Start/stop systeem uitgeschakeld met aanhanger of fietsenrek?

Canon-Eye

Forumguru
Vandaag voor het eerst (na precies 15 maanden) het fietsenrek een keer nodig gehad.

Bevindingen:
1) De verlichting klopt - géén storingsmeldingen, ondanks het feit dat de achterlichten altijd branden met de DRL.
2) Trekhaak is kennelijk correct aangemeld - als ik de achteruitversnelling inschakel, klinkt er geen pdc-piep en in de display verschijnt een aanhanger (weet dat ding veel...).

Maar wat me ook opviel: bij elke stop, ongeacht de omstandigheden, laat het start-stop systeem het teken in de maxidot zien dattie de motor NIET kan of mag stilzetten en blijft de motor draaien. Met de stekker eruit werkt het weer normaal.
Is dit wellicht één van de vele parameters die allemaal 'goed' moeten staan wil de motor stilvallen? Of is het een afwijking?

Als het inderdaad normaal zo hoort te werken, dan ben ik wel benieuwd naar de reden hiervan - ik kon er zo snel geen bedenken...
 

BarryXX

Actief lid
Op mijn vorige O2 kan ik me niet herinneren dat dat symbool oplichtte in de maxidot wanneer er een aanhanger oid achter hing?
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat doet-ie op het moment dat het start/stopsysteem besluit dat er niet wordt gestopt, al heb je de versnelling in vrij en de koppeling omhoog. Daaraan kun je zien dat het niet kapot is, maar dat er een reden is gedetecteerd omwille waarvan de motor op dat moment toch moet blijven draaien.

Met stekker erin was er bij elke stop blijkbaar een reden, zonder stekker niet (dan stopt de motor dus wel).

Trouwens, had die O2 dan ook een SSS?
 

BarryXX

Actief lid
Yes, was een Greenline met SSS. Maar goed, dat ik het me niet kan herinneren wil niet zeggen dat het er niet was ;)
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het vaker gelezen dat start/stop systeem niet werkt met aanhanger (of fietsendrager), maar kan me de exacte reden niet meer herinneren. Er staat me vaag iets bij van hillhold en opnieuw starten op helling met zware caravan, maar kan het niet meer 1, 2, 3 reconstrueren of terugvinden.
 

Ron_2

Senior Member
Ik heb het vaker gelezen dat start/stop systeem niet werkt met aanhanger (of fietsendrager), maar kan me de exacte reden niet meer herinneren. Er staat me vaag iets bij van hillhold en opnieuw starten op helling met zware caravan, maar kan het niet meer 1, 2, 3 reconstrueren of terugvinden.
Wat ik zo snel kan bedenken is een caravan die stroom vraagt voor de koelkast e.d.
Op een 13 polige stekkerdoos heb je, als je dit alles hebt laten aansluiten, twee 12v aansluitingen, één is echt constant (verlichting caravan), de andere alleen bij lopende motor (opladen boordaccu en 12v koelkast).
Veel caravans kennen dit dubbele circuit nog niet, of het is af fabriek niet geheel aangesloten, bij onze 5 jaar oude caravan bleek alle bedrading vanaf de stekker aanwezig tot de eerste lasdoos in de caravan, van daaruit heb ik zelf de extra draad naar de koelkast moeten trekken om hem van de constante plus naar de geschakelde plus te verplaatsen. Op deze manier trekt de koelkast de accu van de auto niet leeg bij uitgeschakelde motor, voorheen moest ik bij elke iets langere stop de koelkast uitschakelen (en niet vergeten weer in te schakelen als je weer gaat rijden)

Als je caravan koelkast dus nog op de constante plus is aangesloten, en ik vermoed dat dat bij heel veel oudere caravans nog het geval is, dan kan ik me voorstellen dat met een poosje filerijden de accu na tientallen keren stoppen en starten zonder tussentijds op te kunnen laden simpelweg leeg getrokken wordt.

Als de hillhold ook stroom vraagt is de belasting voor de accu nog hoger.
 

hemi24

Forumguru
Staat toch gewoon in de handleiding van de wagen dat de start-stop buiten werking wordt gezet zodra er gebruik wordt gemaakt van een aanhangwagen?

Heeft waarschijnlijk iets te maken met het wegvallen van de rembekrachtiging bij stilgelegde motor...
 

Ericw

Forumguru
Heeft ook te maken met de zwaardere belasting van de motor, waardoor het niet verstandig wordt geacht dat de motor wordt uitgezet door het SSS.
Is dus normaal :)
 

andrehj

Forumguru
Ik ken de Fabia niet, maar bij de Superb is het in ieder geval wel normaal dat het start-stop systeem wordt uitgeschakeld bij gebruik van een aanhanger. En omdat de auto geen verschil ziet tussen een aanhanger en een fietsenrek, is het daar dus ook normaal.
Wees overigens blij dat je trekhaak correct is aangemeld, want mijn ervaring is dat daar (ook door de dealers) enorm wordt geprutst. Vaak zijn ze al bij als de lampen op de aanhanger überhaupt werken, en wordt de rest gewoon overgeslagen.
 

Chatslet

Forumguru
Ja is normaal, is bij die van mij ook zo en staat ook in het boekje. Wellicht is het met VCDS aan te passen want als je alleen met fietsendrager rijd heeft het natuurlijk geen nut dat de motor blijft draaien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het instructieboekje heb ik destijds wel vrij grondig doorgenomen, maar ik heb na al die tijd - 15 maanden geleden! - niet alle details meer paraat. Heb er eerlijk gezegd niet eens aan gedacht om het erbij te pakken. Het ligt uiteraard in de auto - je zou er eigenlijk eentje extra moeten hebben om achter je bureau direct te kunnen raadplegen...

Hoe dan ook, het verschijnsel viel me op en was aanleiding tot de vraag; de reacties - waarvoor dank - zijn geruststellend.
 
Bovenaan Onderaan