Start / stop systeem

Barrokok

Actief lid
Ik krijg in december mijn nieuwe OIII met o.a het start / stop systeem. Van de week moest ik voor een brug die open stond een tijdje stil staan. Met het start / stop systeem slaat de motor dan natuurlijk af, met de warmte van de afgelopen dagen vroeg ik me af hoe dat dan met de airco gaat. Bepaald die dan of de motor aan of uit gaat om de auto koel te houden, of is de airco buiten gebruik als de motor uitgaat en blijft die dan ook uit?
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik kan daar niet op antwoorden, maar het start-stopsysteem kan - althans volgens mijn dealer - wel uitgeschakeld worden. Dus bij warm weer... gewoon uitschakelen zou een oplossing zijn als de airco al een draaiende motor nodig moest hebben.
 

res-q

Senior Member
Als het te warm wordt in de auto slaat de motor weer aan :-)
Zelfde als het buiten heel koud is: wordt het te koud in de auto dan springt ook de motor weer aan om de verwarming aan te zetten.
 

Barrokok

Actief lid
OK, praktische oplossing, maar ik ben ook nieuwsgierig of het systeem daar zelf rekening mee houdt?
 

Canon-Eye

Forumguru
Het systeem werkt afhankelijk van een groot aantal (ca. 55, heb ik gehoord?) verschillende parameters - als er ééntje niet "naar z'n zin is" blijft of gaat de motor draaien.
 

Herman Janssens

Senior Member
Heeft het start-stopsysteem eeninvloed op de lading en het al of niet behoud ervan van de batterij? Maw Gaat de batterij vlugger ontladen met een start-stopsysteem of heeft de werking ervan een grotere invloed op de slijtage van andere onderdelen?
 

Gieliovd

Forumguru
De motor gaat gewoon uit. De airco blijft aan.

Als de compressor echter moet werken, springt de motor weer aan.

Ik rij nu ook met dit systeem. Werkt prima.
 

Canon-Eye

Forumguru
Batterijtoestand is één van de parameters, dus die zal niet (te) ver ontladen worden.

In mijn ca. 47-jarige praktijk met "altijd minstens dimlicht aan, ook overdag" heb ik overigens ervaren dat het voor een accu vermoedelijk beter is om regelmatig flink stroom te moeten leveren, dan zo goed als onbelast (bijna alleen bobinevoeding) door het leven te gaan: ik deed altijd nogal lang met mijn accu's in vergelijking met gelijksoortige auto's.

Wellicht is de startmotor en starterkrans bij een SSS onderhevig aan enige extra slijtage door het vaker starten, maar ik ga er eigenlijk van uit dat de bedenker van zo'n systeem ook daarmee al bij voorbaat rekening houdt door de boel ietsje steviger te dimensioneren.
 

ZeroNRG

Senior Member
Misschien overbodig maar ik het boekje van de auto staat het lijstje met de parameters wanneer het start/stop systeem "niet" gebruikt wordt.
 

res-q

Senior Member
Niet standaard nee. Na elke start van de motor staat het weer aan... Wellicht dat het via vagcom kan?
 

Rick

Senior Member
is het systeem niet compleet uit te schakelen zodat je het niet telkens uit hoeft te zetten?

Ik ken deze discussie van tijdens de aanschaf van mijn vorige auto. Ervaring is dat het vooraf storend lijkt, maar na een tijdje wennen juist fijn. Gevoel van zuiniger zijn. Stilte als je staat te wachten voor het stoplicht. Zal voor iedereen verschillen, maar ik zou het eerst eens een tijdje uitproberen
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik sluit me bij Rick aan, ik heb het nu ruim 2 jaar, en ben er erg blij mee. Wel heb ik het idee dat dat "zuiniger" vooral een gevoel is, stationair lopend verbruikt zo'n ding toch al vrijwel niets, en heel lang sta ik nooit stil. Als je veel stadsverkeer rijdt kan dat misschien toch wel schelen. Die stilte voor het stoplicht is absoluut erg prettig. Samengevat, ik vind het systeem absoluut niet storend, maar een prettige toevoeging. De eerste paar dagen vond ik het altijd wel spannend of ie wel weer aan zou gaan, maar dat heeft ie altijd nog gedaan, dat 'spannende" was er na twee dagen ook wel af. Een hele enkele keer, in een file met langzaam rijdend verkeer, wil ik het systeem wel eens uitzetten, maar meestal niet.
 

Rallye

Forumguru
Om het systeem te laten werken moet je de auto uit de versnelling zetten en de koppeling op laten komen. Dat doe ik vrijwel nooit. Ik zou er dus (behalve via de BPM) geen voordeel van hebben....
 

Canon-Eye

Forumguru
Wachten voor een verkeerslicht duurt doorgaans niet zo lang - pakweg een seconde of 30 - en dan betwijfel ik of de netto opbrengst van de brandstof besparing de moeite wel loont. Immers, starten kost ook extra energie.
Voor zulke korte wachttijden hou ik meestal de koppeling ingetrapt en de versnelling in 1, dus dan heb ik vanzelf al geen "last" van het SSS.
En als ik voor een brug sta, dan zet ik de motor gewoon met de sleutel uit. Dan blaast de airco ook niet door... (zet alle ramen wel even open, als het warm is)
 
Bovenaan Onderaan