Start stop werkt niet

toen ik de Citigo kocht werkte het start-stop systeem niet, volgens de handelaar had de vorige eigenaar dit uit laten schakelen...
De prijs was ok dus verder niet moeilijk over gedaan. Nu ben ik vorige week bij Mark (@Antera) geweest om wat instellingen aan te laten passen en hij heeft meteen gekeken of er softwarematig iets te vinden was. Dat bleek niet het geval.
Ik heb zelf al de accu vervangen. Het maakt niet uit als ik lange ritten maak, koud of warm etc. Als de omstandigheden zo zijn dat ie uit hoort te gaan, verschijnt in de teller het startstop symbool met een streep erdoor en de motor blijft lopen. Laat ik de motor afslaan en trap ik daarna de koppeling in start ie wel automatisch. Iemand een idee hoe de start-stop functie te herstellen ?
 
De accu is volgens alle online partsdatabases niks bijzonders, zelfde als in auto's zonder start-stop. De schakelaar werkt gewoon dwz als je die indrukt gaat er een geel lampje in branden en komt het 'niet mogelijk' icoontje ook niet.
Het systeem staat dus gewoon aan (te zien in VCDS) maar geeft aan niet aan de voorwaarden te voldoen.
 

Spierings

Forumguru
Er staan wel meer foute onderdelen in de online partsdatabases... Het is aan de bezoeker zelf om het juiste onderdeel te selecteren.. Dat is het nadeel van online shoppen..

Een wagen met start stop maakt meestal gebruik van andere accu als niet start stop modellen. De accu heeft andere eigenschappen nodig.. Op sites staan deze vaak door elkaar.. Ook andere onderdelen zijn hier op aangepast,...

Op de betere accu sites kom je o.a dit tegen.
Onderin staat ook precies het symptoom welke je ervaart.. Informeer er anders naar bij een dealer..
Heb je wel een agm accu geplaatst?

De stelregel voor het inleren van een accu is:
Bij elke auto met een start-stop systeem moet een nieuwe accu ingeleerd worden.
Daarnaast moet het ook gebeuren bij de luxere automerken, bij auto's van de laatste jaren.


Waarom moet dit eigenlijk gebeuren?
De computer van de auto houdt bij hoevaak er gebruik is gemaakt van het start-stop systeem. Bij elke start-stop actie kent de computer daar een bepaalde slijtage aan toe voor de accu. Als de auto een X-aantal keer gebruik heeft gemaakt van het start-stoppen dan zou de huidige accu aan vervanging toe kunnen zijn. De auto geeft een melding en er gaat een lichtje branden op het dashboard. Bij veel auto's wordt vanaf dat moment het start-stop systeem uitgeschakeld. Je weet dan dat je accu spoedig vervangen zal moet worden.

Als de auto wordt voorzien van een nieuwe accu dan moet deze 'foutmelding' uit de computer gehaald worden en de computer moet het aantal start-stop momenten opnieuw gaan tellen. Dealers vragen vaak een hoog bedrag voor deze service of willen dit alleen uitvoeren als je ook een nieuwe prijzige accu bij hun afneemt.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de airco aan staan i.c.m met je start stop ?
Destijds bij mijn toledo was het zo dat als het te warm was in de auto het start stop het niet deed.
Pas als ik de airco inschakelde, ondanks dat het nog stikheet was in de auto ging de motor wel uit..
en dat is dan dubbel raar; want zonder draaiende motor geen airco.. andere optie was de ventilatie echt op OFF te zetten, dan ging ie ook uit.

nu is het natuurlijk koud buiten; wellicht omdat het in de auto te koud is vanwege de hogere ingestelde temperatuur (??) laat hij de motor draaien om te kunnen verwarmen ? wat gebeurt er als je het hele ventilatie systeem gewoon uit zet ? werkt het dan wel of ook niet ?
 

Arnout84

Senior Member
Start/stop systeem is software matig NIET uit te schakelen via Vagcom.

Als het systeem niet zou werken en/of een storing heeft geeft de auto dat aan.
 

Renkie

Forumguru
Als in de tellerunit een icoontje staat waaraan je kunt zien dat start/stop het niet doet kan ik in de navi unit onder "car" zien waarom het start/stop systeem niet actief is.
Nu weet ik niet of dat op een citigo zit maar kun je daar niets zien?
 

Arnout84

Senior Member
Als in de tellerunit een icoontje staat waaraan je kunt zien dat start/stop het niet doet kan ik in de navi unit onder "car" zien waarom het start/stop systeem niet actief is.
Nu weet ik niet of dat op een citigo zit maar kun je daar niets zien?

Als S/S niet werkt zie je een A met een streep erdoor, net als bij andere types
 

Renkie

Forumguru
Dat weet ik. Maar dit topic gaat over de vraag waarom het niet werkt.

Bij een Superb kun je in de Amundsen zien onder "car" wat er aan de hand is op dat moment. Wanneer je bijvoorbeeld het start/stop voltage via Vagcom aanpast zal je in de auto "Energiebehoefte te hoog" zien staan.
 

Arnout84

Senior Member
Dat weet ik. Maar dit topic gaat over de vraag waarom het niet werkt.

Bij een Superb kun je in de Amundsen zien onder "car" wat er aan de hand is op dat moment. Wanneer je bijvoorbeeld het start/stop voltage via Vagcom aanpast zal je in de auto "Energiebehoefte te hoog" zien staan.

Die luxe heeft een Citigo niet en het zou naar boven moeten komen bij het uitlezen mocht er een storing zijn.

Ik denk dat het toch een combinatie is van de buitentemperatuur, gebruikers en eventueel staat van de accu.
 
Heb bij diverse buitentemperaturen geprobeerd, ook behoorlijk boven nul.
Achterruit-, spiegel-, en stoelverwarming uit, licht uit, airco uit, ventilatie uit helpt allemaal niks.
De accu is net nieuw. Denk toch dat er een accu in had gemoeten met zo'n code sticker er op en dat die dan aangemeld en ingeleerd had moeten worden. Het is het mij niet waard dat nu alsnog te doen dus voorlopig maar zonder start/stop.
 
Bovenaan Onderaan