Stalen velg (reserve) bouten en LM wielen

Adoks

Senior Member
Deze specieke vraag kon ik hier niet vinden en internet bood ook niet veel uitkomst, maar de vraag is:

Onze auto (Octavia 2 combi) is uitgerust met standaard 15 inch LM velgen, maar de reserveband is een normale stalen velg. De velgdikte van LM velgen is beduidend dikker dan die van staal, mag ik bij het verwisselen van de band dezelfde bouten gebruiken, aangezien er geen speciale set bouten bij het reserve wiel zit.

Ik gok dat de bouten zo'n 6 mm verder door de naaf steken met een stalen velg. Wellicht dat dit kan maar voor hetzelfde gaat het wiel (bouten) aanlopen tegen remklauw, abs sensor oid. Wie heeft dit ooit geprobeerd?

Hetzer

Forumguru
over het algemeen zijn de bouten van originele skoda/vw lm velgen gelijk aan de bouten van de stalen velgen.

Rolle

Senior Member
Goede vraag, heb ik eigenlijk ook nog nooit bij stilgestaan. Langs de andere kant heb ik nog nooit (hout vasthouden) mijn reservewiel moeten opleggen. Misschien volgende keer bij de garage een setje vragen specifiek voor de stalen velg.

Mijn LM waar de winterbanden opliggen hebben nl. andere bouten dan de pegasus velgen, maw als de bouten van de pegasus passen op de stalen en ik moet in het winterseizoen mijn reservewiel opleggen heb ik een probleem.

On-topic heb ik eigenlijk geen idee of dit kwaad kan of niet, misschien even een telefoontje plegen naar de dealer?

Bij de wissel van zomerbanden (16" Vega) naar winterbanden (16" stalen velg gelijk aan reservewiel) worden bij mij dezelfde wielbouten gebruikt dus dat zal dan bij jou waarschijnlijk ook geen probleem zijn.

Adoks

Senior Member
On-topic heb ik eigenlijk geen idee of dit kwaad kan of niet, misschien even een telefoontje plegen naar de dealer?
M'n schoonpa gaat het even navragen bij de dealer en dan zal ik het antwoord hier ook posten, anders moet ik maar een speciale set bouten halen voor het reserve wiel.

Hetzelfde verhaal gaat natuurlijk ook op voor winterbanden op stalen velg. Misschien kan een ervaringsdeskundige hier nog wat aan toevoegen. Zie net dat het bij SkodaDriver geen probleem is. Waarschijnlijk is er dan toch voldoende ruimte achter de naaf.

r_d_k

Actief lid
Op mijn vorige auto had 17' lichtmetalen velgen voor de zomerbanden en 16' stalenmetalen velgen voor de winterbanden (beide orgineel). Hiervoor werden dezelfde bouten gebruikt.

Helaas heb ik ook de ervaring dat het niet werkt. Op de caravan had ik lichtmetalen velgen. Langs de snelweg in Italie heb ik een klapband moeten wisselen. De wielbouten van de lichtmetalen velg paste niet in mijn reserve wiel van de caravan (staal). Deze waren veel te lang.
Met behulp van de Italiaanse ANWB de bouten er half in gedraaid en voorzichtig over de vluchtstrook naar het tankstation gereden. Aldaar op de lichtmetalen velg een nieuwe band gelegd.

Bij thuiskomst naar de dealer geweest. Reactei: Oh ja, vergeten, alstublieft de bijbehorende bouten.

Adoks

Senior Member
Reactie op Captain Hook

Ja, dat had ik gevonden, maar de reacties op internet en hier zijn tegenstrijdig. De een zegt van wel en de ander van niet. Vanmiddag hoop ik het verlossende antwoord te hebben.

Adoks

Senior Member
UPDATE:
Volgens de dealer is het geen probleem om dezelfde bouten te gebruiken. Dus de standaard LM 15 inch Skoda Octavia 2 Combi velgen en stalen reservewiel gebruiken dezelfde bouten.

De bouten komen zeker dieper te liggen, maar dat is kennelijk geen probleem.

Ronnie

Forumguru
Zoals ik in het andere topic al had geschreven moet je bij trommelremmen achter wel opletten dat de wielbout niet het binnenwerk (remschoenen, remcylinder) raakt, anders blijft er niet veel van over.....
Ik weet n.l. niet of je achter trommel of schijf hebt.

Ik heb vorige week mijn 16"LM velgen zelf vervangen door 16" stalen velgen, het paste alsof het ervoor gemaakt was. Ik heb wel die slotbouten vervangen door normale bouten, want die slotbouten draai je zo door. Je kan met 4 bouten wel doorrijden naar een garage, maar voorkomen is beter dan genezen.

Groeten en succes Mark (02)

skodaoctavia2

Actief lid
ik heb het zelfde als bij jou. de 16" LM vervangen door 16"staal met idem wielbouten incl slotbout, geen problemen hier.

Adoks

Senior Member
Goed om te weten allemaal. Kan ik weer lekker slapen. Heb trouwens geen trommelrem achter maar mooie glimmende schijven ;)

Ik heb 17'' LM velgen op mijn O2 en een thuisbrengertje als reservewiel, geen idee welke maat maar ze zijn een heel stuk kleiner en smaller.

Heb helaas al een paar keer het reservewiel moeten gebruiken de afgelopen jaren en probleemloos alle bouten van de LM velgen gebruikt.

Heb daar tot op dit moment eigenlijk nooit over nagedacht.

Adoks

Senior Member
Inmiddels heb ik het ook getest en het werkt prima. Bandjes (voor en achter) draaien keurig en nergens sleept wat aan.

hemi24

Forumguru
Als de LM velgen en het reservewiel origineel zijn, moet het geen probleem zijn.

Anders wordt het als je andere lichtmetalen velgen monteerd:
1. Juiste lengte hanteren;
2. Opletten of er wilebouten met kogel- of kegelvorm worden toegepast.

Als ik me niet vergis zijn de VAG-bouten standaard uitgevoerd met een kegelvorm. Bij mijn winterbanden (16" LM, merk CMS) heb ik bijpassende wielbouten, met een kegelvorm. In dit laatste geval moet je altijd even een zakje met 5 originele wielbouten in de kofferbak gooien bij het reservewiel (voor het geval dat...)!

Bovenaan Onderaan