Start stop werkt niet

geven

Nieuw lid
Hallo mede skodarijders.

Mijn startstop werkt al sinds een week of 2 niet meer.
Als ik het systeem via het knopje naast de handrem uit en weer aan zet dan doet hij het die rit weer maar daarna niet meer. De Skoda dealer heeft het motormanagement uit gelezen en niet een fout gevonden.
Ik weet dat het startstop systeem veel randvoorwaarden heeft maar waarom doet hij het wel als ik het even uit en aan zet?

Heeft iemand een idee?

Vriendelijke groet

Martijn
 

Joske

Forumguru
ik zou denken aan 1 van de switches. Bijvoorbeeld die dat detecteert of de koppeling ingeduwd is al dan niet. Bij ingeduwde koppeling zal de SS niet intreden aan een stoplicht.
 

Cordoba

Forumguru
Het probleem om zomaar een pasklaar antwoord te geven, is zoals je zelf al schrijft dat het hele start-stop systeem aan elkaar hangt van randvoorwaarden, die niet allemaal even duidelijk zijn voor de gebruikers. Mijn antwoord is dan ook niet meer dan een 'wild guess': zou het te maken kunnen hebben met de buitentemperatuur, en dat de auto na een stukje rijden een iets hogere buitentemperatuur meet, waardoor het systeem wel actief wordt? (ik kan me voorstellen dat bij te lage buitentemperatuur het systeem niet actief wordt omdat het dan binnen in de auto en ook het motorblok snel afkoelt).

Als je in de regio Zeeland woont/rijdt, is de guess niet zo waarschijnlijk, zit je in het noorden van het land dan is het met de enigzins winterse omstandigheden van de laatste week al een stuk waarschijnlijker.

Andere mogelijkheid: hoe is de toestand van de accu voor het stop-start systeem (onvoldoende opgeladen gel accu kan ook nog wel eens de oorzaak zijn).
 

Joske

Forumguru
yup inderdaad, accu kan ook, te weinig spanning kan ook al een reden zijn om SS niet te activeren. Wegens hoger verbruik van starten en stoppen motor.
 

Antera

Donateur
Voorwaarde start/stop

De versnellingshendel staat in de neutraalstand.
Het koppelingspedaal is niet ingetrapt.
De bestuurder heeft de veiligheidsgordel omgegespt.
Het bestuurdersportier is gesloten.
De motorkap is gesloten.
De wagen staat stil.
De motor is op bedrijfstemperatuur.
De ladingstoestand van de accu is voldoende.
De wagen staat niet op een helling.
Het motortoerental is lager dan 1200 1/min.
De temperatuur van de accu is niet te laag of te hoog.
De druk in het remsysteem is voldoende.
Het verschil tussen de buitentemperatuur en de ingestelde interieurtemperatuur
is niet te groot.
De rijsnelheid sinds de laatste keer dat de motor werd afgezet was hoger dan
3 km/h.
De voorwielen zijn niet te sterk gedraaid (het stuurwiel is minder dan 3/4 omwenteling
gedraaid).

Veranderingen in de buitentemperatuur kunnen na meerdere uren merkbaar
worden aan de inwendige temperatuur van de accu. Indien de wagen bijvoorbeeld
langere tijd bij temperaturen onder het vriespunt in de buitenlucht staat of in direct
zonlicht staat geparkeerd, kan het meerdere uren duren voordat de inwendige
temperatuur van de accu geschikte waarden bereikt voor een correcte werking
van het start-stopsysteem.
 

geven

Nieuw lid
mooi lijstje van randvoorwaarden.
Het kan natuurlijk de buitentemperatuur zijn maar die was vandaag 8 graden, maar geen start stop.
Ik zal eens kijken of ik een templogger tegen de accu aan kan zetten.
Misschien dat dat iets opheldert.
Het vreemde vind ik dat het uit en aan zetten het weer in gang zet.
maar we hebben hier in Groningen wel een paar relatief koude dagen gehad dat kan er best mee te maken hebben gehad. Maar hoe doen de skoda bezitters het bijv. in Zweden dan, hebben die maar de helft van het jaar een start stop systeem.

