Standaard dak antenne vervangen voor DAB versie?

turboturbo

Forumguru
Ik ben al een tijdje aan het oriënteren op een aftermarket autoradio. Waarbij natuurlijk de afweging komt; wordt het meteen een DAB versie.

Het gaat om mijn Octavia 1U (Combi) uit 2003.

Je moet er dan nog extra een losse DAB antenne bij kopen die je op de voorruit moet plakken (kosten ongeveer 4 tientjes) en ik lees er zeer wisselende ervaringen over:
9200000019314933_3.jpg


En het ziet er ook niet heel charmant uit:
798237307_529.jpg


Nu is de standaard dakantenne van mijn Octavia I erg lelijk geworden, lijkt wel aangevreten oid. Ik wilde deze al een keer gaan vervangen door een compleet nieuwe, inclusief de voet (is veel werk, weet ik) want het ziet er gewoon niet uit.

Het gaat om deze antenne:
08.751065-01.jpg



Vraag: kan ik hiervan meteen een DAB antenne voor op het dak kopen die plaatsen? Hoe zit het met de bedrading die vanuit het dashboard (?) naar het dak loopt, en wat voor soort antenne of aansluiting moet ik dan hebben? Moet ik dan ook nieuwe bedrading trekken en is dat een beetje zelf te doen?
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
De nieuwere Skoda-modellen (O2, S2 en nieuwer hebben bekabeling met Fakra aansluitingen. Daarop past ook een SMB antenneaansluiting. Hoe het met de oudere modellen zit weet ik niet.

Wat je dus moet uitvogelen is:
  1. Hoe groot is het gat wat in je dak zit?
  2. Wat voor stekker(s) heeft de bekabeling in je O1?
  3. Waar liggen de stekkers (vlak onder de antenne of verder weg)?
  4. Welke functies vervult je antenne nu? (Mogelijkheden zijn carkit, FM, telefoon, standverwarming, GPS etc)
  5. Hoe ga je de hemelbekleding loshalen?
Voor mijn S2 stond ik voor hetzelfde probleem (na aanschaf van een DAB autoradio). Omdat ik geen haaievin antennes kon vinden die minimaal GPS, telefoon en DAB konden combineren, is bij mij de keuze toch op een ruitantenne gevallen, en wel de Alpine KAE-220DA. Deze heb ik op een achterste zijruit geplakt, omdat ik deze vanwege de voorruitverwarming
niet op de voorruit kon monteren. Deze antenne werkt eigenlijk prima, uitval van DAB komt maar hoogst zelden voor, en dan schakelt de radio netjes over naar de FM.
Enig nadeel van deze antenne is dat ie enorm lelijk is, en het versterkerblok in het zicht gemonteerd zit.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Dank voor je antwoord, @andrehj en de checklist van de punten die ik na moet gaan. Het lijkt er dus op dat ik eerst de oude antenne moet verwijderen voordat ik weet wat ik er terug kan plaatsen (wil ik antwoord krijgen op alle vragen)?

EDIT: in de Octavie zit een ISO stekker voor de FM antenne aansluiting. Zo een om precies te zijn:
Voor-Peugeot-307-308-Volkswagen-FM-Radio-Antenne-Speaker-Kabel-CA1603.jpg


Wat is een SMB antenne?

De functies die de antenne nu vervult, zijn voorzover ik weet alleen FM/AM. Trouwens geen idee of er ook fantoom voeding op zit.

5. Daar heeft @eriktv dacht ik al eens een mooi topic over gemaakt :)
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ik bedoelde een SMB antenneaansluiting, oftewel een antenne met een SMB stekker, zo eentje dus:
male-SMB-connector.png

En die fantoomvoeding kun je gewoon meten met een multimeter.
 

turboturbo

Forumguru
Een hele nieuwe wereld gaat voor me open... :lezen:

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens aan de slag met deze eerste vragen.
 

eriktv

Forumguru
De hemelbekleding heb ik maar zeer beperkt los hoeven halen vanwege de wissel van mijn achterklep. Had ook zeker niet tot aan de antenne kunnen komen op die manier. Veel hard plastic los moeten klikken (en klemmetjes afbreken) van de C- en D-stijl. Voor de antenne denk ik dat de B-stijl sowieso ook los moet. Verder enkel de handgrepen en evt. verlichting.
 

turboturbo

Forumguru
Hm, oke bedankt voor je aanvulling Erik.

