standaard speakers Skoda Fabia

cvegreen

Forumguru
Ik heb een skoda fabia 1.2 6V clasic gekocht. Ik mag hem morgen namiddag gaan ophalen. Er steekt geen radio in , maar daar komt de pioneer die in mijn Hyundai zat in . Echter weet ik niet wat de standaard speakers in zo'n fabia zijn . Het betreft eentje uit 2005 . Indien me iemand daarmee kan helpen graag .

Met vriendelijke groeten

cvegreen.

Fabia

† In Memoriam
Je zal wel 4 speakers hebben, twee hoog en twee laag. De lage zitten in de deur en de hoge in de raamspijl.

cvegreen

Forumguru
Dus als ik het goed begrijp zitten er achter geen speakers ?
Ze zitten dan allemaal in het voorportier en in de A-stijl ?
Heb enkel roosters gezien in het voorportier , maar in de A-stijl niet , achterin heb ik niet gekeken waar er eventueel speakers kunnen zitten.
Indien er achter kunnen zitten , weet er iemand dan de maat daarvan ? kan misschien eens zien of ik iets kan vinden die me aanstaat . Heb liever ook speakers achter , maar dan liefst niet in de hoedenplank.

Fabia

† In Memoriam
Je hebt een classic uitvoering daar zit standaard volgens mij maar 4 speakers in.

Gieliovd

Forumguru
Ik heb in mijn combi uit 2001 6 speakers.

Voor in de deuren 2 woofers, voor in de raamstijlen 2 tweeters.

Achterin bij de handgrepen zitten nog 2 tweeters. Er zitten geen woofers in de deuren achter.

Ik wilde ook meer speakers erin hangen, maar dat is niet makkelijk.

in de combi heb je de keuze om achterin bij de achterraampjes nog 2 speakers te plaatsen. Er ligt standaard geen bekabeling.

Hoe het bij de hatchback zit... geen idee!!

Welkom op het forum trouwens!

Stel je je nog even netjes voor ook?

Edit: Heb je al gedaan!!

heb in mijn skoda fabia combi uit 2005 speakers laten inbouwen aan de zijkant in de koffer, alleen speaker met afmeting 10cm op 15 cm zouden passen.
Je kan je speakers vooraan ook vervangen, max diameter 16,5, het is echter wel een hele klus om deurpanelen te verwijderen

cvegreen

Forumguru
heb in mijn skoda fabia combi uit 2005 speakers laten inbouwen aan de zijkant in de koffer, alleen speaker met afmeting 10cm op 15 cm zouden passen.
Je kan je speakers vooraan ook vervangen, max diameter 16,5, het is echter wel een hele klus om deurpanelen te verwijderen

Als er speakers zitten vooraan zou ik afwachten tot ik ze gehoord heb om te beslissen of ze blijven of eruit moeten. Ben er niet zo'n zindelijk iemand in , dus is de kans klein dat ze eruit moeten. Ik heb graag nog wat speakers achterin, daar ik hier gelezen heb zouden er geen zitten , maar wat erin past qua diameter dan weet ik nog niet , groot moet dat niet , enkel dat er achter ook wat klank vrij komt vind ik wel leuk. Zijn er plaatsen (lees roostertjes) voorzien achteraan. Dat mogen de deuren zijn of de koffer (waar de hoedenplank op rust of zo) Subwoofer komt er niet in .

geen subwoofer? :) achteraan enkel waar je hoedenplank rust, kheb m'n eerste skoda tweedehands gekocht en de speakers waren stuk :( dus heb ik er nieuwe moeten laten inzetten

Fabia

† In Memoriam
Ik heb in mijn combi uit 2001 6 speakers.

Voor in de deuren 2 woofers, voor in de raamstijlen 2 tweeters.

Achterin bij de handgrepen zitten nog 2 tweeters. Er zitten geen woofers in de deuren achter.

!!

Volgens mij heb je of 4 speakers of 8 speakers in je auto. In mijn Equipe + zou ik er acht moeten hebben. Ga nu toch eens op zoek waar ze moeten zitten.

Gieliovd

Forumguru
Volgens mij heb je of 4 speakers of 8 speakers in je auto. In mijn Equipe + zou ik er acht moeten hebben. Ga nu toch eens op zoek waar ze moeten zitten.
Ik was ook van mening dat het er 4 of 8 zouden moeten zijn. Ik heb met mijn elegance combi toch echt 4 voorin (2 tweeters+2 woofers) en 2 tweetertjes in de achterdeuren.

Bij de hoedeplank (nouja, hoedezijl :D zitten aan de zijkant wel mooie roostertjes (ruimte voor 10x15 denk ik ja) maar geen speakers en geen bedrading standaard!

Waard te vermelden dat ik best tevreden ben met de standaard speakers hoor! Het klinkt allemaal best. Ik ben dan geen audiokenner tot in detail maar ik heb er wel oor voor. Bij mij stonden de speakers op balance -5 op de radio, dus alleen voorin geluid en achterin niet. Ik kwam er na een tijdje achter en dat scheelde echt stukken. Die achtertweeters zitten net achter mijn hoofd en dat is toch lekker ruimtelijk!

Verder geen irritante resonantie, geen kraak.

Alleen met een aftermarket radio oppassen dat je eigenlijk een fantoomvoeding voor je antenne nodig hebt, want ik heb nu k*tontvangst op de FM band. Maarja, ik luister toch ook vaak MP3.