Het verschil tussen de buitentemperatuur en de ingestelde interieurtemperatuur
is niet te groot. Zijn hier waardes van?

Ik heb deze auto pas 5 weken dus ik ben nog maar net bezig alles te ontdekken.
Hiervoor reed ik altijd €500 euro auto's, maar nu heb ik een 2011 Fabia 1.2 tdi Gl met nog een half jaar garantie.
En ik wil hem perfect hebben voordat de garantie afloopt.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken en geleverde info

Groet Martijn
 

Cordoba

Forumguru
Een accu wordt warmer tijdens het rijden door de stroom die er loopt, of door het opladen, of een combi van beiden. Zo bezien is het niet vreemd dat het systeem wel inschakeld als je na het rijden/starten de schakelaar even omzet en weer terug: de accu-temperatuur zal hoger zijn dan bij/voor het starten van de auto.
 

geven

Nieuw lid
Maar dan ben ik benieuwd of ik de enige ben waarbij het start stop systeem niet werkte of dat dat bij alle skoda rijders in Groningen Drenthe en Friesland zo was afgelopen week.

Als dat zo is dan houd ik op met mijn gevraag maar ik had verwacht dat zo'n systeem ook onder de 5 graden zou werken. maar ik kan het mis hebben dit is de nieuwste auto waar ik ooit in heb gereden. Een jaar geleden reed ik nog in een kadett uit '68.
 
Hoi,

Bij mij staat de SS altijd aan. Dus gebruik hem gewoon dagelijks wanneer de rit het toestaat. Ik kan je vermelden dat in de wintertijd, de start stop idd vele malen vaken niet intreed dan wel. Zodra de temperatuur weer wat omhoog gaat zal je zien dat die dan altijd wel weer werkt. Mogelijk dat je zelf door het resetten van de knoppen een aantal waardes weer even veranderd en dat voor jouw gevoel dan het lijkt of er een storing in zit.

Ik zou me geen zorgen maken en genieten van je mooie aankoop !
 

henriz

Forumguru
. Maar hoe doen de skoda bezitters het bijv. in Zweden dan, hebben die maar de helft van het jaar een start stop systeem.

[cynisch]Het gaat er toch vooral om dat het start-stop systeem tijdens de NEDC-cyclus goed werkt. [/cynisch]
 

skodaboy

Forumguru
Voorwaarde start/stop

De motor is op bedrijfstemperatuur.

dit is niet altijd waar..want van de week reed ik weg met een niet VAG-wagen maar wel met koude motor.
ik heb er +/- 400m meegereden en stopte vervolgens aan de eerste verkeerlichten.

het S&S systeem greep in en legde de motor gewoon stil,ik dacht nog bij mezelf..
"hey,hij valt/ligt stil,en toch is de motor koud vreemd"
 

Mauriceke11

Nieuw lid
Hallo,

Ook bij mij werkte het start/stop systeem niet tot ik vorige week opeens waar het aan lag.
Bij mij werkt het start/stop systeem alleen als ik de ventilatie helemaal uitzet, dus als het scherm
donker is, zelf al is de kachel uit, en is er wel nog verlichting, dan doet hij het niet.

Deze week naar de garage terug om het te laten controleren, wellicht dat dit voor meer mensen geldt.
Oh ja ik heb een Skoda Rapid
 

geven

Nieuw lid
Temperatuur is al een paar dagen boven de 5 graden en het start stop werkt weer.
Dus denk ik dat de temp de grote boosdoener was.
Ik had echt niet verwacht dat het systeem bij ± 5 graden niet zou werken.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Groet Martijn
 

Joske

Forumguru
en bedankt voor het terugkoppelen van de (mogelijke, blijft toch onduidelijk verhaal) oplossing :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan