Mijn lief rijdt een C3 1.4HDi, en die is ook uitgerust met zo'n stop/startsysteem.
Een vijftal observaties:
1. Als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, stopt/start het vehikel niet.
2. Zij heeft regelmatig mot met het stop/startsysteem, in die zin dat ze soms het gevoel heeft dat ze na een stop niet "wegkomt". Ik heb dat nooit als ik in haar auto rijd. Ik teken aan dat het systeem enige gewenning vergt, en dat mijn lief er één is van de soort die geen idee heeft dat je de temperatuur in de auto ook naar je zin kunt maken door de climate control op "auto" te zetten en dan de temperatuur in te stellen op een aangename waarde. En dat terwijl ze moeiteloos leiding geeft aan een team van servicedesk-medewerkers, en dat, wanneer een printer het niet doet in een hosted-application environment, diezelfde printer uit puur ontzag plotseling gaan printen wanneer hij geconfronteerd wordt met haar l33t skillz.
Maar ze is heel lief, hoor!
3. Ik weet dat, wanneer de laadtoestand van de accu niet optimaal is, of wanneer er grote verbruikers (ventilator, ontwaseming, spiegel- en achterruitverwarming) zijn ingeschakeld, de auto niet in de stop/startmodus gaat.
4. De brandstofbesparing is te verwaarlozen, tenzij je echt heel veel stadsverkeer met heel veel verkeerslichten op het menu hebt. Dat hebben wij allebei niet. Woensdag moet de auto naar de firma Oldenhage voor een beurt, en ik denk dat ik Johan ga vertellen dat hij de eeuwige dankbaarheid van mijn echtgenote kan verwerven wanneer hij de auto even aan zijn laptop hangt en het stop/startsysteem zo instelt dat het bij het starten van de auto UIT staat.
Ik weet dat dat bij Skoda ook kan. Ik denk dat dat één van de eerste dingen zou zijn die ik zou doen.
5. Er is geen 5. Ik kan niet tellen als het niet in binair is.