Standard carkit Skoda Fabia en een iphone

dbraakman80

Nieuw lid
Hallo ik ga vanavond als het goed is een handtekening zetten voor de Skoda Fabia scout 1.2 tsi met dsg bak.

Ik wilde ook graag de standard carkit (bluetooth) erin laten zetten echter kan de dealer mij niet zeggen of de iphone 4s met ios5 werkt.

is er iemand die mij hier duidelijk antwoord op kan geven ik heb diverse forum draadjes erover gelezen maar nergens een duidelijk antwoord gevonden.

De vraag is:

1. werkt de iphone 4s met ios op de carkit
  2. werkt de synchronisatie met het telefoonboek
  3. kan je door je telefoonboek scrollen op het maxidot display en een contact kiezen om te bellen
  4. kan je ook via spraak bellen

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Je hebt je Fabia DSG net op tijd besteld. Na 17 december kan je geen DSG meer bestellen op je Fabia.

Canon-Eye

Forumguru
@Marinda:
Ik heb geen iPhone, maar ik wou dat ik ook voor een Parrot had gekozen ipv de fabrieks-bluetoothvoorziening. Ik erger me dagelijks aan dat ding...

Marinda

Nieuw lid
@Canon-Eye

Heb je zo'n slechte verbinding dan, ik heb puur ervoor gekozen omdat er geen standaard in die swing radio geen bluetooth in zat en nou er veel meer voor te betalen vond ik ook echt niet nodig vandaar deze keuze en in mijn familiekring zijn er hele positieve reaktie's over de parrot

Canon-Eye

Forumguru
Nee, de verbinding is prima - en da's dan ook precies het enige.

De bediening met het wieltje links op het MF stuur en dat wipknopje op de rechter stengel vind ik op zichzelf al irritant omslachtig in vergelijking met de Parrot in m'n vorige auto, maar dáár is nog wel aan te wennen. In de Maxidot zie je wel goed wat er gebeurt, en vooral ook wat er niet gebeurt...

Waar ik niet aan wen is:
  1. dat ik via Phone Book alleen de nummers van de laatste 4 of 5 gevoerde gesprekken kan doorscrollen en niet de rest van m'n nummers kan benaderen.
  2. dat ik in het menu naar "Back" kan gaan, maar als ik dan op het wieltje druk gebeurt er meestal niets (de Maxidot blijft in het menu hangen). Oplossing: terug naar het phonebook, een nummer kiezen door op het wieltje te drukken en nog tijdens het kiezen via de stengel op "End call" te drukken voordat de verbinding er is (want ik wou helemaal geen gesprek) - dán kom ik in het startscherm, en als ik dán lang op het onderste deel van het wipknopje druk komt de Maxidot terug met wat ik eigenlijk wil zien (meestal het verbruik).
    En bij al die handelingen zit je naar de Maxidot te loeren inplaats van op de weg te letten. Lekker veilig, zo'n handsfree set...
  3. dat mijn vrouw, als zij start en wegrijdt terwijl ik (bv. op de oprit) binnen het bereik ben en mijn telefoon zich heeft aangemeld, verder de hele rit tegen een schermpje "connection lost" zit aan te kijken dat je niet wegkrijgt (tenzij je stopt, contact afzet en opnieuw start). Ik heb het gesimuleerd door zelf tijdens de rit mijn telefoon uit te schakelen (nee, ik stond stil met doorlopende motor) en ik krijg het niet voor elkaar.
  4. Bij het aan- en afmelden van de telefoon klinkt er een gongslag (vergelijkbaar met de waarschuwing voor brandstofnivo, buitentemperatuur 4 graden of lager e.d.). Het geluidsvolume van de telefoongesprekken kun je met het wieltje regelen, net als het radiovolume maar wel geheel onafhankelijk daarvan. Het volume van die aan/afmeldgong is gekoppeld aan dat van de gesprekken, maar wel op een veel hogere stand: bij het einde van een gesprek moet ik het volume daarom als de donder terugrollen van ca. 25 naar 13 of zo, vóórdat de radio er weer inkomt. Als ik dat vergeet, dan merk je dat niet aan de radio, maar wel als ik stop, het contact afzet en de sleutel eruit trek zodat de telf zich afmeldt: die gong klinkt dan als een kanonschot. Omgekeerd moet ik bij het binnenkomen van het gesprek het tel-volume dus van ca. 13 naar 25 opschroeven, anders s de stem van de andere kant totaal onhoorbaar.
Dit zijn zo de ergernisjes die het gebruik van de fabrieks-bluetooth minder aangenaam maken. Die parrot kun je grotendeels op het gehoor en gevoel bedienen met één draai/drukknop, een "opnemen" en een "verbreken" toetsje...

Er kómt nog een dag, dat ik die BT met een grote boog overboord flikker en alsnog een Parrot laat installeren. Wat me vooral nog tegenhoudt is, dat ik 'm in mijn Octavia mooi weggewerkt had zitten in de asbak: klepje dicht, niks van te zien. Dat gaat in de Fabia helaas niet lukken (geen asbak, dus geen klepje), maar daar stap ik nog wel een keer overheen, schat ik zo...

Monteurtje

Forumguru
@canon-eye. Ergenis/punt 4. Dat kan met de testkast uitgeschakeld worden. Dus even langs de garage en je hebt een ergenis minder.

Canon-Eye

Forumguru
@Monteurtje:
Die zal ik onthouden. Moet er binnenkort toch heen (voor aanvullende achteruitrijverlichting - ander topic - foto volgt na montage), dus dat komt wel goed.
Bedankt!!:aangenaam:

Esli

Lid
@dbraakman

punt 1 -4 = ja
Ik heb alleen ios 4.3.3

@Canon-eye
  • dat ik via Phone Book alleen de nummers van de laatste 4 of 5 gevoerde gesprekken kan doorscrollen en niet de rest van m'n nummers kan benaderen.
Klopt, heb ik ook.
  • dat ik in het menu naar "Back" kan gaan, maar als ik dan op het wieltje druk gebeurt er meestal niets (de Maxidot blijft in het menu hangen). Oplossing: terug naar het phonebook, een nummer kiezen door op het wieltje te drukken en nog tijdens het kiezen via de stengel op "End call" te drukken voordat de verbinding er is (want ik wou helemaal geen gesprek) - dán kom ik in het startscherm, en als ik dán lang op het onderste deel van het wipknopje druk komt de Maxidot terug met wat ik eigenlijk wil zien (meestal het verbruik).
    En bij al die handelingen zit je naar de Maxidot te loeren inplaats van op de weg te letten. Lekker veilig, zo'n handsfree set..
Je moet ook op het knopje rechts drukken als je op back staat, werkt niet met het wieltje.
Wat nou wel weer handig zou zijn is dat je vanaf de 1e psotie in die lijst naar boven kan scrollen en dan meteen op de laatste terecht komt.
  • dat mijn vrouw, als zij start en wegrijdt terwijl ik (bv. op de oprit) binnen het bereik ben en mijn telefoon zich heeft aangemeld, verder de hele rit tegen een schermpje "connection lost" zit aan te kijken dat je niet wegkrijgt (tenzij je stopt, contact afzet en opnieuw start). Ik heb het gesimuleerd door zelf tijdens de rit mijn telefoon uit te schakelen (nee, ik stond stil met doorlopende motor) en ik krijg het niet voor elkaar.
Ken ik maar hij gaat bij mij vanzelf op zoek naar een telefoon na een minuut of wat.

Dat met dat wieltje de ene keer wel en dan weer niet is zwaar irritant maar went wel.
In principe gebruik ik het wieltje om via voice command het gesprek op te zetten.
Beeindigen doe ik via de iphone of via het knopje rechts.

Heb je die voice command onder de knie dan heb je bijna nooit je telefoonboek nodig.
Wat wel zeer hilarisch is, is dat wanneer je de taal op engels hebt staan, je ook alle namen op zijn engels uit moet spreken.
Mijn kinderen vinden dat zeer grappig.

Ohja, gaat de telefoon over en pak ik die op via de iphone dan gaat hij automatisch van de handsfree af.
(zie je ook in het display) Dan kun je dus prive bellen zonder dat de hele auto mee kan genieten.
Als je dat niet weet dan zoek je je rot waarom dat gebeurt.
Maar ik meen mij te herinneren dat er iemand uit dit forum n contact is met Pon om de functionaliteit van het wieltje en het knopje beter op elkaar af te stemmen.
Het is verre van logisch dat je soms het wiletje wel en soms niet kan gebruiken.

Afgezien van de eigenaardigheden werkt de kit prima, goed geluid en de microfoon werkt ook prima.

Canon-Eye

Forumguru
@Esli:

Je moet ook op het knopje rechts drukken als je op back staat, werkt niet met het wieltje.
(Tuimel)Knopje rechts laat me alleen door het menu heen en weer scrollen. Als ik dan op "Back" sta, zou je een met druk op het wieltje een scherm terug moeten kunnen - en dát gaat dus niet.

Na een kwartier nog niks - en dan ben ik het alláng zat...!

Heb je die voice command onder de knie dan heb je bijna nooit je telefoonboek nodig.
Hou ik niet zo van. Er zitten knoppen op, en die moeten het gewoon doen zonder dat ik tegen m'n auto hoef te praten...

Als iemand het ding wil kopen...? (als het überhaupt over te bouwen is)

Canon-Eye

Forumguru
@Esli:

Je moet ook op het knopje rechts drukken als je op back staat, werkt niet met het wieltje
(Tuimel)knopje rechts laat me door het menu scrollen. Als ik dan op "Back"ben aangekomen, dan moet je met een druk op het wieltje terugkunnen naar het voorgaande scherm. Niet, dus!

hij gaat bij mij vanzelf op zoek naar een telefoon na een minuut of wat
Nou, na een kwartier nog niks. Dan ben ik het alláng zat!

In principe gebruik ik het wieltje om via voice command het gesprek op te zetten
Hou ik niet zo van: geen zin om tegen m'n auto te gaan zitten praten.
Er zitten niet voor niks knoppen op, die moeten het gewoon doen.

Evengoed dank voor de moeite van het uitleggen. Ik denk toch dattie eruit gaat...

Bovenaan Onderaan