Starten met een pruttel...?

Freakin

Actief lid
Hola,

Mijn O2 uit 2005 (170k op teller) heeft de laatste 2 keer bij starten wat raar gedaan.
Als ik de auto start dan klinkt de motor wat hortend en stotend, het toerental gaat omhoog en omlaag en soms valt ie dan weer uit. Als ik de auto weer start dan doet ie dat weer hortend en stotend. Als ik dan wat gas geef dan geeft ie aardig wat grijze/witte rook (deed ie normaal nooit). Na een half minuutje klinkt de motor dan weer normaal en is de rook ook meteen weg. Het lijkt wel alsof de auto zich even heeft moeten 'stabaliseren' ofzo. Rijden gaat daarna perfect.

Wat zou het kunnen wezen? Zouden het bijvoorbeeld bougies kunnen zijn, of zeg ik nou iets raars?
 

Freakin

Actief lid
jep, dat van die 3 pitten klinkt wel alsof je gelijk hebt... daarna gaat ie wel gewoon aan de slag met 4 pitten.. raar..
 

Freakin

Actief lid
Zouden er trouwens foutcodes geregistreerd moeten worden bij dit soort startproblemen? Maw, kan de dealer e.e.a. uitlezen?
 

peterrapid

Forumguru
Ik zie dat je op LPG rijdt in je onderschrift dus kans is groot op koppakking ofwel een ontstekingskaars die rot is.
 

Zwapp

Forumguru
Als het een lpi installatie is zou je ook nog kunnen denken aan een lekkende gasinjector. Bij stilstaande motor lekt er gas de cilinderkamer in wat er dan met starten eerst uitgepompt moet worden...
 

Freakin

Actief lid
nou, geen belletjes in de koelvloeistof in ieder geval...

vanmorgen weer ff gestart, pruttelt een beetje, geef gas bij en de auto stabiliseert.. Wel weer wat witte rook uit de uitlaat. Daarna rijden als de beste.

Als ik de auto daarna uitzet en daarna weer start, of enige tijd later, is de start gewoon helemaal normaal. Het lijkt er dus op dat het alleen gebeurd bij een koude motor..

Ik ga nu eens een tijdje alleen op benzine rijden, kijken of dat helpt..
 

Freakin

Actief lid
morgen naar de garage, het zal mij benieuwen..

De laatste dagen heeft ie gewoon normaal gestart... ik snap dr niks meer van :sterretjes:
 

Freakin

Actief lid
Ik heb inderdaad in Duitsland getankt, zowel gas (op de heenweg) als benzine op de terugweg.
Het gebeurde voor het eerst toen ik in Duitsland was (ik had toen dus al LPG aldaar getankt), pas op de terugweg tankte ik benzine.

Zou het?

Ik rij dus nu al een klein weekje alleen op benzine en het probleem is nog niet weg (maar ook niet erger geworden).

LPG is trouwens toch gewoon LPG in Duitsland? Bij benzine weet ik dat ze een biologisch toevoegingsdingetje hebben...
 

Freakin

Actief lid
Nou, foute boel mannen..

Garage kon de juiste diagnose niet direct stellen, maar had al wel geconstateerd dat de carter ontluchtinsslang lekte en dat de bobine scheurtjes vertoonde. Oplossingspercentage van de eerder gemelde problemen bij het repareren van deze 2 onderdelen werd geschat op (slechts) 50%. Een vervolg reparatie zou dan in de motor gezocht moeten worden (verbrande klep, koppakking etc).

Dit zijn dus geen misselijke reparaties en risico's die mij te wachten staan. De eerste reparatie zou rond de 500 euro kosten en de motorrevisie (zo kun je het wel noemen...) kost een XXXX bedrag. En dan weet je nog niet zeker of ie echt weer 100% top is.

Mijn auto staat sowieso voor begin volgend jaar op het programma om ingeruild te worden, simpelweg omdat ik geen station meer nodig heb (baby is geen baby meer...) en ik ook niet meer op LPG hoef te rijden (ik rij kleinere afstanden). Bovendien vind ik 170k kms ook een mooie stand om bij inruil nog een redelijk bedrag terug te krijgen. Volgend jaar staat ook de distributieriem, de voorbanden en de remmen op het programma. Ook wat duurdere reparaties dus.. Die wou ik dus graag overlaten aan de volgende eigenaar.. Je snapt natuurlijk dat wanneer ik wel zou kiezen voor alle reparaties, en dus nog 2-3 jaar door zou rijden, het reparatiebedrag nooit meer terugverdiend zal worden (je auto word er niet meer waard van ofzo..)

Je voelt hem al aankomen.. ik ga de auto dus, als het een beetje meezit allemaal, al sneller dan gepland inruilen om een couranter model.

Klote dat het zo heeft moeten lopen. De auto heeft me aan onderhoud of storingen in al die jaren 'nooit een cent gekost' terwijl deze altijd bij de dealer in onderhoud is geweest dus ik mag absoluut niet klagen over de betrouwbaarheid. Ik ben stiekem echt wel gaan houden van dit bakkie :)

Ik ben benieuwd waar ik binnenkort mee thuiskom :)
 

peterrapid

Forumguru
VAG en LPG zijn nooit beste maatjes geweest, maar verbrande kleppen en koppakking zijn de kwaaltjes die bijna iedere LPG-rijder vroeg of laat wel eens tegenkomt. Zelfs bij Amerikanen (zelf een Chevy gehad) komen de verbrande kleppen met LPG ook regelmatig voor als je ze niet laten harden hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan