Start problemen Skoda Octavia 1.6 MPI

All,

Wie heeft er met zijn 1.6 MPI motor ook start problemen met koud weer?

Ik dacht dat het iets te doen had met de LPG inbouw maar ik zou graga willen weten los van LPG of meerdere mensen dit probleem hebben met de 1.6 MPI motor.

Kenmerken zijn slecht starten met kous weer, met gas bijgeven of even wachten start die wel normaal. Nadat die eenmaal gestart is start die een 2e keer zonder problemen.

Alle ervaringen zijn welkom!!!

Bedankt!

Ik heb hiervoor ook een Skoda Octavia Combi gehad met een 1.6 MPI motor op Lpg en die had het ook. Ik moest altijd met een beetje gas geven starten, anders kreeg ik hem gewoon niet aan. Ik heb nu een Seat Altea Xl met dezelfde motor en Lpg en die heeft hetzelfde probleem met starten. Het heeft volgens mij iets met dat blok te maken. Ik lees dat er meerdere problemen hebben met Lpg en het starten met koud weer. Als hij eenmaal gestart is heb ik nergens geen problemen mee. Vervelend is het wel in ieder geval.

Henkus, Als ik het goed lees heb je 'geen' problemen als je een beetje gas geeft? Het is wel verbazend dat de startproblemen enkel lijken voor te komen in combinatie met LPG.

Met alle reacties ga ik in het najaar als het wat kouder wordt en er weer problemen komen stap voor stap zien welke tips van hier een blijvende oplossing geven, hopelijk kan ik dan ook wat andere lot genoten helpen ;)

Hij start dan wel, alleen draait hij de eerste paar seconden slecht. Net of hij op 3 cilinders loopt. Als je teveel gas geeft met starten dan slaat hij wel aan en krijg je meteen een enorme rookpluim uit je uitlaat. Je moet echt een beetje doseren met gas geven. Ik heb eens ergens gelezen dat het ligt aan het nadruppelen van de injectoren.

Het probleem bij auto's met LPG is, dat de motor zelden op benzine draait.
De injectoren vervuilen dan, met zulk soort klachten tot gevolg. Wanneer er vuil blijft hangen, blijven deze open staan.

Wat je kunt doen is bij een lange rit gewoon op benzine rijden, het liefst een hele tank leegrijden zonder LPG te gebruiken. Als het kan ook nog een additief aan de brandstof toevoegen, bijv. Forté Fuel System Cleaner.
Dit is bij de dealer te krijgen, en reinigt de injectoren van binnen. Heel makkelijk en zeer effectief!

Werkt dat nou echt zo'n toevoeging ? Ik geloof er nooit zo in. Leuke website heb je trouwens. Vooral voor de beginner erg handig. Mis alleen informatie over de injectoren. :-) .

Bovenaan Onderaan