Stand 1 aanjager defect weerstand?

De aanjager in stand 1 is dood en gaat het lampje van de airco ook uit en doet niks.....
Maar stand 2/3/4 werken prima zonder bijgeluiden of wat dan ook.

Komt dit vaker voor? Zo ja waar kan ik zoeken,of is dit een weerstand kwestie dat deze door gebrand zou zijn.
Gaarne jullie ervaring.

Alvast bedankt.

Joske

Forumguru
De "bekende" voorschakelweerstand (zoekfunctie eens gebruiken) heeft normaal andere symptomen nl. 1,2,3 die niet werken en 4 enkel wel.

Bekijk de andere topics eens zou ik zeggen, ik post nog wel linkje als je het niet zou vinden. :)

De schakelaar vertoont geen pitting en verbranding en of aanslag.

Ik zal er eens een weerstand voor regelen...duimen maar.
Er werd ook gesproken over draadbreuk....waar komt deze het meeste voor dan???? Als iemand het weet hoor ik het graag.

Thnx

turboturbo

Forumguru
Draadbreuk was idd het geval geweest bij mijn Fabia (stand 1 werkte niet) Dat was nog bij de vorige eigenaar (historie) Ik weet niet waar die draadbreuk gezeten zou kunnen hebben...

Later, toen ik de auto in bezit had, was het weer raak, maar ditmaal was de voorschakelweerstand van de kachel / aanjager de boosdoener.

Tegenwoordig voor minder dan 25,- zelf te vervangen dus dat zou ik eerst proberen.

Cordoba

Forumguru
De "bekende" voorschakelweerstand (zoekfunctie eens gebruiken) heeft normaal andere symptomen nl. 1,2,3 die niet werken en 4 enkel wel.

Bekijk de andere topics eens zou ik zeggen, ik post nog wel linkje als je het niet zou vinden. :)

Dat is niet juist Joske: kapotte voorschakel weerstand, is er in verschillende verschijningsvormen:
- alleen stand 1 werkt niet: de voorschakelweerstand voor stand 1 is kapot
- stand 1 en 2 werken niet: voorschakelweerstand 2 is kapot
- stand 1, 2 en 3 werken niet, alleen stand 4 werkt: voorschakelweerstand 3 kapot
- stand 4 (de hoogste stand) heeft geen voorschakelweerstand, dat is dus ook de verklaring voor het fenomeen, bij iedere stand lager wordt er een extra weerstand tussen geschakeld.

Overigens geen draaiende fan = geen airco, dus dat is normaal.

Overigens kan er altijd een andere oorzaak zijn voor het uitvallen van standen van de fan, dus het is beslist niet zeker dat de verschijnselen altijd op dezelfde oorzaak wijzen.

darkprojectx

Forumguru
waar zit deze standenschakelaar eigenlijk? Is dit echt de draaiknop in het dashboard of is dit een schakelaar ergens anders? Iemand toevallig een how to hoe je deze vervangt?

turboturbo

Forumguru
De weerstand zelf, bedoel je? Deze zit achter het handschoenen kastje, naast de motor van de aanjager.

Kan je zo bij met je vingers als je het dashboard kastje eraf haalt. How-to is hier wel te vinden.

Nou de weerstand is binnen voor nu 12 euro.
Vanwege griep gaan we morgen maat eens aan de gang deze erin te versieren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ja gewoon in verweggiestan bestellen doet de truc prima en is dezelfde kwaliteit als de org.

Dus idd kan er maar een standje overlijden van een weerstand.

Bovenaan Onderaan