stapvoets rijden 1.5 tsi dsg 2019, krakend geluid

Goedemiddag,
Ik heb eerst nog even op het forum gezocht maar kon er zo niets over vinden.
Vanochtend hoorde ik tijdens het stapvoets rijden een krakend geluid. Het is niet heel erg hard, maar met radio en airco uit wel hoorbaar.
Herkent iemand dit? Heb de auto net en zou graag willen weten wat het zou kunnen zijn. Geluid komt van voor.
Dealer kan ik niet terecht ivm enorme wachttijden.
 

ertromp

Forumguru
Ook goedemiddag

iStock-874639574-768x768.jpg

Mijn bol vraagt of je op slecht wegdek reed?
Mijn bol vraagt ook of het mechanisch geluid is bij schakelen DSG?
Mijn bol vraagt of het tijdens sturen was?
Mijn bol vraagt of het motor of onderstel gerelateerd is?
 
Ik reed in de woonwijk en dat is geen asfalt.
Het is niet bij het schakelen
Het is niet tijdens het sturen, maar gewoon bij het rechtuit rijden.
Of het motor of onderstel is, dat zou ik dus niet weten.
 

ertromp

Forumguru
Grootste kans zijn je draagarm rubbers wat een bekend VAG kraakgeluisd kan geven. Invetten helpt tijdelijk. Powerflex rubbers zijn een goede vervanger maar zou ik alleen doen als je.echt wilt vervangen en er klachten zijn
 
Ah bedankt. Stelt me al wat meer gerust. Kan ik dat ook testen of zo dat ik zeker weet dat het de rubbers zijn?
 

Fmoon

Forumguru
Bij rechtuit had ik er nooit last van, wel bij sturen of drempeltje oprijden… bij invetten rubbers was het weer even een aantal weken weg.
 
Heb nog even verder getest en het bleek dat als de auto rolde en ik raak het gaspedaal heel licht aan zodat de motor wat gaat doen, het geluid wat harder wordt. Heb het geluid opgenomen. Regen hoor je er ook tussendoor....
Kan het bestandje alleen niet uploaden. Is te groot helaas. Dus maar even een link gemaakt naar youtube
 
Ook bij stationair.. zowel in N als in D… of alleen bij rijden..? ook bij rollen in N…?
heb je al onder de kap geluisterd of daar wat te horen/zien valt..?
 
Vanochtend na het starten gelijk geluisterd en het is idd ook gewoon bij het stilstaan. 1500 toeren en dan hoor je het goed.
 
Ok. Gokje; ik vermoed ergens een poelie of geleiderol van de multiriem die klappert.. maakt het nog uit met airco aan/uit..? Anders kan die het ook nog zijn gezien die ook middels die riem bekrachtigd wordt.. waterpomp zou ook nog kunnen.. denk niet dat de transmissie is.
 
Vanmiddag even met collega geluisterd en denk dat het rechts van het blok vandaan komt. Echter nadat de motor weer rustiger werd ging dat weg. Net na het starten leek het eerst een beetje op het geluid van een diesel vond ik. Had nu de kap open dus dat klonk dan weer anders.
 
Het zou van een stangetje/slangetje van de turbo komen, wastegate.
Schijnt een bekend probleem te zijn. Nu lees ik dat er klemmen voor zijn.
Is dat ook voor de 1.5 tsi dsg? Iemand ervaring mee? Valt dat niet onder een terugroepactie?
 
Bovenaan Onderaan