Start/Stop not Possible

Op mijn Faab II krijg ik vaak de melding 'Start Stop not Possible' op het dashboard voor de stoplichten
Is hier iets aan te doen en/of wanneer wordt dit wel ingeschakeld?

:nailbiting::nailbiting:
 

MaxN

Donateur
Volgens mij is hier recent ook iets over voorbij gekomen.
Als ik het goed onthouden heb, zou het iets met de accu te maken kunnen hebben.
Weet niet of dit inhoud dat de accu af is.
 

ertromp

Forumguru
kan inderdaad zo maar je accu zijn die verminderde capaciteit heeft. Maar waarom zou je start/stop willen hebben/gebruiken :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Om Start/Stop wél mogelijk te maken, moeten er veel verschillende parameters stuk voor stuk aan bepaalde eisen voldoen. Als er eentje uit de band springt, dan doet-ie het niet.

Meest gangbaar is dan het icoon bestaande uit een cirkeltje met een doorgestreepte A erin, dat verschijnt bv. ook als je de handrem aantrekt en/of bestuurdersportier opent bij draaiende motor (bv. even een brief posten of zo). Ik heb mijn Fabia nog niet kunnen betrappen op de tekstboodschap die je aangeeft. Het is goed mogelijk dat er dan iets fundamentelers aan de hand is, maar dan zou je wellicht verwachten dat hij het steeds doet, en niet "vaak"?
 

ronru

Lid
Voorwaarden voor de automatische motoruitschakeling (stop-fase)

De versnellingshendel staat in de neutraalstand.

Het koppelingspedaal is niet volledig ingetrapt.

De bestuurder heeft de veiligheidsgordel omgegespt.

Het bestuurdersportier is gesloten.

De motorkap is gesloten.

De wagen staat stil.

De af fabriek gemonteerde trekhaak is niet elektrisch met een aanhangwagen
verbonden.

De motor is op bedrijfstemperatuur.

De ladingstoestand van de accu is voldoende.

De wagen staat niet op een helling.

Het motortoerental is lager dan 1.200 1/min.

De temperatuur van de accu is niet te laag of te hoog.

De druk in het remsysteem is voldoende.

Het verschil tussen de buitentemperatuur en de ingestelde interieurtempera-
tuur is niet te groot.

De rijsnelheid sinds de laatste keer dat de motor werd afgezet was hoger dan
3 km/h.

Er vindt geen reiniging van het roetfilter plaats » pagina 28.

De voorwielen zijn niet te sterk gedraaid (het stuurwiel is minder dan 3/4 om-
wenteling gedraaid)

Voorwaarden voor een automatische herstart (start-fase)

Het koppelingspedaal is helemaal ingetrapt.

De max./min. temperatuur is ingesteld.

De ontwasemingsfunctie van de voorruit is ingeschakeld.

Er is een hoge aanjagerstand gekozen.

De start-stop-toets wordt ingedrukt.
Voorwaarden voor een automatische herstart zonder ingreep van de bestuurder

De wagen rijdt met een snelheid van meer dan 3 km/h.

Het verschil tussen de buitentemperatuur en de in het interieur ingestelde tem-
peratuur is te groot.

De ladingstoestand van de accu is niet voldoende.

De druk in het remsysteem is niet voldoende.
Als tijdens de stopfunctie de bestuurdersgordel langer dan 30 seconden is losge-
maakt of het bestuurdersportier wordt geopend, moet de motor handmatig met
behulp van de sleutel worden gestart. De betreffende meldingen op het display in
het instrumentenpaneel in acht nemen.
 

ronru

Lid
En dan deze nog:

Meldingen in het instrumentenpaneel (geldt voor wagens zonder
informatiedisplay)
ERROR START STOP
(FOUT START STOP)

Storing in het start-stopsysteem
START STOP NOT POSSIBLE
(START STOP NIET MOGELIJK)

Automatische motoruitschakeling niet
mogelijk
START STOP ACTIVE
(START STOP ACTIEF)

Automatische motoruitschakeling
(stop-fase)
SWITCH OFF IGNITION
(CONTACT UITSCHAKELEN)

Het contact uitschakelen.
START MANUALLY
(HANDM STARTEN)

De motor handmatig starten

Ik heb de start stop not possible nu 2 keer in beeld gehad. Beide keren was de auto van binnen nog koud en begon de verwarming net te werken/was de motor iets op temperatuur. Meestal schakel ik het systeem direct uit, maar soms vergeet ik dat. Als de melding op het minidot verschijnt heb ik ook geen ander lampje o.i.d. dat gaat branden. Zelf denk ik dat dan de temperatuur van de accu nog niet voldoende is (best koud de afgelopen tijd) of dat het verschil tussen de gewenste temperatuur in de auto en de daadwerkelijke temperatuur te groot is.
 
