Starten bij lage temperaturen

Het wordt weer kouder en de start problemen van verleden winter komen weer terug.
Met het starten van de auto duurt het weer lang voordat de moter aanslaat, ondanks voorgloeien.
Het zelfde euvel verleden winter gehad en toen zijn de gloeibougies vervangen, daarna geen probleem meer, tot nu toe dan.
Wie kent dit probleem nog meer en wat is er aan gedaan.
Ik heb geen zin om elke winter de gloeibougies te laten vervangen, vooral als de auto straks uit de garantie is.

Mvg,
Zwarte ruiter

Chatslet

Forumguru
Tot nu toe hier geen problemen. Duurt alleen wat langer voordat de startmotor gaat draaien vanwege het langere voorgloeien. Gloeibougies gaan in de regel rustig 1 a 2 ton mee dus ieder jaar vervangen lijkt me een beetje veel van het goede. Rij je misschien veel korte stukjes? Dan kan het misschien koolaanslag zijn. Start de auto beter als je bijvoorbeeld 2 a 3 keer voor gloeid? Kan ook elders in de koudestartinrichting liggen. Vaak zit er in de brandstofleiding of in het filterhuis een verwarmingselement. Als deze niet goed werkt krijgt de pomp te weinig brandstof waardoor er onvoldoende druk wordt opgebouwd.

hemi24

Forumguru
Gloeiboegies in een direct ingespoten diesel...

Bedoel je de plug(gen) die de eerste lucht in het inlaatkanaal opwarmt?

Ik zou het eerder zoeken in compressie, startmotor/accu of (sensor voor) commonraildruk!

hemi24

Forumguru
Ja, maar niet meer zoals voorheen bij de indirecte diesels in de voorkamer.

Moderne commonrail motoren zijn heel gevoelig voor een te lage startsnelheid, dus gaat ie de eerste paar keer niet snel genoeg rond, houdt 'ie er gewoon weer mee op of slaat niet eens aan.

Chatslet

Forumguru
Nee dat begrijp ik. Bij direct ingespoten diesels zitten ze naast de verstuiver en dus zijn ze vooral bij veel korte ritjes gevoelig voor koolafzetting. Hoe dikker die laag wordt, hoe moeilijker ze warmte kunnen afgeven. Meerdere keren voorgloeien wil dan nog wel eens helpen hoewel dat natuurlijk meer symptoombestrijding is.

Antera

Donateur
JE zou zeggen de temperatuur sensor. De buurman heeft het hier ook en die trekt altijd een stekker los. En dan start de auto altijd en daarna steekt ie de stekker er weer op. Tja Opel he.

Misschien bij jouw ook iets. Zou ergens een regeling zijn zou je zeggen en die is afhankelijk van de temperatuur

Chatslet

Forumguru
Maar de TS geeft aan dat er na het vervangen van de gloeibougies geen problemen meer waren. Dan zou er dus iets moeten zijn waardoor de gloeibougies in korte tijd niet goed meer werken. Roet of kool-aanslag is dan het eerste waar ik aan denk.

Antera

Donateur
nieuwe hoeven minder te gloeien als wat oudere mede vanwege misschien de aanslag en om dus op de juiste temp te krijgen. Iets anders kan ik me zo snel niet bedenken

Bovenaan Onderaan