Stapelen in de hoogte??? Graag uw advies

Muug

Senior Member
Yoooooooo de manne,

ik zoek advies bij de mensen die de kofferruimte van een Yeti al ne keer tot tegen het dak hebben volgepropt....

Eén van de redenen ooit om onze Yeti te kopen was de verdomd grote kofferruimte, quasi zo groot als de Roomster. Maar al redelijk rap na aankoop had ik door dat het grote aantal kofferliters wellicht te danken is aan het serieus hoge dak, en zeker niet aan de ruimte tussen de achterzetels en het kofferdeksel. Kortom, wil je véél in de koffer steken dan moet je in de hoogte beginnen stapelen. Wel, twéé curverbakken op elkaar lijkt mij nog ok, om de eenvoudige reden dat die niet boven de rugleuning uitkomen, maar eigenijk moet je er drie op elkaar kunnen zetten om de kofferruimte optimaal te benutten. En, heb ik nog niet geprobeerd, misschien passen er wel vier op elkaar? In het gekste scenario heb je dan vier bakken op de grond, in drie lagen (misschien wel vier?) , is twaalf (16?) bakken vol kampeerspullen, eten , drinken, schoenen, kleren, etc... Maar dan heb je opnieuw een probleem natuurlijk, je zit dan met een 3D-puzzel die je elke keer als je iets hebben wilt, moet verbouwen! Extra probleemje duikt bovendien - letterlijk - op als je een noodstop moet maken: die bovenste bakken knallen tegen je achterhoofd, en misschien zelfs wel tegen de voorruit....
Kortom, ondanks mijn denkoefeningen heb ik nog niet de beste oplossing gevonden om die koffer ordelijk vol te krijgen.
En jullie?

(oja, en als je zo'n "ingebouwd" reservewiel hebt, dan zit dat opstaande randje VERDOMD in de weg van die curverbakken!)
 

Skoda-MAN

Forumguru
Scheidingsnet monteren tussen lading en inzittenden.
Aan de achterzijde van de achterbank zit af fabriek een cassette met een scheidingsnet die ik uit kan trekken en in speciale houders in het plafond vastgezet kan worden.
Als de bank naar voren is geklapt dan kan ik weer dat net uittrekken in komt die vast te zitten in houders net achter de voorstoelen.
Dit systeem hoort standaard bij de variabele kofferruimte in de Octavia.
Misschien is er voor de Yeti ook zoiets mogelijk.
 

Cordoba

Forumguru
Geen ervaring met de Yeti, maar al decennia regelmatig aan het stouwen van dozen en kratten als ik weer naar een ruilbeurs ga. Allereerst is het van belang de zwaarste bakken onderop en zo ver mogelijk naar voren te plaatsen, en de lichtste bovenop. Dat heeft niet alleen te maken met het gewicht dat je tegen je achterhoofd kunt krijgen, maar ook met het zwaartepunt (stabiliteit) van je beladen voertuig.

Als je de achterbank niet of niet helemaal nodig hebt voor passagiers, kun je een deel van je lading daar ook plaatsen, maar wel zorgen dat het daar vast staat evt. met hulp van de gordels. Tenslotte zou je een hondenrek of een bagagenet kunnen plaatsen om te voorkomen dat zaken over de rugleuning heen in het passagierscompartiment terechtkomen bij een noodstop. Daarnaast kunnen de hoofdsteunen ook kunnen helpen om zaken achter de rugleuningen te houden. (eventueel de hoogte van de hoofdsteun aanpassen)
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor elke hatchback- of combi-achtige geldt natuurlijk altijd dat losse lading die over de achterbank heen zou kunnen vliegen deugdelijk moet worden tegengehouden door een rek of stevig net. Ook zijwaarts zekeren verdient trouwens aanbeveling, om te voorkomen dat zo'n box door een zijruit vliegt bij een elandproefmanoeuvre...
 

Muug

Senior Member
Scheidingsnet monteren tussen lading en inzittenden.
Aan de achterzijde van de achterbank zit af fabriek een cassette met een scheidingsnet die ik uit kan trekken en in speciale houders in het plafond vastgezet kan worden.
De achterbank van de yeti bestaat uit drie aparte stoelen die ook nog eens in de langsrichting verschoven kunnen worden, dus hier geen cassette met scheidingsnet.
Het plafond is ook heel erg maagdelijk, er zijn nergens houders te zien.

Dat zwaar onderaan hoort en liefst zo centraal mogelijk, dat weet ik al ettelijke jaren, want ik ga regelmatig per moto op reis en dan wil je toch ook alles lekker in balans hebben. ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt wellicht van een stevig net dat aan beide zijkanten wordt bevestigd een zg. 'kopsjorring' maken.
 

EdK

Forumguru
Zou zeggen als je zo veel lading moet meenemen en je bent met zijn tweeën dan de achter stoelen lekker thuis laten.
Kun je lekker vlak blijven laden en is de lading geen gevaar bij noodstops.
En anders een hondenrek tussen bagageruim en achterstoelen plaatsen.
Met die netjes lijkt het veilig maar bij een noodstop is de kans nog groot dat alles naar voren komt.

