stalen velgen of niet?

tim

Lid
Ik wil graag winterbanden hebben onder mijn Skoda met Pegasus 17inch velgen. Is het nu aan te bevelen om de velgen ook te wisselen? Zo ja, waarom dan? Voorheen liet ik altijd alleen de banden wisselen (maar had geen LM velgen).

Grt, Tim

Hoi Tim, allereerst welkom.
Hierover is al heel veel geschreven op dit forum. Kortgezegd komt het hier op neer:
Op de Pegasus wielen is het lastiger om sneeuwkettingen te doen, daarnaast is 225 redelijk breed om in de winter lekker op sneeuw te rijden. Daarom kiezen een aantal mensen toch voor stalen velgen.
Het vervolg van de discussie gaat voornamenlijk over wat stoerder is, maar die kan je met de zoekfuntie waarschijnlijk wel vinden.

Zelf heb ik Sirius LM velgen, maar voor de winter heb ik stalen velgen met 205*16 Michelins. Ik rij dan zonder wieldoppen, maar wel met de plastic kapjes op de bouten. Zelf vind ik dit mooi genoeg. Tegenwoordig zie je ook sets winterbanden op LM velgen die dan iets smaller zijn dan de 225 van Tim en daardoor minder snel doorslaan op gladdere wegen. Misschien is dit ook een alternatief voor het geval je voor de "looks" gaat.

Octaviarijder

Actief lid
Ik denk dat als je nu lichtmetaal hebt, je de looks van je auto belangrijk vind. Ik zou dus zelf nooit met kale stalen velgen gaan rijden. Kijk eens of je 2e hands geen lichtmetaal kunt vinden waar je wel makkelijk winterbanden voor kunt kopen.

SkodaMan

Actief lid
Aparte velgen voor je winterbanden is beter dan 2 keer per jaar banden wisselen omdat de banden van het omleggen extra slijten. Je hoeft ook niet elke keer te laten balanceren en je kunt zelf je wielen wisselen. Als je zelf opslagruimte hebt voor je wielen is het helemaal mooi. Met sierdoppen ziet het er volgens mij beter uit dan met alleen de velgen maar dat is een kwestie van smaak. Ik kreeg de doppen gratis van mijn dealer.

Dutch4x4

Senior Member
De redeneringen van DanielTDI en SkodaMan lijkt me sluitend genoeg om te kiezen voor stalen velgen (sommigen vinden dat juist heel stoer staan, zeker als ze zwart gespoten zijn) of misschien setje tweedehands lichtmetaal. Hebben veel bandenboeren vaak ook liggen.

Matra_Murena

Actief lid
Op Marktplaats even naar tweedehands LM zoeken, genoeg te vinden voor weinig
wink.gif

Zlef vind ik trouwens mijn stalen velgen in de winter mooi staan onder de wagen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Chris

Lid
Ik heb ook stalen velgen met winterbanden en de LM standaard velgen voor de demarrage. Denk eens aan al dat zout op je mooie velgen, die worden daar echt niet beter van!

ik zou voor stalen velgen en LM velgen gaan!

oOK HET GEWISSEL VAN DE BANDEN IS EEN GEDOE, IK HEB ECHTER DE VELGEN BIJ DE DEALER IN OPSLAG, geen ruimte verlies in de garage.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Chris</font><hr />
geen ruimte verlies in de garage.

[/ QUOTE ]

Met een velgenboom neemt het ook weinig plaats in, die op een plankje met wieltjes monteren om het eenvoudig te kunnen verplaatsen.

Matra_Murena

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Occie</font><hr />

Met een velgenboom neemt het ook weinig plaats in, die op een plankje met wieltjes monteren om het eenvoudig te kunnen verplaatsen.

[/ QUOTE ]

Of omver gooien en rollen natuurlijk
wink.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
: Of omver gooien en rollen natuurlijk
wink.gif

[/ QUOTE ]

Welke
uitlachen.gif
l*l gooit er nu zoiets omver?

De boel rijdt niet zomaar weg valt ook niet zo maar om.
Daar had ik dus ook nog aangedacht.
Wieltjes kan je blokkeren en de bovenkant is vast te zetten.
Oh ja, er zit ook nog een hoesje om.

Je voorkomt toch ook dat je jammer er vandoor gaat?

Bovenaan Onderaan