sputterende motor.

Hallo iedereen, Ik heb een Skoda Octavia 1.2 tsi 77kw 105pk uit 2011.

Nu, ik heb een maand geleden pech gehad met mijn motor die begon te sputteren op de autosnelweg met het EPC lampje etc aan. De garagist heeft dan mijn bougie kabels vervangen omdat er eentje van stuk was en hij heeft ook al mijn bougies vervangen. De auto deed een aantal weken normaal maar nu begint hij weet wat te "twijfelen" en sputtert hij als ik op een hoge versnelling op lage toeren gas geef. Mijn vader zei dat het nu aan de koppeling lag dus ben ik naar een dsg specialist geweest maar hij zei dat er niks met de koppeling scheelt en dat er zich cilinderoverslagen plaatsvinden in een of meerdere cilinders. Dit leek me heel raar aangezien de bougiekabels en bougies net vervangen zijn. Heeft iemand een idee wat hier het probleem zou kunnen zijn? Ik dacht aan de bobine die versleten is? Is dit een mogelijkheid?

Bedankt!!
 

Tees

Donateur
Best een kans dat het om het bobineblok gaat inderdaad. Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn 1.2 TSI vorig jaar, geen EPC lampje, maar wel behoorlijk overslaan bij hoge belasting. Bij mij bleek er corrosie op 1 bougie, de desbetreffende bougiekabel én die pen van t bobineblok. Ik had ook eerst de bougies vervangen, en kwam bij vervangen erachter dat de boel gecorrodeerd was. Dat bobineblok is niet enorm duur (vorig jaar €55 bij Winparts) en bijzonder simpel te vervangen.
 

Tees

Donateur
@SkodaOctavia1.2tsi ik kan je PM niet beantwoorden, heb je dat wellicht uitstaan?
Maar om je vraag te beantwoorden (hoeft ook helemaal niet in een PM hoor): wat ik me herinner genereert er geen fout bij t vervangen van t bobineblok. Je moet natuurlijk niet de boel op contact hebben staan bij t vervangen, dat zal ie wellicht niet leuk vinden.
 

ckverwil

Nieuw lid
Wij hebben een Skoda Yeti 1.2 van bouwjaar 2012. Er is vanuit de fabriek een modificatie geweest van de bougiekabels i.v.m. overslaan. Heeft de garage originele bougiekabels gemonteerd met modificatie? Dan zit er o.a., een geribbelde plastic hoes rond de bougiekabels.
 

Tees

Donateur
Klopt, die is volgens mij ergens rond 2010 doorgevoerd. Voornaamste reden daarvoor was dat de kabels wat krap waren en soms tegen hete onderdelen van de motor aankwamen en dan smelten.
Bijkomend voordeel is dat er minder ruimte is voor marters om een knabbeltje uit te nemen.
 
De garagist heeft nieuwe originele bougiekabels geplaatst, kort erna kreeg ik hetzelfde probleem en toen zijn ze onder garantie opnieuw vervangen omdat er bij eentje een storing was. Nu het is wel niet bij de volkswagen/skoda garage gebeurt...gewoon bij een garagist die gespecialiseerd is in VAG auto's dus van die modificatie weet ik helaas niks van. Hoop dat het opgelost geraakt met de nieuwr bobine die ik besteld heb, en anders op hoge toeren rijden, want dan bolt hij wel goed
 

Tees

Donateur
Nee, stelt ook heel weinig voor hoor! Uit mn hoofd: de 4 bougiekabels lostrekken, kabeltje vanuit de ECU loshalen en 2 (?) Torxschroeven losdraaien. Nieuwe bobineblok erin, en omgekeerd op de weg terug.
 
Bovenaan Onderaan