Als wij met zijn drieën op vakantie gaan met de Yeti dan gaat er één stoel geheel uit met de hoedenplank.
En met deze verworven ruimte gaat alles wat we voor een vakantie nodig hebben mee.
En de spullen komen niet boven de rugleuning uit.
En zodra er toch meer is aan spullen dan gaan we nog eens goed kijken of we het nu wel echt nodig hebben.
Want ervaring is dat je vaak meer meesleept dan nodig is, en dat je sommige dingen meehebt die je uiteindelijk nooit uit de wagen haalt.
En dan heb ik het niet over reservewiel of wat gereedschap
 

Muug

Senior Member
We zijn ook met z'n drieën, en ik zou er ook twee van de drie achterste stoelen uithalen, dat wint lekker veel plaats. Maar bij ons zit er - beetje helaas - een groot reservewiel in en dat neemt verdomd veel nuttige ruimte weg. :( Reken zo'n 20cm in de hoogte en dat over de volledige breedte en diepte van de koffer! En die wielbak eruit halen is minder eenvoudig dan het lijkt, omdat je dan samen met de bak een deel van de kofferbekleding verwijdert.

Ik zit zelfs al te denken om bvb in een DHZ-zaak één of twee plastieken ladenkastjes te zoeken, met drie of vier grote brede schuiven. Die zouden dan mooi tegen de achterbank kunnen passen. Lekker netjes en ordelijk.
En dan is er bij hard remmen ook geen probleem meer.
Ah, ik ga nog wat brainstormen en puzzelen met wat lege bakken en dan zie ik wel waar ik uitkom. Als ik een leuke oplossing heb, plaats ik hier wel een fotootje !
 

Canon-Eye

Forumguru
Je zou zelfs kunnen volstaan met het creëren van een (eventueel uitneembaar) 'kopschot‘ dat je in voorkomend geval tegen de achterbank aan plaatst. Wel even kijken hoe je het een beetje simpel kunt fixeren. Desnoods een getralied dooorkijkgat erin, kan het ook blijven zitten.
Multiplex 18mm is al behoorlijk stevig van zichzelf, 1 of 2 balkjes tegen het omknikken kan eventueel ook nog en als je links en rechts nog wat sjorogen plaatst, kun je de curverbakken makkelijk vastsjorren. Blijven ze ook op hun plek bij een plotseling sprintje...
 

Muug

Senior Member
Jals je links en rechts nog wat sjorogen plaatst,
Moeten die dingen niet in het chassis aangebracht worden? Mag zoiets zo maar? Alleszins is dat iets dat ik niet zelf durf. Ik zal eens ten rade gaan bij onze garagist volgende week, ik moet er toch langs om een trekhaak te laten plaatsen.
 

EdK

Forumguru
Oriënteer je eens op bedrijfswagenkasten.
BOTT kasten is één van de vele fabrikanten.
voor velen bedrijfswagen is dit leverbaar maar ook voor personenwagens.
Deze kasten/laden en rekken worden op degelijke wijze vastgezet.
Kijk ook eens op hun site wat er kan gebeuren met zelfgemaakte dingen, je gaat nog schrikken hiervan
 

Canon-Eye

Forumguru
Moeten die dingen niet in het chassis aangebracht worden? Mag zoiets zo maar?
Nee, er moet niet zo veel wat dat betreft. We hebben het niet over de bevestigingen van de veiligheidsgordels waarvoor behoorlijk specifieke eisen gelden qua maatvoering en minimale sterkte en zo...

Gezond verstand vereist dat je de wijze van bevestigen afstemt op het gewicht van de te zekeren spullen. Aangenomen dat je geen massieve blokken ijzer of beton in je Curverboxen gaat verpakken, kun je die sjorogen prima vastzetten met boutjes door het multiplex heen, plus sluitringen aan de voorkant van het schot (rn natuurlijk niet met een paar parkertjes in het hout, maar dat snapte je al, toch?).

Het gaat er maar om dat je de boel met spanbandjes in zijwaartse én achterwaartse richting op zijn plek houdt, dus tegen het schot aan, zodat er bij fel optrekken geen ruimte ontstaat waardoor je lading bij een dan volgende noodstop wél veel meer impact krijgt dan wanneer deze klem tegen het schot aan wordt gehouden.
Zolang je die Yeti niet tot 600pk of zo laat tunen, zul je niet toekomen aan een achterwaartse versnelling van 0,5G... :) en dat is in het vrachtvervoer de rekennorm die wordt gehanteerd voor zij- en achterwaarts zekeren.

Wat over bedrijfswageninrichting wordt gezegd is op zichzelf correct, maar dan heb je het over busjes die vaak een heleboel losse gereedschappen en andere spullen bevatten. Het is juist die losse, bewegende zooi die een enorme vernietigingskracht kan uitoefenen. Als de boel bewegingloos is gefixeerd, dan is de angel er eigenlijk al uit: dat is wat de oosterburen zo treffend omschrijven als "formschlüssige Ladungssicherung". Oftewel: goed opsluiten, die handel.
 
Bovenaan Onderaan