Sportophanging - bodemplaat - sneeuw

Rolle

Senior Member
Met de sneeuwval van de afgelopen dagen en niet gestrooide/geruimde achterafweggetjes heb ik de afgelopen dagen regelmatig met de bodemplaat van de wagen de sneeuw in het midden van de rijweg (het gedeelte dat niet plat gereden wordt) geraakt en afgevlakt.

Zijn er nog personen die dit probleem hebben? Specifiek denk ik dan aan de greenliners (die zijn standaard toch ook wat lager als de gewone O2)

Af en toe zit er een redelijke bonk tussen als er een brok bevrozen sneeuw/ijs geraakt wordt. De snelheid waarmee ik op dergelijk baantjes rij ligt wel een pak lager dan bij normale weersomstandigheden.
Het lijkt me wijselijk om na de winter de onderzijde van de auto eens te laten inspecteren op evt. schade aan de corrosiewerende bescherming.

Zijn er eventueel nog zaken die controle vereisen of maak ik me zorgen om niets.

Hetzelfde probleem heb ik bij sommige snelheidsremmers (vierkant verhogingen in het midden van een rijvak waar je met de wielen net niet naast kan maar waar het midden serieus omhoog komt, als ik daar niet vanuit stilstand over rij kan de onderkant ook wel eens prijs hebben.

Pendragon

Donateur
'k Heb het ook een aantal keren gehad met m'n Octavia met sportonderstel, maar denk dat het weinig kwaad kan. Begin januari gaat de auto naar de dealer. Ik zal er eens onder kijken of er wat van te zien is, maar ik denk juist dat die bodemplaat een goede bescherming is tegen dit soort dingen.

Falcon

Donateur
Aan de ene kant is dit natuurlijk heel logisch. Sportonderstel is nou eenmaler lager.

Ik heb juist mijn auto achter wat hoger op de pootjes staan door de hulpveren

Heb er ook last van, mijn auto is maar 35mm naar beneden gegaan. Ben blij dat er geen tuning bumpers opzitten die hadden er dan al zeker afgelegen met dit weer..

TL@

Forumguru
Ik rijd nu met een 407, die voorbumper zit zo laag dat ie constant sneeuw schept, heel leuk hoor.
De plastieken onderflap op de voorbumper hangt al los en zal er niet lang meer aanhangen.

Deze is niet eens verlaagd maar gewoon standaard.

Dat mijn nieuwe O2 er maar snel is, toch een veel betere auto als deze 407.

guitar_billy

Senior Member
mijn auto is 3cm verlaagd, als er ijsblokken van de auto's afvallen en op de weg liggen dan raak ik die wel.

van sneeuwschuiven geen last gehad, het is aardig opgeruimd hier, en ik ploeg er toch wel doorheen met de winterbanden. ik heb meer last van ijs(pegels) over mijn bumper/parkeersensoren, die blijven piepen.

die vervelende vierkante snelheidsremmers waar alleen de bus net omheen past daar raak ik nooit de bodem, ook niet voor de verlaging. ik ga erover met verschillende snelheden, van 20 - 50km/h.

ik ga zeker de bodemplaat en de beschermingplaten onder de auto controleren, ik heb net paar maanden geleden de bodemplaat onder de motor gerepareerd.
denk eraan, het is een goede bescherming, maar het is ook 'maar' plastic...

Yep, heb hetzelfde met mijn O2 Greenline.... is iets lager, dus raakt de sneeuw eerder... heb verder nooit problemen met verkeersremmers of dat soort spul.

skodaboy

Forumguru
met de 02 4x4 tot nu toe nog geen last gehad van sneeuwschuiven met de bodemplaat..tenzij de sneeuw zo dik ligt int midden van de weg (iedereen rijdt namelijk in het zelfde spoor) maar iets raken gebeurd zelden tenzij er ijs-sneeuwblokken liggen dan kan het zijn dat dat eens gebeurd... ik rij ook liefst in de verse sneeuw (en niet in het spoor van m'n voorligger)
wel is het zo dat er blokken sneeuw aan de carosserie en aan de achterbumper hangen,ook zitten de wielkasten goed dik aangeladen vol sneeuw voor en achter...maar voor de rest nergens problemen mee..

JvK

Lid
Ik heb in de vorige winter de plastic bodemplaat stuk gereden.
Er kwam sneeuw tussen de plaat en de bodem vd auto.
Steeds meer sneeuw resulteerde in het afbreken van diverse stukken plastic.
Toen is er een nieuwe onderplaat geplaatst en sindsdien geen problemen meer gehad.

Wellicht zat het affabriek toch niet helemaal goed?

Race Eend

Forumguru
Kan geen kwaad om die plastic bescherm plaat te raken (ook al klinkt het niet fijn!). Deze veert wel mee. Enige wat er kan gebeuren is dat deze breekt/scheurt, door de vorst wordt plastic erg hard, maar zo snel gebeurd dat niet.

Ik heb van de week toen de auto op de brug stond even gekeken, maar geen spoor van kraakjes te bekennen, kan dus wel wat hebben! Ik heb hem wel even gedemonteerd en het sneeuw er onder vandaan gehaald.
En dit is nog een onverlaagde ibiza 6L tdi!
http://img217.imageshack.us/img217/6761/zijaanzicht.jpg

Eigenlijk liggen die platen wat te laag, er zit vaak behoorlijk wat ruimte tussen de beschermplaat en de caterpan.

.

s-line

Forumguru
hoi,ik rij ook met een behoorlijk verlaagde rs combi
en schuur en schuif ook alle sneeuw en sneeuwbrokken
mee. Maar tot nog toe weinig schade te zien aan de onderzijde
van de auto.
Het klinkt erger dan het is waarschijnlijk!!
gr.michiel

Bovenaan Onderaan