Standaard trekhaak andere alternator en vliegwiel

Hallo
gisteren mijn O2 afgehaald: lekker autootje!!!

Toevallig kwam ik iemand tegen die automechaniek doet bij VAG. Hij vertelde mij dat het goed was dat ik een standaard (fabriek) afneembare trekhaak had genomen omdat bij VW en AUDI dan in de fabriek een sterkere alternator en vliegwiel wordt geplaatst omdat ze weten dat je gaat trekken met de wagen.

Mijn vraag:

Kan er iemand dit bevestigen of is het larie en apenkool?

En indien dit waar is geldt dit dan ook voor SKODA?

Leek mij wel handig om weten: als je toch van plan bent een trekhaak te laten plaatsen kan je het beter vanuit de fabriek doen. Als het waar is natuurlijk.

purk

Senior Member
onzin alleen heb je een sterkere koeling( ventilator met een grotere koel vermogen. )

Leek mij ook al wat overdreven, een sterkere alternator??? Het zou wel kunnen dat hij de ventilator bedoelde i.p.v. het vliegwiel. Dus zat er toch wat waarheid in.

SkodaMan

Actief lid
Hij bedoeld inderdaad de Dynamo maar het woord Alternator is meer correct dan Dynamo. Een Alternator is een draaistroomgenerator waarbij het primaire magnetisch veld wordt opgewekt met spoelen i.p.v. met een permanente magneet zoals bij een Dynamo.

Vroeger hadden auto's Dynamo's en die kon je dus aanduwen als de accu helemaal leeg was of als er helemaal geen accu in zat. De draaistroomgenerator in moderne auto's heeft (een beetje) spanning nodig voor de primaire spoelen en dus kan je de auto niet aanduwen als de accu leeg is of ontbreekt.

Ja zunne, bij ons in België is 'alternator' algemeen in gebruik voor auto's. Dus niet dat ik er veel van af weet of zo.

Bij VW klopt dat, ze spreken dan over een pakket wat je moet kopen omdat je een trekhaak wilt monteren. Bestaat inderdaad uit versterkte motorkoeling en zwaardere dynamo.
In NL staat het in ieder geval bij Skoda niet op de optielijst.

Re: Standaard trekhaak andere alternator en vliegw

Heb me laten vertellen dat elke octavia in nederland standaard wordt voorzien van de zwaardere koeling.

SkodaMan

Actief lid

</font><blockquote><font class="small">Citaat: One_Happy_Rider</font><hr />

Heb me laten vertellen dat elke octavia in nederland standaard wordt voorzien van de zwaardere koeling.

[/ QUOTE ]

....omdat heel veel auto's in NL een trekhaak hebben. Zelfs Porche's, Mercedesen enzovoorts. Nederland trekhaakland.

In België zijn er ook veel wagens met een trekhaak hoor, zij het niet altijd voor een caravan maar ook zeer vaak voor een aanhangwagen. België het doe het zelf land! Vooral zaterdag is aanhangerdag.

Bovenaan Onderaan