Columbus Spraak op de radio slecht te verstaan

Fortissimo

Actief lid
Ik heb al diverse equalizer instellingen geprobeerd, maar ik vind de spraak op de radio slecht te verstaan.
Dit is vooral het geval als er liedjes op de achtergrond door de spraak wordt gedraaid. De muziek is kraakhelder maar de spraak komt er bijna niet bovenuit.

Ik dacht eerst dat dit aan het radiostation lag, maar ik heb er nu 6 geprobeerd waarbij dit het geval was.
Daarna heb ik dezelfde zenders op FM opgezocht, maar net als op DAB heb ik hier hetzelfde probleem.

Herkennen jullie dit?

hemi24

Forumguru
Misschien de audio eens terugzetten naar de fabrieksinstellingen en kijken (of aanhoren) of het dan beter is.

Canon-Eye

Forumguru
Onderweg luister ik vrijwel altijd alleen naar de radio en in mijn ervaring wordt de verstaanbaarheid van spraak flink negatief beïnvloed door een teveel aan bassen, zeker in combi met te weinig hoge tonen. Nou zal dit in mijn geval wellicht deels ook een kwestie van leeftijd zijn, maar je kunt eens proberen om, beginnend vanuit de nulstand, in alle toongebieden stapsgewijs de bassen ietsje terug te schuiven en de hoge tonen iets meer te geven. En dan maar luisteren wat er gebeurt...

Rallye

Forumguru
Daarbij komt dat verschillende bronnen eigenlijk andere instellingen lijken te moeten hebben. Spotify via CarPlay klinkt bijvoorbeeld in mijn Golf met een versie van wat Skoda Amundsen noemt beter (en verstaanbaarder) dan radio. Ik heb mijn instellingen aangepast na op internet wat instellingen gezocht te hebben. Sindsdien is de verstaanbaarheid van radio wel beter. Bij radio is de bas wel veel prominenter.

Canon-Eye

Forumguru
Bij radio is de bas wel veel prominenter.
Precies dát is waar ik last van heb als ik die bassen niet wat terugschuif. En met een beetje hoog erbij klinkt het geheel dan (voor mij althans) een flink stuk helderder.
Maar zoals ik al aangaf, leeftijd zal meespelen: hoe ouder je wordt, hoe meer de hoge tonen wegvallen. 't Is niet anders...

EdK

Forumguru
Heb me oren toendertijd maar eens laten uitspuiten...
Kreeg weer heel wat tonen van hoog tot laag terug..... :pieker::koffie:

Pindasaus

Forumguru
Is de radio origineel in deze auto geleverd? Per automodel kan de radio een andere (geluids)afstemming krijgen, o.a. afhankelijk van welke luidsprekers er gemonteerd zijn en van welke leverancier Volkswagen die op dat moment betrok. Misschien is de verkeerde afstemming in de radio geladen.

Bij mijn Fabia was het geluid ook niet lekker afgesteld, maar dan precies andersom: veel te sterke hoge tonen.

Bovenaan Onderaan