August

Nieuw lid
Ik heb bij mijn elegance wel gewoon speakers achter in naast het dekzeil. Tweeters in de achterdeuren weet ik dan weer niet zeker, ik zit niet zo vaak achterin :smirk:

Gieliovd

Forumguru
Ik heb bij mijn elegance wel gewoon speakers achter in naast het dekzeil. Tweeters in de achterdeuren weet ik dan weer niet zeker, ik zit niet zo vaak achterin :smirk:
:disc:

Toch eens terug naar de fabriek dan.

Ik heb met de meeting nog eens zitten kijken maar zat niks in...... Ik voel me genaaid :tongue:

cvegreen

Forumguru
Ik was ook van mening dat het er 4 of 8 zouden moeten zijn. Ik heb met mijn elegance combi toch echt 4 voorin (2 tweeters+2 woofers) en 2 tweetertjes in de achterdeuren.

Bij de hoedeplank (nouja, hoedezijl :D zitten aan de zijkant wel mooie roostertjes (ruimte voor 10x15 denk ik ja) maar geen speakers en geen bedrading standaard!

Waard te vermelden dat ik best tevreden ben met de standaard speakers hoor! Het klinkt allemaal best. Ik ben dan geen audiokenner tot in detail maar ik heb er wel oor voor. Bij mij stonden de speakers op balance -5 op de radio, dus alleen voorin geluid en achterin niet. Ik kwam er na een tijdje achter en dat scheelde echt stukken. Die achtertweeters zitten net achter mijn hoofd en dat is toch lekker ruimtelijk!

Verder geen irritante resonantie, geen kraak.

Alleen met een aftermarket radio oppassen dat je eigenlijk een fantoomvoeding voor je antenne nodig hebt, want ik heb nu k*tontvangst op de FM band. Maarja, ik luister toch ook vaak MP3.

Wat is fantoomvoeding ?
Ik luister eigenlijk net vaak naar radio en niet vaak naar cd.

Gieliovd

Forumguru
Wat is fantoomvoeding ?
Ik luister eigenlijk net vaak naar radio en niet vaak naar cd.
De antenne bij een Fabia (ongetwijfeld andere types) is een actieve antenne. Dat wil zeggen dat hij voeding nodig heeft.

In de originele radio's zit een aansluiting welke de antenne voedt, er staat gewoon 12 volt op welke via de draadkern naar de antenne gaat.

In aftermarket radio's (met uitzondering van bepaalde luxe types) zit een passieve antenne aansluiting.

Het gevolg is dat de antenne geen stroom krijgt en dus veel minder goed werkt! 5 km rijden zorgt al voor bereikverlies en kraken.

Wat je dan nodig hebt is een adaptertje (fantoomvoeding) welke je tussen je antenne aansluiting plaatst en aansluit aan een geschakelde +. Zo wordt je antenne dus evengoed gevoed!

Kost vrij weinig geld bij conrad.nl ofzo.

Fabia

† In Memoriam
Aha, dat is handig om te weten. Ik heb een Pioneer radio en het ontvangst is inderdaad af en toe erg slecht.

cvegreen

Forumguru
ik heb eens gekeken hoeveel zo'n fantoomvoeding kost. Dat draait bijn ron devries toch tussen de 20 en de 40 euro . Zonder verzendingskosten. Dus voor Belgie nog eens 15€ erbij en dat komt wel vrij duur uit vind ik . kan dan beter de originele antenne eraf draaien en een passieve in de plaats erop draaien.

Gieliovd

Forumguru
kan dan beter de originele antenne eraf draaien en een passieve in de plaats erop draaien.​
Naar ik weet is het niet zo gemakkelijk! Het zit helemaal vast aan het dak met een of ander kliksysteem dat je met gevaar voor eigen leven los kan halen.

Nooit geprobeerd!

cvegreen

Forumguru
Kan nog altijd vooraan het dak een antenne bijplaatsen en die originele laten zitten waar ze zit.

Fabia

† In Memoriam
Naar ik weet is het niet zo gemakkelijk! Het zit helemaal vast aan het dak met een of ander kliksysteem dat je met gevaar voor eigen leven los kan halen.

Nooit geprobeerd!

Gelukkig maar want van mijn vorige Fabia is íe gejat. Je staat toch raar te kijken dat je antenne weg is.

cvegreen

Forumguru
De antenne bij een Fabia (ongetwijfeld andere types) is een actieve antenne. Dat wil zeggen dat hij voeding nodig heeft.

In de originele radio's zit een aansluiting welke de antenne voedt, er staat gewoon 12 volt op welke via de draadkern naar de antenne gaat.

In aftermarket radio's (met uitzondering van bepaalde luxe types) zit een passieve antenne aansluiting.

Het gevolg is dat de antenne geen stroom krijgt en dus veel minder goed werkt! 5 km rijden zorgt al voor bereikverlies en kraken.

Wat je dan nodig hebt is een adaptertje (fantoomvoeding) welke je tussen je antenne aansluiting plaatst en aansluit aan een geschakelde +. Zo wordt je antenne dus evengoed gevoed!

Kost vrij weinig geld bij conrad.nl ofzo.

Het heeft een tijdje geduurd maar de fantoomvoeding komt er .
Ik heb een tijdje bezig geweest met iemand vanop 2dehands.be en die had er 2 liggen . Kost in de winkel snel zo'n 30€ ik heb er eentje gekocht aan 3€+4,95 verzending dus voor net geen 8€ zal ik binnenkort ook fantoomvoeding hebben . zal het resultaat wel tonen , nu maar hopen dat het correct is wat ik ga ontvangen of het word uiteindelijk nog een dure fantoomvoeding .

Bovenaan Onderaan