SS2C 1.6tdi - Tuning bij hoge(re) kilometerstand

Octaaf

Forumguru
ik lees veel topics over tuning en wie dan de beste is. maar eigenlijk gaan ze allemaal om (redelijk) nieuwe auto's.

ik heb dus een auto-met-ervaring gekocht en er staat inmiddels 195.000 op de teller.
(Distributieriem etc is wel recent vervangen, auto is altijd dealer onderhouden)

Natuurlijk slijten turbo's en kunnen vliegwielen kapot (welke altijd weer vervangen kunnen worden)
Maar is er iemand anders die ook pas bij hogere kilometerstand de tuning heeft laten doen?
wat zijn de ervaringen? risico's?

ik probeer een afweging te maken of chippen een extra/groter risico gaat opleveren, of dat het gelijk is aan een nieuwe(re) motor? onder het mom van "alles kan kapot, bij 1 kilometer of bij 250.000 kilometer"

bedankt alvast

Rosinfield

† In Memoriam
Ik weet dat het in sommige streken heel normaal taalgebruik is en het is ook altijd wel duidelijk wat wordt bedoeld. Maar strikt genomen klopt het niet hè ;)

kansberg

Forumguru
Je kunt gerust chippen bij 2 ton. Een motor of onderdelen ervan raken eerder defect door onbenullig gebruik dan door chiptuning. Als je regelmatig het extra vermogen aanspreekt, dan zal de koppeling meer te lijden hebben, maar maak je je daar zeker geen zorgen om. (Gelukkig geen dubbel-massa vliegwiel :D).

Jewepe

Forumguru
@kansberg
Pure interesse: weet je dat zeker van het enkele vliegwiel van de handgeschakelde 5-bak S2? Kan de beslissing om te tunen bij een hogere km-stand behoorlijk beïnvloeden

kansberg

Forumguru
@Jewepe : Klopt, dat is ook het enige wat vervangen hoeft te worden. Mijn info geeft aan dat er 2 mv bestaat voor de 5 bak 1.6 TDI. Maar hier staat uitdrukkelijk 'zonder start/stop' bij.En volgens mij rijden die er maar heul weinig......

Saillant detail: De Oct's (handgeschakeld) zijn vanaf de 11e maand 2010 ook uitgerust met een enkel mv. Daarvoor hadden ze een dubbel mv.

kansberg

Forumguru
Wees er maar blij mee, heb hem destijds bij m'n C5 moeten laten vervangen (samen met de koppeling set uiteraard). Weliswaar onder coulance van Citroën, maar kostte mij alsnog € 1100,00. Gelukkig zijn de 2 mv sets tegenwoordig wel een stuk voordeliger dan een aantal jaren terug, maar toch...

Octaaf

Forumguru
Dit was de reden om de O2 2.0tdi van de hand te doen. Die kosten heb ik nu lekker uitgespaard (en kan ik in een trekhaak, steunveren en een chip stoppen)

Bovenaan Onderaan