Waar lees jij in de wet (voertuigreglement) dat de hulpkoppeling niet op het afneembare deel van de trekhaak gemonteerd mag worden? Dat zou namelijk het volgende betekenen:
- Stel dat je die koppeling al zou kunnen monteren aan een vast deel van de carosserie, dat geen enkele huuraanhanger meer past, omdat de hulpkoppeling (dikke staalkabel) dan altijd te kort is en
- dat Westfalia (toch geen kleintje op het gebied van trekhaken) in zijn eigen webshop hulpkoppelingen verkoopt die illegaal zijn...
Volgens mij is het zo dat een losneembare trekhaak voor de wet gewoon als vast onderdeel van de auto wordt gezien.
Edit: toch maar even het voertuigreglement erbij gezocht en het volgende gevonden:
Artikel 5.18.34 lid 2.
Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting, moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.
Hierboven staat dus dat de losbreekreminrichting gewoon aan een daartoe bestemde beugel van de trekhaak mag worden bevestigd. Over losneembare kogels wordt niet gesproken, over het doel wel: nl. zorgen dat de aanhanger remt als de koppeling van de aanhanger van de kogel raakt. Dus NIET zorgen dat de aanhanger remt als het losneembare deel van de trekhaak los raakt.
En dan hier het stuk over de hulpkoppeling:
Artikel 5.18.57
De hulpkoppeling van middenasaanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 1500 kg moet zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat deze slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling, en dat bij gebruik van de hulpkoppeling de trekboom of koppeling van de aanhangwagen de grond niet raakt.
Hierboven staat eigenlijk over de hulpkoppeling qua bevestiging hetzelfde als over de losbreekreminrichting, dus bevestigen aan een daartoe bestemd deel van de trekhaak, alleen het doel is anders, nl. voorkomen dat de aanhanger los raakt van de auto en dat de trekboom de grond raakt.