Stadslicht r.v. en r.a. licht werken beide niet

mauriceskoda

Nieuw lid
Hoi heb hier een Skoda Fabia van de 2e generatie bj 2008 1.6 16v 4 cilinder.
Heb het probleem dat het stadslicht r.v. en het r.a. licht beide niet doen.
Lampen gecontroleerd nieuwe in gedaan maar dat lost het probleem niet op.
Gemeten op de lamphouder van het stadslicht.
Komt geen spanning op.
Zekeringen nagekeken onder het stuur.
Maar zekeringen voor de verlichting lijken in orde.
Ook gemeten met multimeter.
Vraag me af wat het kan zijn.
Vind het een vreemde storing dacht zelf aan een zekering maar dat is het blijkbaar niet.
Maar de vraag wat dan wel?
Iemand een idee?

hemi24

Forumguru
Al geprobeerd de zekering voor de verlichting links en rechts met elkaar te verwisselen om te kijken of het probleem zich daarmee ook verplaatst?

Heb je het probleem ongeacht de positie van de lichtschakelaar?

mauriceskoda

Nieuw lid
Dat zijn die twee 15 ampere zekeringen of niet?
Lijkt me niet het probleem maar zal het kunnen proberen. Vind het apart.

Antera

Donateur
Zou toch een zeker lijken te zijn. Heb je wel met een goede meter gemeten ? Daarnaast een zekering eruit trekken en doormeten werkt het beste) Dit vanwege lek spanningen die goedkope meters zien als dat de zekering heel is

mauriceskoda

Nieuw lid
Heb gemeten met een zo goed als nieuwe multimeter. Lijkt me niet dat het daaraan ligt.
Maar andere zekeringen kan ik proberen.

hemi24

Forumguru
Andere zekeringen zijn in eerste instantie niet nodig, je kunt gewoon links en rechts omwisselen en kijken of het probleem zich daarmee ook verplaatst.

mauriceskoda

Nieuw lid
Zekering wisselen is nul resultaat.
Denk dat het probleem ergens anders gezocht moet worden. Zekeringen is het probleem niet.
Maar op de een of andere manier komt er geen spanning op beide lampen maar waarom?
Zou het misschien kunnen liggen aan de contactdoos bij de trekhaak?
Kan het probleem nog wel eens zijn.
Kan vaak zorgen voor storingen.
Hier zit het achterlicht ook op aangesloten maar waarom doet het stadslicht het dan niet dat is me een raadsel.
Kan ik zo geen logica voor vinden.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Haal de 'plaat' met zekeringen eens wat naar voren, of kijk er op een andere manier achter, wanneer daarachter het draadje naar de verlichting los is, heeft de zekering over beide punten stroom, maar de verlichting niet.

mauriceskoda

Nieuw lid
Stekker aansluiten rechtstreeks zonder kabelboom trekhaak helpt ook niet.
Alles wat je probeert levert geen resultaat op.
Vind het een rare storing.
Ik weet het niet meer.
Krijg die kloten lamp niet aan.
En weet nog steeds niet waarom.

Tees

Donateur
Als de zekering idd goed is, lijkt me dat er ergens een draadbreuk zit tussen de zekeringenkast en de verlichting. En gegeven dat ze allebei niet werken, zal de breuk vroeg in de bekabeling zitten, want ik gok dat ze vrij snel splitsen tussen voor en achter.

Heb je de tip van @Peter-036 al gecontroleerd? Je kan ook meten of er spanning op de zekering staat, zekeringen hebben normaliter een sleufje waar doorheen je de spanning kan meten. Meten tussen zekering (of aansluitpunt) en massapunt natuurlijk.

hemi24

Forumguru
Nog maar een keer de vraag die ik al eerder hen gesteld: heb je het probleem ongeacht welke stand van de lichtschakelaar?

En wat gebeurt er als je het parkeerlicht activeert?

• Leuk
Waarderingen: Tees

andrehj

Forumguru
Zo'n storing los je enkel op als je systematisch gaat zoeken.
Dus steeds meten t.o.v. massa, liefst met een testlampje, maar anders maar met een multimeter. Begin bij de zekering, en volg de kabelboom naar de lampjes. Ergens zal er geen spanning meer zijn.
Het probleem zal zoals al gezegd ergens aan het begin zitten, omdat zowel voor als achter niet werken.

Laatst bewerkt door een moderator:

mauriceskoda

Nieuw lid
Maar hoe kan je een draad controleren die overal tussendoor en achterlangs ligt?
En hoe moet je spanning meten midden in een geïsoleerde draad dat gaat toch niet?
Kan je dan enkel visueel bekijken voor zover dat mogelijk is.

Tees

Donateur
Naaldje door de isolatie steken is een optie die wel eens gebruikt wordt. Maar feit blijft dat de kabelboom idd nogal ver weg zit vaak.

Maar begin maar eens met meten bij de zekering(houder)

Bovenaan Onderaan