Sportstuur vs Multifunctioneel stuur

Keerzijde

Nieuw lid
Ik heb vorige week mijn O2 1.8 Elegance geleverd gekregen (leaseauto).
Als optie had ik o.a. Sport Dynamic pakket EN Multifunctioneel stuurwiel besteld.

Ik vond het standaard stuur veel te dun, maar volgens de locale dealer zou
ik met deze combinatie wel een (iets) dikker sportstuur krijgen (3-spaaks?).

Maar nu heb ik toch een 4-spaaks multifunctioneel stuur geleverd gekregen.
Als ik de folders er nogmaals op na sla, klopt het natuurlijk als je de kleine lettertjes leest :mad:

En er blijkt ook geen (3-spaaks) sportstuur MET stuurbediening te zijn.
Behalve dan het RS stuur! :D

Ik hoef natuurlijk niet bij de dealer of de leasemaatschappij aan te kloppen, want die verwijzen
gewoon naar de kleine lettertjes.

Maar als ik toch graag een dikker stuur wil MET bediening,
weet iemand toevallig of dit alsnog in te bouwen is en wat die grap ongeveer gaat kosten?
 

TL@

Forumguru
Ik heb een 3-spakig sportstuur met multifunctie bediening, zie maar op mijn foto's.
 

Rallye

Forumguru
Voorzover ik het kan zien heeft TL@ het RS stuur (rode stiksels). Dat is alleen leverbaar als MFS als je er ook schakelpaddles bijneemt voor DSG?

Edit 1: het lijkt erop dat je de rode stiksels er zelf in hebt laten zetten, TL@?

Blijft het feit dat het MF-sportstuur in Nederland alleen te bestellen is met DSG-paddles. Al herinner ik mij dat ik ergens een zo'n sportstuur met paddles heb gezien, echter dan weer zonder de voor mij belangrijke rode stiksels.

Edit 2: via http://skodateile.cz/index.php?pg=products&menu=Škoda|Octavia II(A5) facelift|Volanty zijn inmiddels beide versies van het RS-stuurwiel ook zonder paddles (met en zonder rode stiksels) als MF-versie te bestellen, bij de versie zonder rode stiksels met alleen radiobediening of ook telefoon. De versie met rode stiksels alleen met radio en telefoonbediening zo lijkt het.
 

Keerzijde

Nieuw lid
@Rallye: Volgens mij is dat juist NIET het standaard RS stuur, omdat het leer niet geperforeerd is en het vRS embleem ontbreekt.

@TL@: Is jouw stuur een officieel Skoda stuur, of een after-market geval?
En heb je die zelf vervangen? Zo ja, is zoiets moeilijk?

Nog even ter info, ik heb een 1.8 TSI Handgeschakelde 6-bak.
Die flippers die standaard op het RS stuur zitten heb ik dus niks aan.
Maar als het stuur past en de overige knoppen gewoon werken, kan ik daar mee leven hoor ;)
 

AMBIO2

Actief lid
Ik heb ook het 3- spakig multifunct. stuurwiel met schakelflippers.
Echter idd. in comb. met DSG.
Op het stuur is de radio, telefoon en boordcomp. te bedienen.
Géén rode stiksels!
En niet geperforeerd leder.
 

MarcoO2

Forumguru
Maar is dat drie-spakige stuur echt dikker dan het vier-spakige MFS? Mijn MFS (4-spaaks) is echt niet dun!
 

Rallye

Forumguru
Om het topic maar even te "kapen": Wat zou ik nog meer nodig hebben om het stuur te kunnen wisselen, en wat zou dat kosten? Voor €175 (alleen stuur) lijkt met dit niet verkeerd. Maar als het veel meer wordt.......
 

eddiea

Forumguru
Ik heb dan wel een superb maar ik heb wel het octavia RS-stuur met geperforeerd leer gemonteerd. Het stuur is met flippers terwijl ik een handbak heb. De flippers zijn dus nutteloos. De overig functies, tel/radio/bc, werken perfect. Het stuur is zeker dikker dan het 4-spaaks stuurwiel en ligt lekker in de hand. Het is allemaal plug and play en als je een beetje handig bent kan je het zelf. Wel even een kwartiertje vantevoren de accu afkoppelen ivm het overzetten van de airbag. Je hebt alleen een aparte sleutel nodig om het stuur los te draaien.

Grt
 

Antera

Donateur
volgens mij is het stuur plaatsen en het werkt. DE flippers moeten normaal ingeleerd worden maar kan alleen met DSG
 

TL@

Forumguru
Mijn stuur is het standaard 3-spakig multifunctioneel stuur en nadien met leer bekleed en voorzien van rood stiksel.

Het is ook gewoon te bestellen als je geen DSG hebt (in België), ik heb wel een dsg en dus ook flippers.
 

Keerzijde

Nieuw lid
Bedankt iedereen voor alle reacties.

Even opsommen:
- leder hoesje van 15,- -> maakt stuur wel dikker maar nog steeds geen thumb-rests (en ziet er minder uit, vind ik)
- RS stuur moet ook in een versie ZONDER flippers te krijgen zijn.
- RS stuur MET flippers zou evt. ook gewoon moeten werken.

Ik ga eerst eens proberen om het via de dealer geregeld te krijgen.
Als ik namelijk zelf een stuur koop, betaal ik gewoon de nieuwprijs (175,- in CZ of +400,- incl airbag)
Bij de dealer hoop ik dat ze hem alleen omruilen tegen het huidige stuur en
dat ik alleen het verschil bijbetaal.
Het blijft echter een leaseauto, dus alles wat ik er aan spendeer ben ik over 4 jaar gewoon kwijt helaas.
 

Keerzijde

Nieuw lid
't Zou mij zeer verbazen als je 'm kunt omruilen en alleen het verschil bij hoeft te betalen.

Ach, zo heb ik het ook bij mijn vorige auto (BMW) gedaan.
Daar was ook onenigheid over sportstuur vs MF stuur.
Bovendien heeft de dealer mij gezegd dat het met mijn keus inderdaad een
3-spaaks sportstuur zou worden.
Dan mag hij het ook oplossen, nu het niet zo blijkt te zijn, toch?

Mijn 17" Pallas hebben ze namelijk WEL zonder meerprijs omgeruild voor 17" Zenith velgen.
Dus dergelijke constucties zijn niet onmogelijk.
Maar zaterdag zal ik eens gaan informeren wat de mogelijkheden zijn bij de garage...
 

Rallye

Forumguru
volgens mij is het stuur plaatsen en het werkt. DE flippers moeten normaal ingeleerd worden maar kan alleen met DSG

Geldt dat (afgezien van de flippers, want die hoef ik niet) ook voor mijn auto, die geen MF-stuur heeft? Geen extra draden, contactringen etc. nodig?
 

Keerzijde

Nieuw lid
Ik denk dat als je eenmaal een MF stuur hebt, dat je het dan makkelijk kunt vervangen door een ander MF stuur.
Maar als je achteraf een MF stuur wilt inbouwen, dat je dan de kabels mist en die alsnog moet bijbouwen.
Dat zou best eens lastig kunnen zijn.

Ik ben gisteren trouwens even langs mijn lokale dealer gereden.
Hij heeft mij een "normaal" 3-spaaks MF stuur laten zien in een O2 (arctic?)
Dus het kan/bestaat wel degelijk.
We vermoeden nu dus dat er gewoon een verkeerd stuur gemonteerd is.
Dus maandag maar even met de leverancier bellen om het te laten corrigeren...
 
Bovenaan Onderaan