Staging / needle sweep

Een tijdje geleden was mijn Yeti bij de dealer en heb ik gevraagd gelijk staging / needle sweep aan te zetten. De codes had ik gevonden op dit forum en meegenomen. Mijn dealer vertelde "dat dit niet kon met zijn computer". Is dat kletspraat omdat hij er geen zin in heeft of zijn er inderdaad verschillende soorten "service-ccomputers" en zijn soms niet alle functies benaderbaar ?
 

Kensel

Forumguru
Naar mijn weten kan dit met een computer die de dealer heeft niet (heb ik me laten vertellen door mijn dealer), maar er zijn meerdere mensen hier op het forum die de beschikking hebben over VCDS. Zij kunnen het zo voor je instellen.
Ik heb bij mijn O2 ook e.e.a. laten instellen/aanpassen door mede-forummer: My1stIbi (kende ik nog vanuit de tijd dat ik een Ibiza ST Ecomotive reed)
 

RefleCs

Forumguru
Klopt wat de dealer zegt. De dealer heeft met zijn computer alleen de beschikking over de mogelijkheden die de auto "Officieel" heeft. Verdere aanpassingen kunnen zij niet voor je doen. Daarvoor is het maar wat mooie VCDS/VAGCOM wat vele mensen hier wel hebben. Even in het VAGCOM deel op het forum bladeren en je vindt er vast een gewillig slachtoffer die het voor je aan wilt passen.
 

EdK

Forumguru
de coderingen die je hier ziet zijn VCDS coderingen
De coderingen van de dealer zijn VAS coderingen
De dealer zou in principe alle coderingen ( en misschien meer ) kunnen doen die wij met vcds doen
Alleen probleem is dat de dealer niet weg komt met de vcds coderingen in VAS

En dan wordt het een zoekplaatje voor die dealer en krijg je vaak het antwoord / opmerking dat het niet gaat.

Maar zodra je hier even zoekt of google gebruikt zul je hier genoeg mensen vinden waar je terecht kunt
 

RayDelft

Forumguru
Needle sweep is niets anders als een soort van test van het instrumentenpaneel. Kijken of alle meters nog uitslaan.

Oh, misschien een beetje domme opmerkig, maar dat zie je na een paar meter rijden toch ook? En als er eentje het niet doet, wat volgens mij een zeldzaamheid is, dan ga je toch ook naar de garage.
Mqaar god, ik snap nu waar t voor is.
 

EdK

Forumguru
Nee nu kun je zien tot hoe ver je naalden kunnen
Had je anders nooit gezien met de Skoda al staat er RS voor of achter
 

RefleCs

Forumguru
Het gaat wel degelijk ergens over. Als je bij de dealer komt met de melding dat je meters niet meer werken kunnen ze op deze mannier nakijken of het het signaal vanaf de computer betreft of dat het euvel ergens anders zit. Ze kunnen dit dus ook met hun computer triggeren.

Dat wij het aanzetten is puur voor de show en de looks verder niks.
 

Rosinfield

† In Memoriam
tuurlijk, het gaat natuurlijk over meters en wijzers. Met "het gaat nergens over" bedoel ik voor de volledigheid dat het verder geen toegevoegde waarde heeft qua informatiegehalte e.d.
De enige toegevoegde waarde lijkt me het fun-aspect (dat er al snel af is overigens).
 

RefleCs

Forumguru
Klopt daarin moet ik je gelijk geven. Ik heb het ook aan staan en ik krijg zo nu en dan nog wel eens een reactie van kewl kan de mijne dat ook? Maar zelf zie ik het al niet eens meer ;)
 

RayDelft

Forumguru
Nu heb ik er vanwege dit draadje eens op gelet. Ik geloof dat alleen de snelheidsmeter en de toerenteller sweepen. Temp en benzinemeter dus niet.
Dan weet je dus niet of die stuk zijn. Maar goed, het lijkt me geen zaak van groot belang verder.:eek:oo:
 

Witte Yeti

Actief lid
Nu heb ik er vanwege dit draadje eens op gelet. Ik geloof dat alleen de snelheidsmeter en de toerenteller sweepen. Temp en benzinemeter dus niet.
Dan weet je dus niet of die stuk zijn. Maar goed, het lijkt me geen zaak van groot belang verder.:eek:oo:
Het klopt dat alleen de wijzers van de snelheidsmeter en toerenteller sweepen, sommige vinden dit leuk en andere niet
 

hemi24

Forumguru
Needle sweep is niets anders als een soort van test van het instrumentenpaneel. Kijken of alle meters nog uitslaan.

't weinig meer of minder dan een fun-feature, wat volgens mij voor het 'sportieve element' bij bijvoorbeeld Seat's standaard aan staat.

Testen van de afzonderlijke naalden kan via een commando aan de testkast, waarbij alle meters stuk voor stuk een bepaalde uitslag geven, gevolgd door een hele riedel aan controllelampjes en weergaven op het dot-matrix display.

Voor "0"-zetting van de meters heeft het blijkbaar ook geen practisch nut aangezien het geen standaard feature is (of zijn wagens waarbij het niet geactiveerd is minder nauwkeurig?!?).
Voor dit laatste hebben bijvoorbeeld Peugeot modellen zo nu en dan van die terugdraaiende naalden die bij "contact-AAN" even kort onder "0" schieten en dan weer terug naar "0"
 
Bovenaan Onderaan