Spraak kwaliteit carkit

Even rond gezocht op dit forum en internet, maar kan niet een goed oplossing vinden voor mijn probleem. Ik heb sinds kort een Superb II met de premium carkit erin. Ik gebruik hem in handfree profile modus omdat mijn Iphone geen RSAP ondersteunt. Geen probleem, ik kan alle functionaliteit prima gebruiken en SMS doen ik eigenlijk nooit.

Wat heb je dan voor probleem Guido? Nou, ik krijg vaak klachten dat ik slecht te verstaan ben. Mesen omschrijven het als een overstuurd geluid. Weet iemand hiervoor een oplossing en ben ik de enige met dit probleem?

Heb ik een topic gemist op dit forum verwijs me daar dan naartoe ajb, met diverse zoek opties kreeg ik ze niet boven water.

Alvast bedankt!

Volgens mij wordt met premium carkit de volledig af fabriek en dus geintegreerde carkit bedoeld. Deze is ook gekoppeld aan het media systeem als columbus en de dot matrix display. De gebruikte bluetooth module is bij de oudere types een HT2 module en deze ondersteund alleen rsap. De HT4 module ondersteund wel de laatste smartphones. Ik heb afgelopen week de module zelf vervangen en beschreven in het onderstaande thread.

De geluidskwaliteit ervaar ik in ieder geval als zeer goed in mijn Superb

http://www.skodaforum.nl/forum/inde...-HT4-bluetooth-module-in-een-Superb-II.19963/

andrehj

Forumguru
Premium carkit is degene die rsap ondersteunt (en dus gebruik maakt van de buitenantenne bij telefoons die dat kunnen). Dit is in NL tevens de enige geleverde carkit in een S2. Vanaf een bepaald modeljaar (ik dacht MJ2011) ondersteunt deze carkit ook het (inferieure, maar wel meer gangbare) HFP protocol, zodat nu alle toestellen worden ondersteund.
In veel andere landen (Duitsland bijvoorbeeld) is de Superb ook leverbaar (geweest) met andere carkits.
Ik heb zelf de rsap variant, en de spraakkwaliteit daarvan is werkelijk perfect. Zeker als je met rsap verbonden bent, is het bereik ook nog een gigantisch en heb je tot kilometers in Duitsland gewoon nog bereik van een Nederlandse paal. Witte vlekken op de NL kaart en uitval van gesprekken heb ik nog nooit meegemaakt (en dat is met een HFP carkit wel anders).

Gimli

Lid
Bij mij zat de microfoon niet goed vastgekluisterd in de houder bij de binnenverlichting, dat resulteerde idd in niet te verstaan zijn. Verlichting los en vastklikken, nooit meer klachten gehad. Is wel een octavia

Dennis Nijholt

Forumguru
ik had in me S2C ook de carkit met de Columbus maar nooit klachten gehad over de kwaliteit, nu ook in me O3C geen klachten over de kwaliteit van de gesprekken. ja ze horen dat je in de auto bent maar dat lijkt me duidelijk...maar ze verstaan me goed en ik kan ze ook goed verstaan dus...

Darkside

Forumguru
Ze zouden iets met Noise Canceling moeten doen om het lawaai van de auto te cancelen.
Veel telefoons doen dit al met 2 microfoons om het omgevings geluid zo veel mogelijk te elimineren.
Dit zou ook voor carkits gebruikt mogen worden (of indien reeds al toegepast een betere versie)
Dan heeft de andere ook minder last van het windgeruis.

Verder is de kwaliteit over het algemeen redelijk bij mij.
Mensen horen dat ik in de auto zit en ik versta hun altijd goed.
Soms ben ik "ver weg" dan moet ik even opnieuw bellen.

Robbie146

Senior Member
Ouder topic, even omhoog halen. Heb sinds ik in mijn O2 (April 2011 geleverd) overgestapt ven van een HTC one V naar een HTV One ook echt slecht geluid. Velen klagen dat ik slecht verstaanbaar ben. Koppel ik de oude One V via HFP is het goed. Koppel ik een oude Nokia via RSAP is het perfect. Koppel ik weer mijn nieuwe One toestel, is het geluid dramatisch.

Vandaag de dealer eens gebeld en die gaan met de eerstvolgende beurt een kijken of er iets te doen valt, maar hij gaf me al weinig hoop.
Vind het te zot voor woorden dat zo'n prijzig af fabriek systeem zo'n slechte kwaliteit levert.

Ik ben overgestapt naar een Parrot carkit. Helaas niet meer zo mooi geïntegreerd systeem, maar wel bijzonder goede gesprekskwaliteit voor mij en de andere partij. Ik heb getest met een inferieure Samsung smartphone, een Iphone 3GS en 4S. Allen op de ingebouwde carkit niet goed. Die Samsung kon ook RSAP aan, maar maakte niet uit.
Ik heb nog geprobeerd om de microfoon uit de houder te klikken en in de binnen ruimte te hangen, maar ook dat gaf geen enkele verbetering. Maar nu met m'n Parrot is dat allemaal verleden tijd en vergeten :-)

andrehj

Forumguru
Mijn ervaringen zijn andersom: Met de ingebouwde carkit van mijn S2 altijd perfecte gesprekskwaliteit, ook als ik een gewone HFP verbinding heb (bijvoorbeeld met de iphone van mijn vrouw).
Met de Parrot in onze Twingo hebben we daarentegen wel eens een problemen met de kwaliteit, op de een of andere reden wordt het geluid soms overstuurd, en dan alleen bij het gebruik van een Galaxy S2. Bij een Iphone (4) hebben we dit nooit.

Wat onhandig dat verschillende mensen met verschillende toestellen op verschillende carkits verschillende resultaten hebben.

Die Samsung die ik had was een serieus goedkoop ding waarvan ik überhaupt niet veel goeds mee op heb, en geen fraaie S2 :D

Verder een super tevreden Superb rijder!!!

Bovenaan Onderaan