Start / Stop en DSG

leonpard

Actief lid
Ik rij nu drie weken naar volle tevredenheid in mijn nieuwe O3FL combi 2.0 TDi met DSG-6. Alleen met het Start / Stop systeem kan ik nog geen vriendjes worden. Als ik remmend naar de stopstreep rol, schakelt de motor (heel) af en toe al uit voordat ik stil sta. Ook komt het voor dat de motor stopt als ik stil sta en de rem intrap, na enkele seconden slaat de motor weer aan en enige tijd later slaat hij weer af. Het is niet zo dat dit door blijft gaan, na de 2e keer stoppen, blijft de motor uit totdat ik de rem loslaat. Dit doet hij trouwens ook als ik de handel in de stand P zet en de rem loslaat.

Ook kan ik verhinderen dat de start / stop aanspreekt, door de rem te doseren. Als ik de auto wel op zijn plek hou, maar de rem niet volledig intrap, blijft de motor draaien.

Ik heb dit al terloops bij de dealer gemeld en blijf het in de gaten houden. Zijn er meer ervaringen als deze??

Laatst bewerkt:

Michel

Forumguru
Als de auto voor je gaat rijden of iets naar voren kruipt bij een verkeerslicht zal de motor al starten voordat je het rempedaal op laat komen. Dit wordt "gezien" door de Adaptive Cruise Assistant.

En inderdaad: bij mij schakelt de motor soms ook al uit als ik nog niet helemaal stilsta.

MaxN

Donateur
Als het goed is zit er een knop voor je versnellingspook, dan kun je de start-stop uitzetten.
Nergens meer last van. Is bij vele de knop die het snelst slijtage vertoondt.

leonpard

Actief lid
Als de auto voor je gaat rijden of iets naar voren kruipt bij een verkeerslicht zal de motor al starten voordat je het rempedaal op laat komen. Dit wordt "gezien" door de Adaptive Cruise Assistant.

En inderdaad: bij mij schakelt de motor soms ook al uit als ik nog niet helemaal stilsta.

Ik heb inderdaad ook Adaptive Cruise Assistant, dus het is verklaarbaar dat hij soms weer start. Hij start echter ook als ik in de middle of nowhere sta (vanmorgen nog ervaren, geen auto in de buurt).

leonpard

Actief lid
Als het goed is zit er een knop voor je versnellingspook, dan kun je de start-stop uitzetten.
Nergens meer last van. Is bij vele de knop die het snelst slijtage vertoondt.

Uiteraard kan ik het ook uitschakelen met de drukknop, maar op zich heb ik er geen hekel aan. Maar dan moet het wel consequent werken, en geen eigen leven gaan lijden.....

Michel

Forumguru
Als het goed is krijg je op het multimediasysteem te zien wat de reden is waarom de motor (weer) wordt gestart. De motor is bijvoorbeeld nog niet op bedrijfstemperatuur of er wordt teveel energie verbruikt, bijvoorbeeld door de stoelverwarming of de climate control.

Antera

Donateur
Ik heb inderdaad ook Adaptive Cruise Assistant, dus het is verklaarbaar dat hij soms weer start. Hij start echter ook als ik in de middle of nowhere sta (vanmorgen nog ervaren, geen auto in de buurt).

dit klopt als op een of andere manier de auto merkt dat er meer energie gebruikt word of de accu snel dreigt af te lopen start de auto vanzelf. Wel alleen als hij met start stop zichtzelf heeft af gezet

Wam79

Lid
Ook kan ik verhinderen dat de start / stop aanspreekt, door de rem te doseren. Als ik de auto wel op zijn plek hou, maar de rem niet volledig intrap, blijft de motor draaien.

Dit is normaal, staat ook in het instructieboekje.
Vind ik eigenlijk wel een handige optie, slaat tenminste motor niet meteen af als je kort bij een kruising te wachten staat . Ik moest er wel even "feeling" mee krijgen.

Bovenaan Onderaan