, de kosten zijn afhankelijk van wat je "er onder zet".
 

guitar_billy

Senior Member
het klopt dat het sportonderstel alleen andere veren heeft.
het klopt dat het sportonderstel van Skoda af-fabriek 15mm verlaagd.

ikzelf heb achteraf een verlagingset van Eibach -30mm eronder gezet, vooral omdat het de vering stugger maakt en zorgt dat de achterkant minder doorzakt bij "vakantie belading". de standaard vering van de Octavia I en II vindt ik nogal slap. zie mijn fotoalbum voor wat foto's.


er zijn diverse merken met diverse verlagings afstanden te koop.
en voor de echte die-hards een air-ride.
 
Bovenaan Onderaan