Start stop systeem gebruiken en toch "snel"weg zijn bij een stoplicht

joost_d

Nieuw lid
Ik liep af en toe te klooien bij het stoplicht. Wanneer ik mijn koppeling in drukte om de moter weer te starten zette ik de auto te snel in versnelling. Het gevolg is dat de auto weer afslaat/niet start. Ik zet nu de auto, zodra de moter uit is, in de eerste versnelling, vervolgens trap ik de koppeling in. Zodra het stoplicht op groen springt trek ik de pook richting "vrij" en de moter start. Sinds ik deze "techiek"gebruik heb ik niet 1 keer gehad dat de auto afsloeg.
 
Het kan aan mij liggen maar ik begrijp je verhaal niet helemaal. Je komt aan bij een stoplicht en laat je motor uitschakelen. Vervolgens laat je de koppeling "omhoog" en zet je de pook in de eerste versnelling? Dan trap je de koppeling weer in (dan start hij dus niet omdat hij in de eerste versnelling staat). Als hij dan groen wordt haal je de pook uit de eerste versnelling en zet je hem in zijn vrij? Dan start de motor... Dan moet je hem toch weer in zijn 1 zetten om op te trekken?

Wat een lastig verhaal, is het niet gewoon makkelijker om het start/stop systeem uit te schakelen als je zo'n haast heb? 1 knopje na het starten van je auto...
 

adjego

Actief lid
hmm ik heb nog nooit gehad dat ik de auto te snel in de versnelling had staan waardoor hij niet doet starten na het indrukken van de koppeling. Wat je beschrijft heb ik ook even toegepast, maar als je dan een keer in een auto rijdt, waar ook een start-stop systeem op zit, maar ook een elektrische handrem, wordt die ook geactiveerd, dus das niet handig...:D
 

joost_d

Nieuw lid
@ Peet
Ik snap ook wel dat je het start/stop systeem uit kan schakelen. Ik rijd veel in Utrecht rond en daar sta je door die #$#%# trams vaak heel lang te wachten. Op deze manier kun je het beste van twee werelden gebruiken.

Je hoeft er van mij niets mee te doen, ik schrijf dit alleen maar om mijn eigen ervaring te delen. Ik geef toe dat dit verrhaal omslachtig klinkt maar in de praktijk werkt het prima.
 

hemi24

Forumguru
Zodra het stoplicht op groen springt trek ik de pook richting "vrij" en de moter start. Sinds ik deze "techiek"gebruik heb ik niet 1 keer gehad dat de auto afsloeg.

Niet om het één of ander, maar mijn auto blijft wel staan als ik optrek met de auto in z'n neutraal...
 

hemi24

Forumguru
Heb het verhaal voor de x-de keer gelezen, maar ik zie de logica er nog niet echt van in... Als je snel weg wilt zijn zorg je er toch gewoon voor dat de start-stop gewoon niet activeerd en de motor blijft draaien?!?
 
In de stad gebruik ik het systeem niet. Daarmee bedoel ik centrum, kleine straatjes met veel kruispunten en stoplichten. Binnen bebouwde kom met normale omstandigheden wel. Bij optrekken ben ik juist onder de indruk van hoe snel je kunt schakelen na het indrukken van de koppeling. Ben snel of minstens even snel weg als anderen... Prima systeem!
 

EdK

Forumguru
Er wel eens aan gedacht dat je in begin aan een wagen moet wennen, en dat je dan het aangrijp punt van je koppeling met de juiste hoeveelheid gas die je moet geven wel eens de factor kan geweest zijn voor het steeds uitvallen van je wagen in het begin ?
 

hemi24

Forumguru
Ed heeft zeker een punt, vooral de 1.6 TDI is een gevoelig machientje voor stilvallen tijdens het wegrijden..!
 
Bovenaan Onderaan