Laatst bewerkt:

Jrtt

Forumguru
Bij mijn polo heb ik het vaak wanneer de auto nog niet warm is. Of dit nou de motor is of dat de temperatuur in de auto de ingestelde temperatuur nog niet heeft bereikt, is mij niet duidelijk. Komt vooral voor bij koud weer.
 

peterhuppertz

Forumguru
Mijn lief rijdt een C3 1.4HDi, en die is ook uitgerust met zo'n stop/startsysteem.

Een vijftal observaties:
1. Als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, stopt/start het vehikel niet.

2. Zij heeft regelmatig mot met het stop/startsysteem, in die zin dat ze soms het gevoel heeft dat ze na een stop niet "wegkomt". Ik heb dat nooit als ik in haar auto rijd. Ik teken aan dat het systeem enige gewenning vergt, en dat mijn lief er één is van de soort die geen idee heeft dat je de temperatuur in de auto ook naar je zin kunt maken door de climate control op "auto" te zetten en dan de temperatuur in te stellen op een aangename waarde. En dat terwijl ze moeiteloos leiding geeft aan een team van servicedesk-medewerkers, en dat, wanneer een printer het niet doet in een hosted-application environment, diezelfde printer uit puur ontzag plotseling gaan printen wanneer hij geconfronteerd wordt met haar l33t skillz.
Maar ze is heel lief, hoor! :)

3. Ik weet dat, wanneer de laadtoestand van de accu niet optimaal is, of wanneer er grote verbruikers (ventilator, ontwaseming, spiegel- en achterruitverwarming) zijn ingeschakeld, de auto niet in de stop/startmodus gaat.

4. De brandstofbesparing is te verwaarlozen, tenzij je echt heel veel stadsverkeer met heel veel verkeerslichten op het menu hebt. Dat hebben wij allebei niet. Woensdag moet de auto naar de firma Oldenhage voor een beurt, en ik denk dat ik Johan ga vertellen dat hij de eeuwige dankbaarheid van mijn echtgenote kan verwerven wanneer hij de auto even aan zijn laptop hangt en het stop/startsysteem zo instelt dat het bij het starten van de auto UIT staat.

Ik weet dat dat bij Skoda ook kan. Ik denk dat dat één van de eerste dingen zou zijn die ik zou doen.

5. Er is geen 5. Ik kan niet tellen als het niet in binair is. :D
 

ronru

Lid
Misschien kan de `5` dan worden: Deel even wie dat start/stop systeem kan deleten op een Fabia 2 GL ;)
 

peterhuppertz

Forumguru
... iedereen met VCDS en voldoende kennis?
Ik zou de vraag eens rechtstreeks lanceren.
Ik heb zelf niet de vereiste spullenboel, maar voorzover ik begrepen heb, is het geen rocket science.
 

Rallye

Forumguru
Het aanpassen van de grenswaarden van de accu om start/stop tegen te gaan kan ook invloed hebben op andere zaken, bijvoorbeeld de mate van werkzaamheid van de voor-/achterruitverwarming. Met zo’n schakeling is veel mooier.
 

Schmart

Forumguru
Is via VCDS wel te doen, alleen op een ongewenste manier. Onderwerp is al heel vaak besproken. Maar simpel uitzetten zonder andere waarden te beïnvloeden, is kennelijk niet mogelijk.

Je zoekt dus zoiets als dit? Zou wel mooi zijn als dat ook op onze auto's zou werken...
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb er eigenlijk zelden of nooit last van, simpelweg omdat ik zo goed als nooit lang genoeg stil sta om het in z'n vrij zetten en koppeling laten opkomen de moeite waard is. Behalve dan om even snel iets vlakbij de auto te doen maar dan gaat de gordel los, de handrem erop en de deur open dus dan gaat het vanzelf goed.
Die andere 3x per jaar of zo druk ik wel even op dat knopje...:pardon:

Met een automaat zou het wel een stuk vervelender zijn, merk ik tijdens mijn buurtbusritjes. Gelukkig heeft die Sprinter ook een Eco-toets die ik kan uitzetten.
 
Bovenaan Onderaan