Wat de antenne betreft; ik heb adhv een onderdeel nummer gezocht naar een replacement part: 1U0035505F

Dan zie je welke aansluitingen er op zitten @andrehj . Dat lijkt SMB, niet?
sklopna-stresni-antena-skoda-1u0035505f.jpg-1.jpg


Je zou denken dat dit te vervangen moet zijn met zoiets:
41PI0p5EQhL._SY300_.jpg



Ik vraag me af of je de standaard FM functie sowieso zou kunnen ombouwen voor DAB. Dus m.a.w. dat je de FM functie op de radio niet gebruikt en de bestaande (FM) antenne gebruikt als DAB antenne. En desnoods alleen de connectors modificeert.





Wat betreft het losmaken van de hemelbekleding

Ik was aangemoedigd door dit filmpje en dat leek allemaal vrij simpel; maar idd is het niet dezelfde auto:

Ook deze post in dit topic lijkt te spreken van een relatief simpele klus:
taking off one side of the headlining will give you access. It's an easy DIY job to get half the roof lining free - I've just done it in about 10 min. The only tools I needed were a Phillips screwdriver, a small flat-bladed screwdriver for levering off the sun visor clip and grab handle trims, a 17mm socket for the seat belt bolts and strong fingers for pulling at trim edges),. Putting it back on OK might take longer (I always work on the premise that putting something back together takes 2-3 times as long as pulling it apart). If you're putting in a powered aerial you'll need to run a lead to the back of your stereo. Just follow the aerial lead - with the roof headlining released that's 5-10 mins if you've removed the centre console and lower dash trim driver's side. Best done in a garage or when it's not raining!
Als mijn Engels een beetje goed is, begrijp ik hieruit dat je de bekleding aan een zijkant los kunt maken en er dan al bij kan.

Nog een gerelateerd topic:
http://www.briskoda.net/forums/topic/63494-headlining-apillar-trim-removal/
Nog eentje met plaatjes (weliswaar van een Fabia, maar volgens mij komt eea redelijk overeen)
http://www.briskoda.net/forums/topic/258013-how-to-replace-fabia-aerial-base/


De handleiding volgens Skoda Workshop manuals:

Octavia Mk1

Body > Body Work > Trim, noise insulation > Moulded headliner > Removing and installing moulded headliner (Octavia Combi)


– Disconnect earth strap of the battery.

– Carefully lever out the interior light with a screwdriver and disconnect the plug connection.
– Remove the cover for the sliding roof motor → Chapter.
– Remove trim panel of pillar B top → Chapter.
– Remove trim panel of pillar A → Chapter.
– Remove trim panel of pillar C above → Chapter.
– Remove trim panel of pillar D → Chapter.
– Remove the door seals in the upper area with the moulded headliner and in the rear flap seals.
– Pull off the trim of the sliding roof opening (only for vehicles with a sliding roof).
– Removing sun visors → Chapter.
– Removing recessed handles → Chapter.
– Remove rear reading lights → Chapter.
S70-0074
– Loosen the cover strip -3- (clipped) downwards and pull away from the roof frame.
– Remove plug -4- with removal tool -MP 8-602/1-.
– With the assistance of a second mechanic (risk of fracture) lower the moulded headliner -2- and remove from vehicle.
Install
Note
t Before fitting the cover strip -3- pay attention to the correct fitting position of the clips -5-.
t The spacer -1- is glued to the rear side of the moulded headliner.
– Align the front moulded headliner -2- to the sun visor retainers and to the opening of the plugs at the rear -4-.
– Press in the plugs -4-.
– Fasten sun visors.
– Clip the cover strip -3- in the roof frame.
– Ensure the correct fitting of the seal -6-.
– Install the trim of the sliding roof opening on vehicles with a sliding roof.
– Install component parts.

octavia-mk1-1321.png




EDIT: heb m'n vraag ook maar even op het Autoweek forum gezet. Mogelijk heb ik daar iets meer kans op ervaringen van mensen die dit al geprobeerd hebben (gewone fm antenne voor dab radio gebruiken, al dan niet met splitter oid)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan