stand en werking van het gaspedaal

jaspernl

Actief lid
In de RR zit je net iets hoger dan in een andere auto. Dat heeft zo zijn voordelen, maar er zit ook een nadeeltje aan: de stand van je voet op het gaspedaal verandert.

Het is wat lastig uit te leggen, maar je (onder)been ligt wat minder vlak, en "staat" wat meer rechtop. Daardoor moet je je voet net iets meer optillen als je je voet bovenop het gaspedaal zet, en hem maar een heel klein beetje wil intrappen. Ik merk dat ik dat voor een langer stuk minder prettig vind. Ik heb het idee dat ik continu mijn voet iets omhoog moet houden, een beetje op moet tillen. Cruisecontrol lost dit voor een gedeelte natuurlijk wel op, maar die kun je minder vaak gebruiken dan ik graag zou willen.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in meer auto's het gevoel heb dat er naar mijn smaak een te licht gaspedaal in zit. Ik merk dat op de 1 of andere manier ook aan mijn schenen...

Nu vraag ik mij een paar dingen af:

  1. Zijn er meer mensen met deze ervaring?
  2. Is er iets te wijzigen aan de stand van het gaspedaal (bv wat vlakker)?
  3. Is het gaspedaal te verzwaren (waardoor je je voet wat meer kunt laten rusten)?

Ben heel benieuwd naar jullie reakties!

ps: tot nu toe is dit het enige minpuntje dat ik heb kunnen vinden op de RR!!! :worshippy:
 

nemo

Senior Member
Hey Jaspernl. Wat vervelend dat je hier last van hebt. Ik heb geen ervaringen met de RR, maar ik herken wel je probleem mbt het gaspedaal. In een van mijn vorige wagens had ik ook echt pijn in mijn schenen na het rijden! Dus alleen daar kan ik wat over zeggen: je bent niet de enige die die rare pijn hebt!
 

jaspernl

Actief lid
Hey Jaspernl. Wat vervelend dat je hier last van hebt. Ik heb geen ervaringen met de RR, maar ik herken wel je probleem mbt het gaspedaal. In een van mijn vorige wagens had ik ook echt pijn in mijn schenen na het rijden! Dus alleen daar kan ik wat over zeggen: je bent niet de enige die die rare pijn hebt!

Nou... Last... Da's wat zwaar uitgedrukt. Ik heb gelukkig ook geen pijn. Maar ik voel het wel, en het is niet prettig.

Bij mijn Passat (hij is nog steeds te koop... ;)) heb ik het echt helemaal niet. Bij mijn Octavia had ik het ook een klein beetje. Minder dat mij de RR volgens mij. Daar had ik een balkje tegen de zijkant aangemaakt waar mijn voet op kon rusten als ik op cc reed. Mijn voet stond dan rechts op het balkje, en met het midden van de voet op het gaspedaal. Ik vond dat erg fijn, mijn vrouw niet: zij kwam met gasgeven nogaleens tegen dat balkje aan...

Ik heb ook een Picasso gehad. Daarbij was het echt heel erg. Astra weet ik niet meer zo goed. Focus had het wel, meen ik. Mijn vrouw heeft een Golf, en daar voel ik het ook bij...

Kortom, ik ben een gevoelig typje hierin blijkbaar...:1819:
 

Abo

Lid
Dit kan ik me alleen herinneren van de Fiat 128 , mijn lesauto van vroeger.
Bij hogere snelheid zat de voet iets meer naar beneden, dus geen last. Echter bij lagere snelheid moest ik ook mijn rechtervoet iets omhoog houden, erg oncomfortabel. Met andere auto's heb ik hier nooit geen last van gehad. Ook bij mijn Roomster heb ik er geen last van. Probeer je stoel eens wat verder omhoog te zetten en een ietsje meer naar achteren. Het lijkt erop dat voor jou de stand van het gaspedaal iets te hoog staat.
 
Vreemd is dat toch, hoe zulke kleine dingetjes zoveel verschil kunnen maken. Onze vorige 3 auto's hadden bijvoorbeeld allemaal een hangend gaspedaal, maar de Octavia heeft een staand pedaal. An sich vind ik dat prettiger, maar ik heb er nog te weinig mee gereden om er al aan gewend te zijn ;)
 

jaspernl

Actief lid
Dit kan ik me alleen herinneren van de Fiat 128 , mijn lesauto van vroeger.
Bij hogere snelheid zat de voet iets meer naar beneden, dus geen last. Echter bij lagere snelheid moest ik ook mijn rechtervoet iets omhoog houden, erg oncomfortabel. Met andere auto's heb ik hier nooit geen last van gehad. Ook bij mijn Roomster heb ik er geen last van. Probeer je stoel eens wat verder omhoog te zetten en een ietsje meer naar achteren. Het lijkt erop dat voor jou de stand van het gaspedaal iets te hoog staat.
Ik ben inderdaad al behoorlijk aan het kl**ien met de stoelinstelling.
Ik heb m nu helemaal naar achteren en op de laagste stand.
Ik herken je verhaal wel mbt de hogere snelheid: als je eenmaal 70-80 rijdt gaat het prima: dan heb je voldoende tegendruk.

Inderdaad heeft deze Roomster een hangend pedaal. Mijn laatste passat en daarvoor Octavia hadden een staand pedaal.

Het is geen groot probleem, maar het blijft vervelend. Ik heb er nu 1000 km op zitten, en ben er nog niet aan gewend in elk geval.

Ik heb de dealer al eens gebeld, maar die geeft aan dat er niets aan in te stellen valt. Hij wil wel eens kijken of er zelf iets verzonnen kan worden.
Ik hou jullie op de hoogte!!
 

jaspernl

Actief lid
Vandaag bij de dealer geweest. Hij heeft een veer geplaatst.
Het voelt nu veel zwaarder.
Ik ga eens even kijken hoe dit bevalt.
foto's en ervaringen komen binnenkort!
 

octofreak

Actief lid
Misschien nog een optie om de stoel verder te verlagen (indien mogelijk)?
OF zou je dan een compleet andere stoel er in moeten zetten.:confused:
 

jaspernl

Actief lid
Ik heb nu een klein beetje ervaring met de verzwaarde pedaal. En ik moet zeggen: ik ben er erg enthousiast over!! Mijn complimenten ook voor de dealer (Verdaat Veldhoven :super:)
In de stad cq file is het echt heerlijk dat ik nu niet meer het gevoel heb mijn voet op te moeten blijven tillen. Op de snelweg voel je wel dat het wat zwaarder is, maar het weegt zeker op tegen het optillen (kuiten zijn sterker dan schenen...). Daarbij rij ik op de snelweg zoveel mogelijk op cruisecontrol.

Ik ben ook meteen van een ander "probleem" af: waar laat je je rechtervoet bij ingeschakelde cruisecontrol? Ik zat er altijd mee te hannessen: op het gaspedaal laten rusten gaat niet: voor je het weet rij je alsnog te hard. Elke andere stand gaat op den duur irriteren (op de vloer, in het midden; opgetrokken en kruislings naar links; samen met de rechtervoet tegen elkaar... niets is lekker op een lang stuk). Enige dat nog fijn zit (maar niet echt veilig is...) is ónder het gaspedaal, op iets van een steun die daar zit. Maarja... Ga dan maar eens een noodstop maken... :eek:

Heel verhaal. Conclusie: een TOP-aanpassing wat mij betreft!

Als het droog is maak ik zo ff een fotootje.

Misschien nog een optie om de stoel verder te verlagen (indien mogelijk)?
OF zou je dan een compleet andere stoel er in moeten zetten.:confused:
Lager gaat niet, en is ook niet fijn: dan zie ik de neus helemaal nooit meer...
Andere stoelen?!?!?! Zeg!?!?! We gaan niet vloeken he!?!?!? Pulse-stoelen :rockon: !!!!!
 

Fabia

† In Memoriam
Ik ben ook meteen van een ander "probleem" af: waar laat je je rechtervoet bij ingeschakelde cruisecontrol? Ik zat er altijd mee te hannessen: op het gaspedaal laten rusten gaat niet: voor je het weet rij je alsnog te hard. Elke andere stand gaat op den duur irriteren (op de vloer, in het midden; opgetrokken en kruislings naar links; samen met de rechtervoet tegen elkaar... niets is lekker op een lang stuk). Enige dat nog fijn zit (maar niet echt veilig is...) is ónder het gaspedaal, op iets van een steun die daar zit. Maarja... Ga dan maar eens een noodstop maken... :eek:

Ik sla ze altijd over elkaar, zit erg relaxed.
 

jaspernl

Actief lid
Volgens mij is het droog !!!
Klopt! Woon jij hier ook??? :smiley29:

Ik sla ze altijd over elkaar, zit erg relaxed.
Doe ik ook wel eens, maar ook dat gaat bij mij irriteren. Ik leun dan op de zijkant van de voeten, en na een tijdje voelt ook dat niet fijn meer.
(wat ben ik toch een z**kerd zeg... Als ik mezelf zo terug lees... :crazy:

Nu is het weer te donker:grin:
Lang leve de flitser:

pedaal.jpg
 
Bovenaan Onderaan