Standaard voorkomende problemen bij de SuperB

redyak

Lid
Ik weet het , hier willen we eigenlijk niet aan denken maar wie voorbereid is hoeft niet voor verrassingen te staan. Ik heb in ieder geval ervaring met 1 en een ander ben ik voor gewaarschuwd.
Wie weet er meer ? Al we genoeg verzamelen iets voor een complete lijst in de download sectie?

1. De dakantenne op de 2008-2010 Skoda met spriet in de vin is niet strak genoeg vastgedraaid en er slaat vocht in. HIerbij gaat je GPS antenne eraan. Schijn niet alleen SuperB te zijn. Goedkoopste oplossing buiten garantie is het plaatsen van een GPS antenne met fakra aansluiting op je dashboard (kost 25 euro zelf te doen)

Monteurtje

Forumguru
Wat betreft die antenne, dat komt niet door het niet goed vast zitten. Er is namelijk een modificatie voor die antenne gekomen.
Inderdaad een goedkope oplossing is een losse antenne voor het geval je het zelf moet betalen.

redyak

Lid
Ja helaas moest ik het zelf betalen. Ik had gelezen in een duits forum dat het kwam omdat hij niet strak genoeg zat en dat er daardoor water onder de rubber afdichting door kon. En idd mijn antenne/vin zat niet erg vast.

RayDelft

Forumguru
Ik klop het onmiddellijk af, maar ik heb nog geen problemen aan mijn Superb ontdekt. Behalve dan dat na ca 5 a 600 kilometer mijn tank leeg is. Wel vind ik het erg nuttig als er per type Skoda een lijst wordt aangelegd met veel voorkomende problemen.
Misschien dat sommige problemen als zo'n lijst bekend is, voorkomen kunnen worden.
Eigenlijk hoort zo'n lijst op een forum als dit te staan. De vraag is alleen hoe kom je aan een duidelijke lijst van problemen zonder te veel toelichtende teksten zodat het overzichtelijk blijft. Eigenlijk zou er per probleem geturft moeten worden.

RayDelft

Forumguru
Ik zit er nog eens over na te denken; hier hebben we vanwege het aantal leden een fantastisch kans om een mooie database aan te leggen van problemen per model.

De volgende parameters zouden dan kunnen gelden:

- Type (bijvoorbeeld Fabia)
- Bouwjaar
- Km stand
- korte omschrijving van probleem (willekeurig voorbeeld : "EGR klep defect " )
enz.

Zoiets zou in een spreadsheet van tjd tot tijd gepubliceerd kunnen worden.

We zouden er een standaardformulier voor kunnen ontwerpen.

Of dit een goed idee is laat ik graag aan de lezer over.
Ik wil er mijn medewerking wel aan verlenen.

@ mods ,stuur me een berichtje als je er iets in ziet.

plaza

Forumguru
Luidsprekers in de deuren die kapot gaan en bonken, zijn bij mij al vervangen onder garantie , en is een
bekend euvel bij de importeur.

andrehj

Forumguru
Bekend probleem voor de Octavia en bij mij ook vervangen: het derde remlicht
Eeuh, volgens mij gaat het hier over de Superb. En daarvan blijven (v.z.i.w) de remlichten gewoon heel.

@Moderator: Zou je, om thread-vervuiling te voorkomen, de gequote post (en daarna ook deze) willen verwijderen?

andrehj

Forumguru
Luidsprekers in de deuren die kapot gaan en bonken, zijn bij mij al vervangen onder garantie , en is een
bekend euvel bij de importeur.
Volgens mij bedoel je de problemen met de bassluidsprekers van de Sound Systems van de eerste jaren. Dit probleem is vanaf MJ2012 verholpen. Helaas is ook hier de censuur van Pon overheen gegaan: sinds 2012 (weet het exacte jaartal niet zeker) is het Sound System in Nederland alleen nog te krijgen op de Elegance Business Line.

Noord26

Forumguru
Wat is dat probleem met de bass luidsprekers dan precies? Ik betrap mijzelf er namelijk op dat ik de bass op ongeveer de helft heb staan van origineel..

ertromp

Forumguru
Eeuh, volgens mij gaat het hier over de Superb. En daarvan blijven (v.z.i.w) de remlichten gewoon heel.

