Starten Octavia II 1 .6Tdi

Mick

Actief lid
Sinds 1 week rij ik in mijn Octavia II, 1.6 Tdi DSG naar volle tevredenheid. Echter is er een ding wat me opvalt.
Als ik 's-morgens start, dat duurt het best wel even eerdat de motor aanslaat. Heeft dit met de CR motor te maken, of is er iets met mijn accu? Ik heb gekeken of alle verlichting uit is, en dat is het geval. De carkit gaat uit nadat de sleutel uit het contact is gehaald, dus dat gaat ook goed. De trekhaak? Heeft constante stroom als het goed is, maar er hangt niks achter.
De Columbus haalt vandaag de dag toch niet meer TMC info op als de wagen uitstaat?
Misschien hoort het er wel bij, maar misschien zijn er hier mensen met vergelijkbare ervaringen.
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer je lang moet starten is in ieder geval de accu nog goed......
Bij een Commonrail diesel kan het even duren voordat er voldoende brandstofdruk ter beschikking is, een sensor meet deze druk en geeft bij voldoende druk de injectoren vrij.
 

Mick

Actief lid
OK, bedankt. Het is niet extreem lang, alleen voor mijn gevoel duurt het gewoon een poosje dat de startmotor draait, alvorens de motor aanslaat.
Ik ben dit niet gewent, en vroeg me daarom af of het normaal is.
Dus een PD motor slaat sneller aan dan een CR motor?
 

Ronnie

Forumguru
Bij een PD motor "pompt" (Pumpe-Duese) iedere mechanische pompverstuiver zijn eigen druk, wanneer je bij een PD diesel het starttoerental te laag hebt door een defecte accu of startmotor bereikt de pd de vereiste druk niet en slaat hij niet aan. Bij een CR diesel moet eerst de gehele rail op druk gebracht worden. Het zal alleen voorkomen bij de eerste keer starten 's morgens?
 

Mick

Actief lid
Klopt. In de ochtend als eerste starten heeft dit"probleem". Maar het hoort er dus bij. Ik was al bang dat ik vandaag of morgen met een wagen zat die niet meer wilde starten.
En dat nu net wanneer de vakantie bijna voor de deur staat.
In ieder geval bedankt voor je info.
 

yup

Lid
Volgens mij hebben alle moderne TDi's er last van dat ze niet direct aanslaan, dit komt doordat ze een soort van software erin hebben die ervoor zorgt dat de motor niet gelijk aanslaat. Dit staat ook op de TDiclub.nl wiki.

Ik heb dat bij mijn pompverstuiver 2.0 TDi laten uitschakelen, hij start nu wel in 1x. Gelijk ook EGR laten afdoppen.
 

hemi24

Forumguru
Met 110k achter de rug, slaat mijn 1.6TDI, elke morgen vrijwel direct aan.
Ik merk wel dat als je een poosje wacht na het op contact zetten van de auto, dat het juist dan wel wat langer duurt. Maar ik heb geen idee waar dat aan zou kunnen liggen.
Qua starten merk ik geen enkel verschil t.o.v. de PD-versie.
 
Bovenaan Onderaan