@Moderator: Zou je, om thread-vervuiling te voorkomen, de gequote post (en daarna ook deze) willen verwijderen?

Doel is om een totaaloverzicht voor alle typen met bekende "problemen" te krijgen vandaar de aanvulling

andrehj

Forumguru
Doel is om een totaaloverzicht voor alle typen met bekende "problemen" te krijgen vandaar de aanvulling
Alle typen door elkaar in één topic? Dat wordt een totaal onoverzichtelijk geheel :crazy:. En bovendien is het doel van de topicstarter (getuige de titel van het topic) heel anders. Laten we ons dus maar netjes aan de titel houden en hier de problemen van de Superb (S2?) behandelen.

TDI_DSG

Senior Member
Bij de bass luidsprekers van het soundsysteem komt het voor dat andere delen van de voorportieren gaan meetrillen. Ben hiervoor al meerdere keren bij de dealer geweest en ook hiervoor is een modificatie beschikbaar. Het heeft dacht ik te maken met de bedrading van de elektrische raambediening. Bij mijn superb hebben ze ongeveer alles in de portieren vastgezet / vastgekit om meetrillen te voorkomen.

Verder heb ik (en ook andere superb bezitters) een enkele keer last met tanken. Je krijgt de tank dan niet normaal gevuld. Het tankpistool slaat steeds af (ook al trek je hem een stukje terug of draai je hem 360 graden). Oplossing is doorrijden naar volgende tankstation en daar werkt het dan gelukkig wel.

ertromp

Forumguru
Alle typen door elkaar in één topic? Dat wordt een totaal onoverzichtelijk geheel :crazy:. En bovendien is het doel van de topicstarter (getuige de titel van het topic) heel anders. Laten we ons dus maar netjes aan de titel houden en hier de problemen van de Superb (S2?) behandelen.

Zie post 5!!!! Jammer dat we alleen iets type specifieks gaan doen.

mikehotel

Actief lid
Betreft:
Superb 2 Combi

Omschrijivng:
Krakende wielophanging (voor en achter) bij het nemen van verkeersdrempels.

Oplossing:
????

andrehj

Forumguru
Zie post 5!!!! Jammer dat we alleen iets type specifieks gaan doen.
Ik weet niet wat jij met de moderatoren hebt afgesproken, maar het wordt zo natuurlijk niet bepaald duidelijk. Het lijkt nu dat je het topic van Redyak gebruikt voor iets anders. Bovendien is de topictitel (en de plek, in het S2 subforum) nu niet meer in overeenstemming met de inhoud, en zal iemand die later zoekt naar mankementen aan bijvoorbeeld een Fabia, nooit in dit topic terecht komen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van al die moeite die er in wordt gestopt.
Of je doet het goed of je doet het niet (is altijd mijn motto).
Maar ik blijf erbij: Zo'n topic wordt een onoverzichtelijk geheel als je meerdere typen op één hoop gaat gooien.

Maar als aan beide onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

1. De Topicstarter (of de Moderatoren) vind(en) het goed en
  2. Het geheel wordt gerenamed en verplaatst naar een algemene plek op het forum
dan zal ik ophouden met zeuren en netjes meewerken.

redyak

Lid
Ik lees het wel en pak mijn info er wel uit :tongue:
Dat van dat bonken herken ik uit mijn lease SuperB van 2008 (1 van de eerste toen at er op een AMbiton Bus. nog een Columbus en Soundsystem). Nooit vervangen want ik moest er na een jaar uit :( (2 ledig)

Miez1

Forumguru
Ik weet niet of het hier past, maar incourante kwaliteit van de standaard vloermatten (na 60000km) zit ik er dwars doorheen ondanks het feit dat ik geen naaldhakken draag. Overigens bijzonder netjes opgelost door mijn dealer (Holsch Lelystad).

Alles gute !

Miez

Het enige minpuntje van mijn SuperBII is een lastig te openen linker achterdeur. Je moet echt flink kracht zetten. Ook bij het dichtgooien uhhh ..en valt ie niet altijd lekker in het slot. Dus dan opnieuw dichtdoen nodig.
Ik ga er bij de eerste beurt naar laten kijken maar ik meen me te herinneren dat ik dit vaker gehoord heb. iemand?

Bovenaan Onderaan